Deze week in de spotlight: Ekoï, Vredestein, Gemini en Assos! In de rubriek Gezien & Getest van Fiets Magazine duiken we in de nieuwste fietsitems: van onderdelen en accessoires tot kleding en andere opvallende gadgets. Welke producten vielen op en wat hebben onze redacteuren getest?

MAGNEETBRIL, EKOÏ MAGNETIC BRIL

Getest door Ronald Brouwer

In onze test met verschillende fotochromatische brillen (Fiets 5/2024) schreven we al over de Ekoï E-Lens, een bril die door middel van ingebouwde zonnepaneeltjes je glazen razendsnel laat meekleuren met het omgevingslicht. Nu komt Ekoï met de Magnetic, een fietsbril waarvan de glazen bevestigd zijn met magneetjes. Daardoor is het wisselen van de lenzen echt secondenwerk geworden.

Hij is verkrijgbaar in verschillende framekleuren en wordt standaard geleverd met drie verschillende glazen. De exemplaren die je erbij krijgt, zijn een beetje afhankelijk van het soort frame dat je koopt. Losse lenzen zijn uiteraard ook te bestellen (60 euro) en voor de brildragers onder ons is er ook een inzetstuk verkrijgbaar voor corrigerende glazen.

De bril en de lenzen worden in een keurige brillendoos afgeleverd, inclusief poetsdoek en instructieboekje. De Magnetic is behoorlijk fors qua formaat, voordat ik hem in de praktijk ging testen zag ik daar wel een beetje tegenop. De praktijk is echter dat de bril heel makkelijk en prettig zit. De forse afmeting van de lenzen zorgt er bovendien voor dat je nergens tegen frameranden aankijkt. Ondanks de magneetjes weegt hij slechts 36 gram.

De rubberen grippers op de poten en het rubberen neusstuk zorgen ervoor dat de bril goed op zijn plek blijft, ook tijdens hobbelige MTB- of gravelritjes. Sinds de test heb ik geen andere bril meer gedragen. Als ik dan toch een puntje van kritiek mag geven, is het dat fietsmaat Edwin (die hem ook uitprobeerde) voelde dat zijn wangen soms tegen het forse frame aankwamen. Zelf had ik daar zelf geen problemen mee. Op dit moment kost de bril ongeveer 101 euro, al kan dat morgen weer anders zijn vanwege de dynamische prijsstelling op de website van Ekoï.

Meer info vind je op de site van Ekoi.

Band vult gat, VREDESTEIN SUPERPASSO PRO TLR

Getest door Edwin Haan

Het was een grappig gezicht, op de stand van Vredestein tijdens de laatste Velofollies-beurs: een hele rij banden, met één gat ertussen. In dat lege vak werd deze Superpasso Pro voorgesteld, zonder dat ze hem al hadden. Ondertussen is de nieuwe topband van het Nederlandse merk wel leverbaar, dus kregen we een testsetje van 28 millimeter breed, tubeless ready.

Wat allereerst opviel, waren de idioot lange stukjes rubber die er nog op zaten. Die ontstaan bij het maken van de band, doordat rubber in de kleine gaatjes van de mal geperst wordt. Die gaatjes zijn nodig om de hete lucht uit de mal te kunnen laten, wanneer de band zijn profiel krijgt en gevulkaniseerd wordt. Iedere nieuwe band heeft ze, maar zo lang als deze had ik nog niet eerder gezien. Achter kwamen ze zelfs tegen mijn vork aan. Het waren er gelukkig niet veel en ik heb ze er voor het testen even afgetrokken.

Het monteren ging soepel: ik kreeg ze gemakkelijker óm de velgen dan ik mijn vorige banden eráf kreeg. Wat na het oppompen ook opviel, was dat de overgang tussen het zwarte rubber en de tanwall nogal slordig was, wat dat betreft lijkt het erop dat Vredestein het productieproces nog niet zo goed op orde heeft als de concurrentie. Op zich bijzaak, want het gaat natuurlijk vooral om hoe ze rijden. En op dat vlak heb ik gelukkig niets te klagen.

