De fiets van Tom. Tom? Dumoulin. Dat zal een Bianchi Oltre XR 4 zijn – en dan in 2020 wel in een uitvoering met schijfremmen. In 2019 reden de mannen nog met velgremmen, maar het lijkt ons sterk dat… Enfin, zijn fiets dus.
De fietsen die in Strade Bianche gebruikt gaan worden. En dan met name de Specialized- en Trek-racers. We vermoeden de Tarmac SL en de Domane. Of de Emonda. Dan gaat het niet alleen over de fietsen zelf, maar vooral over de afmontage… Welke crankstellen? 11 of 12-speed? 32 of 35 mm banden? Alles wat daar tussen de cipressen rijdt kunnen ook wij, gewone stervelingen, kopen…
Een Canyon Ultimate CF SL 7.0. Wat? Hè, nieuw? Nee. Maar wel: 1499,-. Carbon, Shimano 105 11-speed, fi’zi:k, Continental GP, Fulcrum Racing 900 SH11. Race ready, geen poespas, nog steeds een topfiets. Ja, ook zonder schijfremmen. De versie met schijven kost 400 euro meer.
Een fiets waarvan het spuitwerk en de ‘gadgets’ meer geld kosten tegenover een fiets die ‘gewoon’ zwart is. Dus een racer met ‘sprinkles’ in de lak, een cockpit en een ‘custom’ wielen naast eentje van carbon, DT, Deda en 25 mm Schwalbe. Beiden met Ultegra. Wat maakt nu dat de een ‘beter’ is dan de ander -maar waar je dan weer niet wild van wordt. Of juist wel?
Het liefst de nieuwe Corsa van Merckx. Of als die nu nog niet klaar is, dan een titanium van Van Nicholas of J. Guillem. Of gewoon, een racefiets die NIET van kunststof is gemaakt. Het mag ook een lekkere aluminium zijn trouwens. Iets waar, als je tegen de bovenbuis aan tikt, niet dat doffe geluid hoort…
Er is een reactie
Denieuwste sensa giullia…met of zonder schijfremmen.
Cube agree GTC SL
Wilier Cento 1 NDR en Cervelo S3.
De wilier Cento 1 NDR
Ha Menno, laat ik nr11 door drukte niet gelezen hebben! Goed en leuk om te lezen. Thnx
Een vergelijkingstest van Nederlandse titanium racefietsen
De Specialized Tarmac Pro Disc met Sram Force AXS. En een nieuwe strandfiets test zou leuk zijn, inclusief vergelijking van velgen, groepen en slijtageonderdelen als ketting, cassette en voorbladen.
Ik zou graag een test zien van all-road fietsen (meestal gravel fietsen genoemd) als fiets om met 1 wielset als race/endurance fiets te gebruiken (van clubritten, trainingstochten tot granfondoscyclosportives/) en met de andere wielset als off-road fiets te gebruiken in veldtoertochten en gravel tochten. Mijn voorkeur gaat uit naar comfortabele titanium fietsen als de J.Guillem Atalaya, Pilot SCRAM GRX en Van Nicholas Rowtag. Ik twijfel om 1 van deze fietsen aan te schaffen of toch een Veturi of Formentor en dergelijke. Daarom wil ik graag weten hoe goed deze all-road titanium fietsen als endurance racefiets zijn te gebruiken.
Sensa Guilia Evo: een juweeltje om te zien en Nederlands fabrikaat heeft bij mij een streepje voor. Ik overweeg aanschaf van deze fiets en ben benieuwd wat jullie ervaring is. Ik heb nog geen test gezien in Fiets.
Parlee RZ 7 zou een test verdienen
De MERIDA Reacto TEAM van Bahrain-McLaren, super mooie kleur, gave bak!
Giant Contend 3 Budget fiets
Canondale Supersix EVO Carbon Disc Ultegra, BMC Roadmachine Disc, Ridley Helium Disc, Sensa Giulia EVO Disc
Ferry, de Izalco Max Disc staat in FIETS 11. Focus is op racegebied in NL net wat minder in beeld; dat komt volgens ons omdat Focus deel uit maakt van Pon -waar ook Cervelo onder valt. En dan is het toch ‘keuzes maken’… Aan de kwaliteit ligt het niet!
De afgelopen 3 jaar denk ik maar 1x een Focus voorbij zien komen. Hoe doet de opvolger van de Cayo, de Izalco Max het? Of moet ik Focus als merk maar afschrijven?
De Backroad hebben we vorig jaar gehad. En in het volg nr staat een test van de nieuwe Infinito -niet in de duurste versie, maar de XE. En wat betreft de ‘disc’: er komt een nieuwe D-A (en waarschijnlijk meteen Ultegra) 12-speed aan…
BMC Roadmachine ; the best forever …
de Oltre xr4 is al aan bod geweest. Met schijven wordt hij te zwaar voor Tom in de bergen. Beter test je de infinito cv disc die Wout v. Aert en Mike Teunissen in Roubaix gaan gebruiken. De Rose Backroad vind ik ook een interessante fiets. verder de Colnago v3, de willier van Niki Terpstra, de crossfietsen van Mathieu, Toon en Wout
Uiteraard de Bianchi Oltre XR 4 Jumbo-Hema-Visma. Er is tenslotte maar 1 echte fiets
Cervélo Aspero staat inmiddels bij Leon van Bon. En in FIETS 2 een gravel racert van Orbea.
De Ridley Helium Disc krijgen we waarschijnlijk na de Velofollies
In FIETS 12 staat een test door Leon Van Bon van een BMC RoadMachine. Maar we gaan kijken wat mogelijk is! De titanium racers van J.Guillem en Pilot zijn interessante fietsen; de Veturi hebben wel in 2016 in een test gehad. En de Atalya in FIETS 4 van 2028. We gaan kijken! En ja, we gaan ook checken of we een Tomasini kunnen bemachtigen.
Vergelijkingstest tussen de Helium SLX en Helium SLX Disc wil ik wel eens zien, De Cervélo Aspero, ook graag wat modern staal en titanium .. en een merk dat ik zelden zie en stiekem meer van wil weten en dus ook wat tests is Basso meerbepaald de Astra Disc en Venta Disc.
Bmc slr02 disc, ik zie te weinig BMC voorbij komen. Volgens mij innovatief en kwalitatief hoogstaand.
Canyon Ultimate CF SL 7.0
Sensa Giulia Evo Disc / ORBEA ORCA AERO M20TEAM-D
P.S. website: http://tommasini.it/eng/index.html
Ik zou 3 verschillende kwaliteiten van Tommasini testen…. Geen frame die mooier afgewerkt en gepersonaliseerd is. Super rij-eigenschappen…
1. PRP2 (aluminium) ; 2. X-fire (RVS) ; 3. Tecno (staal)
Je kan altijd de titanium erbij doen, maar de X-fire fiets nóg lekkerder… Bezoekje in Grosseto erbij… 🙂
Ridley helium disc,
Een nederlandse titanium comfortfiets. Bijv. De atalaya (gravel maar breed inzetbaar) van J Guillem of de Veturi van Pilotcycles.