In de lezerstest in FIETS 4 wordt ook de Cervelo RS getest. Die staat daar geprijsd voor € 3399,-. Echter, de prijs is € 2699,-. De RS zoals wij deze bereden hebben betreft een speciaal aktiemodel. Mede door de hoge prijs scoort de RS niet goed bij de prijs/kwaliteit verhouding. We kunnen onze testers niet meer terugvragen voor een nieuws oordeel, vandaar dat we zelf de info geven -en de verhouding prijs/kwaliteit hebben aangepast! DE CIJFERS VAN FIETS
Imago 8, Kwaliteit 7,3, Prijs/kwaliteit 8,5 ipv de vermelde 6,9. Meetwaarden 7,5 Praktijk 7,5
Eindcijfer 7,71 ipv 7,3.Dat brengt de RS een stukje hoger in de rangorde. Hier nog even de info over de RS die wel € 3399,- kost: compleet Shimano Ultegra, 3T Funda Pro full-carbon voorvork, 3T Rotundo stuur, 3 T ARX Prp stuurpen, Selle Italia SL-XC, 3T Dorico Team, 27.2mm zadelpen, Vredestein Fiammante Duocomp banden en Easton Aero wielen. En de tekst van de test:Officieel is de RS een zogenaamde ‘performance’ racer; Cervelo heeft de RS bedoeld voor koersen als Parijs-Roubaix. Hard rijden en snel aankomen. Het frame is van ‘Smartwall’ carbon, de onderbuis is bijna vierkant (‘Squoval’), het bracket is indrukwekkend oversized, de bovenbuis loopt naar achteren af en de staande achtervork draagt de naam ‘Ultra Thin Seatstays’. Op de weegschaal kwam naar voren dat het frame inclusief vork nog geen 1500 gram weegt, de complete fiets met Shimano Ultegra 10-speed, 3 T-delen en Fulcrum Racing 5 zit toch boven de 8 kilo. De Cervelo was het model dat echt door iedereen getest werd. Hoge score qua image, prima bij de kwaliteit en ook de praktijk gaf mooie cijfers. ‘Fantastische fiets’ Michiel en ‘Frame reageert goed’ door Reza. ‘Stuurt zeer strak’ volgens Niels. Echter, er waren twee zaken die een hoge waardering van de Cervelo in de weg stonden: het crankstel en de wielen. De RS was de duurste in de test en dan ‘zeer matige afmontage’ ( Peter) en ‘FSA Gossamer cranks? Daarop is bezuinigd’. Oplossing? Eerst maar eens een Shimano Ultegra crankstel monteren. Samenvatting: de RS is eigenlijk ‘te’ goed. We snappen dat het uit de lengte of de breedte moet komen, maar een goede prijs/kwaliteit verhouding is toch echt belangrijk in Nederland en Belgie. www.veltec.com
Imago 8, Kwaliteit 7,3, Prijs/kwaliteit 8,5 ipv de vermelde 6,9. Meetwaarden 7,5 Praktijk 7,5
Eindcijfer 7,71 ipv 7,3.Dat brengt de RS een stukje hoger in de rangorde. Hier nog even de info over de RS die wel € 3399,- kost: compleet Shimano Ultegra, 3T Funda Pro full-carbon voorvork, 3T Rotundo stuur, 3 T ARX Prp stuurpen, Selle Italia SL-XC, 3T Dorico Team, 27.2mm zadelpen, Vredestein Fiammante Duocomp banden en Easton Aero wielen. En de tekst van de test:Officieel is de RS een zogenaamde ‘performance’ racer; Cervelo heeft de RS bedoeld voor koersen als Parijs-Roubaix. Hard rijden en snel aankomen. Het frame is van ‘Smartwall’ carbon, de onderbuis is bijna vierkant (‘Squoval’), het bracket is indrukwekkend oversized, de bovenbuis loopt naar achteren af en de staande achtervork draagt de naam ‘Ultra Thin Seatstays’. Op de weegschaal kwam naar voren dat het frame inclusief vork nog geen 1500 gram weegt, de complete fiets met Shimano Ultegra 10-speed, 3 T-delen en Fulcrum Racing 5 zit toch boven de 8 kilo. De Cervelo was het model dat echt door iedereen getest werd. Hoge score qua image, prima bij de kwaliteit en ook de praktijk gaf mooie cijfers. ‘Fantastische fiets’ Michiel en ‘Frame reageert goed’ door Reza. ‘Stuurt zeer strak’ volgens Niels. Echter, er waren twee zaken die een hoge waardering van de Cervelo in de weg stonden: het crankstel en de wielen. De RS was de duurste in de test en dan ‘zeer matige afmontage’ ( Peter) en ‘FSA Gossamer cranks? Daarop is bezuinigd’. Oplossing? Eerst maar eens een Shimano Ultegra crankstel monteren. Samenvatting: de RS is eigenlijk ‘te’ goed. We snappen dat het uit de lengte of de breedte moet komen, maar een goede prijs/kwaliteit verhouding is toch echt belangrijk in Nederland en Belgie. www.veltec.com