De banden rollen soepel en de grip is goed. Volgens Vredestein zelf zijn ze dan ook 14 procent sneller, 23 procent lekbestendiger en 8 procent lichter dan de voorgangers. Ze zijn er in twee uitvoeringen, Tubeless Ready met een adviesprijs van 84,85 euro en TubeType, beschikbaar in zowel zwart als tanwall-uitvoering. Qua maat heb je de keuze uit 25, 28 en 32 millimeter breedte. De versie voor binnenbanden is ongeveer een tientje goedkoper dan deze TLR’s.

Meer info vind je op de site van Vredestein.

Barça-blad, Gemini Rigel

In Barcelona maakt Gemini met de hand de mooiste (carbon) onderdelen voor je fiets. Van sturen en zadel- pennen tot deze schitterende Rigel- kettingbladen. Ze hebben een kern van hoogwaardig aluminium met daaromheen een laag carbon.

Het levert een stijf, aerodynamisch kettingblad op dat er ook nog eens fantastisch uitziet. Te koop voor diverse merken, van 40 tot en met 46 tandjes (alleen enkele voorbladen), voor 138,60 euro.

Meer info vind je op de site van Gemini.

Licht mag best, ASSOS EQUIPE R BIB SHORT S11 en EQUIPE R JERSEY S11

Getest door Edwin Haan

Fietsbroeken moesten wat mij betreft tot een paar jaar terug altijd zwart zijn. Beetje ouderwets waar-
schijnlijk. Maar intussen begin ik te wennen aan wat andere kleuren, al ligt de groene broek die
Specialized samen met Fjällräven maakte ongebruikt in mijn kast. Bij het minste beetje zweet ziet die eruit alsof ik in mijn broek gepiest heb… Daar was ik bij deze Secret Blue Equipe R S11 (ja, een hele mond vol) van Assos ook bang voor. Maar niets van dat alles: ook op warme dagen ziet deze broek er stijlvol uit. En, belangrijker, hij zit ook geweldig. Hij is gemaakt van zijdeachtig materiaal dat niet alleen heel comfortabel voelt, maar ook overal perfect aansluit.

De zeem is zoals je van Assos gewend bent wat apart. Hij is niet rondom gestikt, maar zit half los. Dat levert minder stiksels op, en ruimte om te bewegen. Verder het benoemen waard is dat de broek aan de voorkant erg laag is. Handig bij een sanitaire stop, maar iets hoger om een beginnend 50-plusbuikje wat terug te duwen had ik ook niet erg gevonden. De fietsbroek kost trouwens 190 euro.

Het shirt, met een prijskaartje van 150 euro, komt net als deze broek uit de Racing Series- collectie. Het sluit goed aan, zonder te knellen, en heeft prima bereikbare zakken en mouwen van een prettige lengte. Wat mij betreft had de kraag achteraan nog wat lager gemogen, het shirt is nu eenmaal gemaakt voor warme dagen. Bovendien voorkomt een lagere kraag wat plooien.

Hij is verkrijgbaar in zes verschillende kleuren. Ik draag maat XXL en wat ik vooral fijn vind, is dat deze serie in grotere maten wel langer wordt, maar niet te breed – een probleem dat ik vaak heb bij fietskleding. Klein puntje van kritiek is dat de donkere bretels van je broek wel erg door dit lichte shirt heen schijnen.

Meer info vind je op de site van Assos.

Bestel de Fiets Gravelspecial 2025

Bestel nu de 132 pagina’s tellende Fiets Gravel Special 2025, zonder verzendkosten! In deze Gravel Special lees je alles over de grote Fiets-lezerstest met maar liefst 8 nieuwe gravelbikes. Daarnaast testen we zelf nog eens 7 gravelbikes. Je vindt uitgebreide informatie over kleding en accessoires, en we hebben talloze componenten en onderdelen gereviewd.

Luister via je favo podcast app (iTunes hier & Spotify hier) of via de widget