Onder deze noemer introduceerde Rose haar nieuwigheden voor 2015 in Kirchberg, Tirol. Geen compleet nieuwe modellen met nieuwe namen, wel heel veel verbeteringen binnen het gamma. En daarbij deelt Rose haar racefietsen net wat duidelijker in.

Tekst en foto’s Menno Grootjans

Bij de pure racefietsen vallen de nieuw ontworpen X-Lite Team en de X-Lite CRS op. Een slanke bovenbuis, ‘dunne’ staande achtervorken, oversized bracket met pressfit lagers, intern lopende kabels en een 27,2 mm zadelpen. Beide modellen ogen hetzelfde, maar het verschil zit hem in het toepassen van het composiet. De team weegt 800 gram volgens opgave, de CRS 1000 gram. Helemaal nieuw ontwikkeld is de voorvork: deze weegt slechts 315 gram en scoort uitstekend bij comfort en stijfheid. Er zullen zes maten verkrijgbaar zijn. Rose biedt de modellen compleet aan met onderdelengroepen van Shimano, SRAM en Campagnolo. De 2015 Xeon RS. Een licht aluminium 6061 frame wat in de geanodiseerde versie  slechts 1050 gram weegt! Waarschijnlijk zal een Xeon RS met Ultegra 11-speed, Ritchey WCS en Ksyriums rond de 1600 euro gaan kosten.

De Xeon CDX en de Xeon DX zijn de twee nieuwe Gran Fondo modellen. De eerste in carbon, de tweede aluminium. Een aangepaste geometrie en een aangepaste ‘flat mount’ schijfrem opname. Zowel de schijfremmen van SRAM als Shimano kunnen gemonteerd worden via adapters –dus ook 140 of 160 mm schijven. Rose kiest voor steekassen: voor 10 mm, achter 15 mm. Rose blijft de modellen Pro SL (alu), Xeon Team CGF, Xeon Team GF, de Pro DX Cross, Cross Pro RS, Aeroflyer en de Xeon CW voeren.

Hoch geht es!

We reden kort met de zwart-blauwe Xeon DX en de zwart-gele X-Lite CRS. Vorig jaar hadden we al een test van de DX in FIETS- en eigenlijk is de 2015 DX alleen maar beter geworden. Om eerlijk te zijn: de DX is geen pure ‘race’ fiets. Het is een soort Alpenkreuzer, een fiets om snel dan wel comfortabel omhoog te trappen en heel veilig en snel beneden te komen ( de Kitzbuhler Horn: krap 7 kilometer, wel stukken van 14, 7, 19,5 en zelfs 22 %…). De zitpositie is enigszins aangepast door de bovenbuis iets korter te maken. En de afmontage is navenant aangepast aan het inzetgebied. Een compact stuur, lange balhoofdbuis, Fizik zadel en 25 mm ‘brede’ banden. De groep was een Ultegra 6800 11-speed met 785 remmen. Geen Di2, wel mechanische schakeling. Wel eerder ‘gespot’, nog niet mee gereden. Nou, je merkt er niks van! De vorm van de Dual Controls? Voelbaar dezelfde als bij de gewone Ultegra. Een super ‘strak’ frame met 100% goed werkende 11-speed en mooie DT wielen. Heel veilig en vertrouwd! Oververhitting? Daar was geen sprake van; ook al omdat het vooral bewolkt en nat was….  De X-Lite CRS met ondermeer Dura-Ace, WCS, Selle Italia, DT en Continental is een totaal andere fiets. Wel een pure racefiets. Lekker knallen ook! Je zit ook twee centimeter ‘dieper’ bijvoorbeeld. En het Ritchey stuur is ook een Compact –maar toch net wat sportiever dan die van de DX. Kortom: dit is zo’n fiets die wij zouden kopen als we een  ‘wedstrijdfiets met Dura-Ace’ zouden zoeken. Goed. We komen nog terug op de 2015 modellen van Rose. www.rose.deCRSDX 3DX 2

CRS 1