José Antonio Hermida Ramos loopt al heel wat jaren mee in het mountainbike circuit. De wereldkampioen cross country uit 2010 stamt nog uit de tijd van de 26-ers, v-brakes en smalle stuurtjes. Met tegenzin rijdt de Spanjaard dit seizoen op een 29-er. We bekeken zijn fiets tijdens wedstrijden in Australië, en stelden de zilveren medaille winnaar op de Olympische Spelen van 2010 enkele vragen. – Welke wielen gebruik je?“Ik rij dit seizoen waarschijnlijk het hele seizoen met 29-ers. Hoewel mijn lengte me geschikter maakt voor de 650B, gebruik ik de grotere wielen omdat ze toch iets sneller zijn, vooral als het terrein hobbelig is. Met 650 B wielen kom je sneller op gang. Maar als je aan het eind van een wedstrijd voor de zevende keer door een sectie met veel rotsen moet, dan is een 29-er een veiliger keuze. Ze zijn iets vergevingsgezinder als je een foutje maakt”. Kan je een parcours bedenken waarop je juist wel voor een 650B zou kiezen?”In Zuid Afrika, Australie en Canada zijn de parcoursen wat zwaarder met veel secties met rotsen, stenen en gevaarlijke obstakels. In Europa is de ondergrond veel sneller, daar zou de snellere acceleratie van een 650 B voordeel op kunnen leveren”.Welke onderdelen wil je absoluut op je fiets hebben?”Mijn bar ends. Een kunstenaar voorziet zijn werken van een handtekening, op de fiets zijn de bar ends mijn handtekening. Negentig procent van de fietsers gebruikt ze niet, ik wel. Ik geloof dat het een voordeel geeft. Door je breder te maken, kan je beter ademhalen. Dat kan net dat extra beetje snelheid opleveren”.Volledig geveerd of een hardtail?”In de basis ben ik een hardtail rijder. Maar in wedstrijden als Cape Epic gebruik ik een volledig geveerde fiets. In lange wedstrijden moet je om kunnen gaan met verschillende ondergronden die je van te voren niet goed kunt verkennen. In een cross country race leer je een rondje uit je hoofd en weet je elke steen en wortel te liggen. Het acceleratievoordeeld van een hardtail geeft dan de doorslag”.Gaan we je ooit in een baggy-broek zien?”Nooit! Het is ook geen mode op dit moment. Voor mij is een baggy hetzelfde als wat Photoshop voor fotografen is: je probeert er iets mee te verbergen”.De fietsAls renner van het Multivan Merida team kan Hermida kiezen tussen de Big.Seven en de Big.Nine hardtails van carbon. Ook heeft hij een reeks volledig geveerde fietsen tot zijn beschikking. Hermida rijdt het meest op de Big.Nine CF Team Hardtail, een competatieve fiets van 8,8 kilo.Inmiddels hebben we Hermida ook in actie gezien in het Tjechische Nove Mesto. Daar gebruikte de voormalig wereldkampioen de nieuwe upside-down RockShox RS-1 vork. Deze vork zou meer stuurcomfort geven en een betere demping. Afgaand op het door Rockshox geclamde gewicht voor de deze vork, zou dit Hermida een gewichtsvoordeel van ongeveer 180 gram opleveren ten opzichte van de SID XX World Cup die hij in Australië gebruikte.Door de keuze voor een 29-er zijn aan de fiets enkele aanpassingen gedaan om het stuur lager te krijgen. Hiervoor is onder meer het beschermkapje op het balhoofd weggehaald. Dit zorgt ongetwijfeld voor meer slijtage. Ook is de voorweg van de vork teruggebracht van 100 tot 80 mm.Hermida rijdt met de XX1 groep van SRAM. Voor gebruikt hij een relatief groot blad van 36 tandjes. De wielen zijn waarschijnlijk een Fulcrom prototype van carbon. Achter rijdt hij met een tubeless band, voor gebruikt de Spanjaard wel een binnenband omdat hij anders bang is dat de band er af loopt door de lage druk waarmee hij rijdt. Specificaties:– Frame: Merida Big.Nine CF Team, medium (17”)– Vork: RockShox SID World Cup XX BlackBox, 80mm veerweg.– Balhoofd: Sealed– Stuurpen: Procraft PRC 110mm– Stuur: Procraft PRC Carbon 660mm– Stuurlint: ESI Racers Edge– Remmen: SRAM XX– Remgrepen: SRAM XX– Derailleur: SRAM XX1– Schakelhendels: SRAM XX1 Grip Shift– Cassette: SRAM XX1 10-42T– Ketting : SRAM XX1– Crankset: SRAM XX1, 36T voorblad, 175mm crank– Bracket: press-fit– Pedalen: Time ATAC XC12 Titan Carbon– Wielen: Fulcrum carbon prototype– Voorband: Maxxis Aspen 2.1” – met binnenband– Achterband: Maxxis Aspen 2.1” – tubeless– Zadel: Prologo Scratch Pro CPC– Zadelpen: Procraft PRC carbon, recht– Extra’s: Procraft bar ends, VDO computer, King ‘bidonhouder Maten Lengte: 1.72mGewicht: 63kgZadelhoogte vanaf bracket, c-t: 725mmZadel setback: 45mmZitbuislengte (c-t): 440Zitbuislengte (c-c): 385Punt zadel tot aan stuur: 555mmBalhoofdbuis: 110mmVerval zadel-stuur: 30mmBovenbuis (effectief): 599mmGewicht fietst: 8.8kg
Gerelateerd nieuws