Kijk waar de lucht uit je band loopt en probeer de plek te markeren. Als je niets hebt om het gat te markeren, kijk dan waar het gat zit ten opzichte van de tekst op de zijkant van de band.
Tubeless banden zijn met de hand te verwijderen. Gebruik geen bandenlichters, want daarmee beschadig je de zijkant en dan is de luchtdichtheid niet meer gegarandeerd.
Onderweg de band plakken, is alleen aan te raden als het gat eenvoudig te vinden is en je weet dat je de band opgepompt krijgt, want dat is niet eenvoudig (zie [7]). Meestal kun je het beste gewoon een binnenband monteren – die wel meenemen dus! Verwijder daarvoor het ventiel van de velg (en stop dat goed weg zodat je het niet kwijtraakt). Controleer de binnenkant van de tubeless band op scherpe uitsteeksels.
Het lek dichten, kun je het beste thuis doen. Zoek de gemarkeerde plek aan de binnenkant terug. Liep de band snel leeg, dan moet het gat met het oog te vinden zijn. Buig daarvoor de band een beetje binnenstebuiten. Bij een klein gaatje moet je de band weer oppompen en met behulp van een teiltje water het gat zien te vinden. Je kunt ook met vochtige lippen voelen waar het gat zit. Op foto 7 zie je hoe je de band kunt oppompen.
Het plakken zelf gaat net als met een binnenband, met dezelfde lijm en dezelfde plakkertjes. Ruw de plek rond het gat op met schuurpapier, breng solutie aan, laat het even drogen en breng een bandenplakkertje aan.
Het oppompen van een tubeless band is lastiger omdat er snel lucht ontsnapt langs de hieldraad. Leg de band daarom om de velg met de hieldraden goed in het midden. Als oppompen met een voetpomp niet lukt, sop dan de zijkanten van de band in met zeepsop. Effectiever is een CO2-patroon. Of ga bij je dealer langs en gebruik daar de compressor.