Deze week in de spotlight: Posedla, SunGod, Toopre en Northwave! In de rubriek Gezien & Getest van Fiets Magazine duiken we in de nieuwste fietsitems: van onderdelen en accessoires tot kleding en andere opvallende gadgets. Welke producten vielen op en wat hebben onze redacteuren getest?
Achterwerkafdruk, Posedla Joyseat
Het Tsjechische Posedla maakt al een poosje custom 3D-zadels. Nu is de collectie uitgebreid en kun je kiezen uit drie modellen van de Joyseat, zoals ze hun zadel noemen. Het verschil zit hem in de rails en het deel waar de 3D-print op rust. In het betaalbaarste model is hiervoor staal en met glasvezel versterkt nylon gebruikt.


Om zo’n zadel te produceren, maak je met de ‘Smiling Butt Kit’ thuis een afdruk van je achterste, vervolgens printen ze in Tsjechië een zadel met jouw vormen voor 350 euro. De lichtere modellen met carbon onderdelen gaan al snel naar de 500 euro.
Meer info vind je op de site van Posedla.
Zelf (naar) gemaakt, SunGod Vulcans
Getest door Michael Kerkhof
Hoe leuk is het om je eigen bril te ontwerpen en daarmee op pad te gaan? Ik deed dat bij het Britse SunGod. Ik kende het merk tot voor kort alleen dankzij Formule 1-coureur Lando Norris, maar inmiddels zijn de hippe brillen ook overgewaaid naar de wielerwereld. De renners van Unibet Tietema Rockets rijden ermee, maar ook Ineos Grenadiers en SD Worx.


Toen ik voor het eerst een kijkje nam op hun site, zag ik allerlei leuke modellen voorbijkomen. Maar ik zag ook iets interessants: een configurator. Ik besloot de stoute schoenen aan te trekken en de Vulcans – een model gedragen door Lotte Kopecky – helemaal naar eigen (wan)smaak te ontwerpen. Het zwart-witte frame trok mij aan en ik besloot om er ook nog een beetje goud aan toe te voegen. De voorpret was leuk, maar het werd nog leuker toen het pakket, slechts een dag later, bezorgd werd. Mijn eigen ontworpen Vulcans kwam zelfs in een bijpassend zwart-wit brillendoosje en -zakje binnen.
Het is een bril met een volledig montuur, met 8KO- glazen. Daar zit meteen het verschil met betrekking tot andere merken: SunGod maakt gebruik van nylon-glazen. Volgens het Britse bedrijf is nylon voor een bril wat carbon voor een fiets is: een gamechanger. “Door nylon is de lens sterker, lichter en het zicht beter”, aldus hun productbaas Ed Watkiss. Ik kan beamen dat het zicht prima is. De Vulcans past perfect en biedt naast goed zicht ook nog goede ventilatie en winddichtheid.
Maar bovenal is de gepersonaliseerde Vulcans, die 170 euro kost, een bril waarmee je de show steelt. Overal waar ik ermee verschijn, krijg ik wel opmerkingen, uiteenlopend van ‘uitslover’ tot ‘wat een gave bril!’ Ik zal er maar mee moeten leren leven, want deze bril gaat voorlopig niet van mijn neus. Ik heb het er zelf naar gemaakt, letterlijk en figuurlijk.
Meer info vind je op de site van SunGod.
Doorhetframetool, TOOPRE INTERNAL CABLE ROUTING TOOL
Getest door Edwin Haan
Via een van de Ali-achtige websites bestelde ik een doosje van Toopre, met een handige set om kabels en leidingen door het frame te geleiden. Een internal cable routing tool, zo noemen ze het zelf. Het lukte al jaren zonder, soms met een draadje wol en een stofzuiger als tools, maar nu heb ik dus een officiële gereedschapskit voor dit soort klusjes.

Het werkt superhandig. In het plastic bakje vind je een flexibele draad met aan één kant de tegenhanger van de grote magneet die je buiten het frame gebruikt. Aan de andere kant van die draad zit een stukje waar je een van de adapters met schroefdraad op kunt zetten. Die gebruik je om de remkabel of olieleiding die je door je frame wilt trekken mee vast te zetten. Een kind kan de was doen. Of nou ja, een leiding door een fietsframe trekken.
Het blijft soms alsnog wat klungelen als je langs krappe hoekjes tussen en stuur en stuurpen moet, maar het gaat een stuk gemakkelijker dan met alleen een stugge olieleiding. En voor dit geld, nog geen zes euro, hoor je mij niet klagen.
Meer info vind je op de site van Toopre.
Revolutie of nie?, NORTHWAVE REVOLUTION 2025
Getest door Herman van Tilburg
Op welke revolutie Northwave precies doelt met de naam van deze schoenen, Revolution 2025, is niet helemaal duidelijk. Maar dat ze er aantrekkelijk uitzien, is zeker. Het Italiaanse merk gebruikt zijn eigen X-Dial-draaisluiting, die lijkt op een Boa, maar nét even anders werkt. In een ideale wereld zou elk merk hetzelfde systeem gebruiken, maar ja — patenten zijn duur. En eerlijk is eerlijk, dit systeem werkt prima zodra je het eenmaal doorhebt.
Het belangrijkste is dat ik de schoen goed kan vastzetten én ook weer kan losmaken. Het bovenwerk is van synthetisch leer, dat in de praktijk eenvoudig schoon te maken is. De buitenzool is met carbon geïnjecteerd en heeft volgens Northwave een stijfheidsscore van 13 op 15. De pasvorm in mijn maat 43 is goed. Er is voldoende ruimte in de lengte en breedte, niets knelt. Ook als je voeten uitzetten tijdens een langere rit, blijft het comfortabel. Heb je smalle voeten, dan kan de schoen bovenin wat ruim aanvoelen. Voor extra brede voeten is er een Wide- variant beschikbaar. Met een gewicht van 295 gram per schoen zijn ze niet ultralicht, maar dat merk je echt niet tijdens het fietsen.


Na meerdere ritten kan ik concluderen dat je voeten goed worden ondersteund en dat de schoenen comfor- tabel aanvoelen, ook na meer dan 100 kilometer. Bovendien is de zool stijf genoeg om flink je krachten los te laten wanneer er gekoerst wordt. Geen revolutie in schoenenland, maar de prijs van 225 euro is wel te billijken
Meer info vind je op de site van Northwave.