In week 43 staan vier fietsproducten in de spotlight: sportvoeding van 6D Sports Nutrition, een fietsbril van React, de RideNow TPU-binnenband en montagevet van Silca. In Gezien & Getest lees je wat onze redactie opviel.

Wel de voeding, niet de benen, 6D Sports Nutrition

Getest door Herman van Tilburg

Het aanbod van sportvoeding is gigantisch. Hoe kies je uit al die gels, repen en dranken? Ga je voor de prijs, voor de samenstelling, of koop je een bepaald merk omdat je het kent via een profploeg of je fietsmaatjes? Ook bij ons op de redactie komen we nog regelmatig nieuwe merken tegen. Zo gebruikte ik recent voor het eerst sportvoeding van het Vlaamse 6D Sports Nutrition. Ik kende het niet, maar ontdekte al snel dat Remco Evenepoel en Soudal-Quick Step ambassadeurs zijn. Tja, als Evenepoel het gebruikt, dan zit ik vast ook goed. 6D benadrukt dat al hun producten in Europa worden geproduceerd.

Via distributeur Busybee kreeg ik een kennismakingspakket: zes gels (17,95 euro), repen, cake en een kilozak sportdrank (34,95 euro); qua prijs zit dat aan de bovenkant van de markt. Alle producten hebben de op dit moment gebruikelijke 2:1 glucose-fructoseverhouding, ideaal voor langere inspanningen.

Ik testte het tijdens een gravelrace. De gels (45 milliliter) bevatten 30 gram koolhydraten en natrium voor snelle aanvulling van vocht- en zoutreserves. Wat mij vooral beviel, was dat ze niet mierzoet zijn, makkelijk weg te drinken én eenvoudig te openen. In combinatie met de sportdrank in citroen-limoensmaak, twee bidons van 750 milliliter met elk vier scheppen poeder (zo’n 60 gram koolhydraten per bidon), had ik een solide brandstofvoorraad. De drank was nog minder zoet, eerder neutraal van smaak, wat echt even wennen was.

Gedurende de vijf uur die de race duurde, voelde ik dat mijn tank niet leegliep. Of dat alleen door de sportvoeding kwam, kan ik natuurlijk niet met zekerheid zeggen, maar ik weet wel dat de voeding en drank goed opneembaar waren en mijn maag er, ondanks dat het mijn eerste keer met dit merk was,geen moeite mee had. Wel een kleine tegenvaller: ik had niet de benen van Remco Evenepoel.

Meer info vind je op de site van Busybee.

AANPASSINGSVERMOGEN, React Optray

Het Zwitserse React maakt fietsbrillen die zich binnen 0,1 seconde kunnen aanpassen aan de hoeveelheid licht. Ideaal als je een tunnel in rijdt of constant wisselt tussen licht en schaduw.

Het werkt dankzij een paar kleine ingebouwde zonnecellen, die je nauwelijks ziet zitten. De brillen zijn er in diverse kleuren en uitvoeringen, dit is de amberkleurige Optray. Prijs: 289 euro.

Meer info vind je op de site van React.

TPU VAN DE TEMU, RIDENOW TPU-BINNENBAND

Getest door Edwin Haan

Butyl is uit, TPU is in. Zo, dan weet je dat! We hebben het hier over die superlichte en flinterdunne binnenbandjes die zo in opkomst zijn. De grote bandenmerken maken ze bijna allemaal ook, meestal voor prijzen waar je vroeger (opa vertelt…) een buitenband voor kocht. Waar die hoge prijs vandaan komt, is soms moeilijk te duiden. Vooral omdat we online op Chinese websites hetzelfde soort bandjes vinden voor een fractie van die prijs: 6 euro in plaats van 30, dat scheelt nogal. Maar zijn die dan ook goed? Daar kom je alleen achter door ze te testen.

Ik bestelde een setje foeilelijke roze binnenbandjes (zie je gelukkig niets van als ze gemonteerd zijn), van RideNow met 85 millimeter hoge ventielen. Een binnenbandje in deze maat weegt slechts 36 gram, ook een voordeel als je ze meeneemt als reserveband voor onderweg. Monteren gaat net zo rot als met die van de bekende merken. Ze zijn namelijk spekglad en willen graag weer uit je velg glijden. Ook zijn ze nauwelijks elastisch en mag je ze dus nooit hard oppompen als er geen buitenband omheen zit. Ik reed er een paar honderd kilometer mee, geen lek, maar dat kan mazzel geweest zijn. De rolweerstand is beter dan bij butyl, vaak zelfs vergelijkbaar met tubeless en latex.

Het ventiel lijkt prima vast te zitten, dat was in het verleden nog weleens een issue bij TPU-banden. Toen ik onderweg een wat oudere meneer trof die probeerde om een binnenband voor een stadsfiets in zijn racefiets te monteren, kon ik hem helpen met mijn reserve-exemplaar. Voor die 5,48 euro sloeg ik zijn aanbod om een tikkie te sturen af, in ruil daarvoor spraken we af dat hij de volgende keer iemand anders helpt.

Conclusie? Hoewel ik aan de ene kant graag help de lokale (online) fietsenwinkel in stand te houden, voel ik me soms toch wel een dief van mijn eigen portemonnee. Ik ga geen 30 euro voor een merkbinnenband betalen, als een ander een vergelijkbaar product voor een zesde van de prijs thuis bezorgt. Misschien wel voer voor discussie, op ons forum?

Meer info vind je op de site van RideNow.

Vet prijzig, Silca Synergetic Race Grease

Getest door Edwin Haan

Silca maakt veel producten waarvan ik denk: mooi spul, maar waarom zo duur? De elektrische pompjes die ik bijvoorbeeld in Fiets Magazine #9 testte. Hetzelfde gevoel heb ik bij deze tube vet. Drie tientjes voor nog geen 100 gram. Waarom? Omdat het, volgens Silca, zorgt voor 90 procent minder slijtage en 50 procent minder weerstand. Maar is dat dan vergeleken met monteren zonder vet? Ja, zo kan ik het ook. Maar ik wil het vergelijken met montagevet van een willekeurig ander merk, en da gaat helaas niet zonder tienduizenden euro’s uit te geven in een laboratorium.

Hoe dan ook: het spul zit een beetje tussen vet en olie in, heeft een fijne viscositeit en blijft ook goed zitten. De claims van Silca zijn moeilijk te bewijzen of ontkrachten, ik kan alleen vertellen hoe ik het in de praktijk ervaar. Van minder slijtage, vergeleken met montagevet van een willekeurig ander merk, kan ik niets merken. Minder weerstand in een balhoofdlager, pivot van mijn achterdemper of trapaslagers? Nee, ik voel het niet. Blijft staan dat het fijn spul is, zo’n tube altijd handig werkt en dat je er lang mee doet.

Moet je nu direct jouw eigen favoriete vet weggooien en deze tube bestellen? Dat hangt ervan af: ben je heel gevoelig voor marketing en moraal? Als je gelooft dat dit deze tube je dure onderdelen langer laat meegaan dan een potje vet van 5 euro, dan moet je het vooral snel bestellen. In ieder ander geval: lekker laten staan.

Meer info vind je op de site van Silca.