Mooi in een mix van zwart, wit en magenta. We zagen de Merida Scultura al tijdens enkele voorjaarsklassiekers in Vlaanderen. Vorig jaar vlak voor de Giro geïntroduceerd, nu al een nieuwe versie. Of beter gezegd: een nieuwe Merida Scultura Disc. Want zomaar een paar schijfremmen aan een racer bevestigen gaat natuurlijk niet. Merida heeft een nieuw Scultura frame gemaakt wat vooral bij de achter- en voorvork afwijkt. Merida past bij de carbon Scultura Disc meteen het ‘flat mount’ principe toe: de remklauwen zijn direct op het frame bevestigd, dus zonder adapters. Daartoe moet het frame wel heel nauwkeurig geproduceerd worden. Opvallend is dat bij de linker achtervork een aluminium aluminium deel zit wat voor betere verwerking van de hitte zorgt en tevens meer ‘body’ geeft aan de bevestiging van de remklauw.

R.A.T.

De gebruikte schijven zijn 160 mm, de inbouwbreedte achter is 142 mm, het systeem wat Merida toepast is het 12 mm ‘thru axle’ met R.A.T. (Rapid Axle Technology) –iets wat ook fietsen van Focus hebben (Focus heeft het systeem ontwikkeld). Dat is een soort mix van steekas en quick release. In een video wordt uitgelegd hoe snel dit systeem werkt. Er zullen drie type frames komen: een CF4 en CF2 composiet en een ‘Lite’ aluminium frame. Alle drie in zeven maten. De eerste wegen respectievelijk 900 en 1000 gram, de alu rond de 1500 gram. De eerste twee krijgen ook een meer ‘race oriented’ geometrie met ondermeer een kortere balhoofdbuis en iets steilere hoeken.

7,65 kilo

DSC03767 (Medium)We kregen de kans om de fiets te checken aan de vooravond van Parijs-Roubaix. Vanuit Kortrijk, waar de profs van Lampre-Merida verblijven. Zij rijden met Shimano, Rotor, FSA en Fulcrum wielen met Continental tubes. We konden een burgerversie uitproberen: CF4 frame, Rotor 36/52, Dura-Ace Di2, 785 remmen met 160 mm schijven en Fulcrum wielen met Continental GP4000 S 28 mm banden. Eerst de weegschaal: opvallend was dat de proffiets 200 gram zwaarder was, die weegt 7,85 kilogram. Maar even goed kijken en dan zagen we een alu FSA stuur en stuurpen, twee alu Elite bidonhouders en een meetsysteem bij het Rotor crankstel… Vandaar. Nu is in een koers als P-R gewicht van veel minder belang dan pakweg in Luik-Bastenaken-Luik. Goede benen daar gaat het om… Hoe dan ook: wij trapten een deel van P-R –vanaf Trouée d’Arenberg –ook wel bekend als het bos van Wallers- richting Roubaix en Kortrijk. Zo’n 12 stroken kasseien. En heel veel asfalt. Gelukkig.

Trouée d’Arenberg

Remmen? Ehhh… dat gebeurde vanzelf. Maar het was toch een mooie gelegenheid om te kijken of alles het wel hield. Op onze M/L testfiets in ieder geval wel. De remmen bleven ook heel mooi vrij lopen, en de wielen met dikke banden slokten alles zo goed als mogelijk op. In vergelijking met de Scultura met velgremmen is de Scultura Disc net wat rustiger van aard. Die Scultura is echt een fel en licht klimmertje, de Disc –mede door het hogere gewicht- net wat minder. Tussen een Scultura en een Scultura Disc zit snel 1,2 kilo verschil. Daarnaast is er weinig verschil in de geometrie –al is de achtervork iets langer-, maar… de wielen met dikke banden en de schijf bij de voorvork vlak bij de voornaaf zorgen ervoor dat de Scultura net dat extra pittige van de Scultura mist. Er zijn meer overeenkomsten met een Focus Izalco Max dan met de een Merida Ride model. De fiets zoals wij hem hebben getest zal rond de 6499 euro kosten. Daaronder dan de Disc 7000-E (€ 4799,-), Disc 6000 (€ 2899,-) en 5000 (€ 2099,-). De alu Disc modellen zijn er vanaf € 1499,-.  Vanaf de zomer zullen de Disc modellen te koop zijn. Binnenkort krijgen we een Scultura Disc ter beschikking. Gaan we ook eens over glad asfalt fietsen…

http://www.merida-bikes.com