Stel je werkt in een fietsenwinkel, maar bent inmiddels wereldwijd bekend als ‘professioneel fietsentuner’. Nou, dan heb je de mogelijkheid om wel heel bijzondere creaties te bouwen. Gustav Gullholm uit Zweden, beter bekend als ‘Dangerholm’ is niet vies van een projectje en komt nu met de belachelijk lichte -8 kilo Scott Spark.

Het lijkt voor Dangerholm niet gek genoeg te kunnen, zolang het maar een Scott is. Zo werd eerder dit jaar al ’s werelds lichtste downhillfiets aan het publiek getoond. Ook bouwde hij al eens een setje ‘Britisch racing green’ bikes. Momenteel wordt er gewerkt aan een fonkelwitte Spark met volledig geïntegreerd kabelgeleiding én haast onzichtbare integratie van Fox Livevalve, uniek. Nu is het tijd om op de ziek lichte Ferrari-rode Spark rond te crossen. Want fietsen kan de sportschooljunkie met vikingbaard. 7997,1 gram weegt het totale geheel. Wat moet je daar allemaal voor doen?

Om te beginnen een volledig nieuw donorframe ontdoen van zijn mooie laklaag. Na het aanbrengen van een dunne laag rode vernis is het tijd om de fiets op te bouwen.

Wielen zijn van Bike Ahead composities. Het merk waar ook Nederlander Anne Terpstra in de wereldbeker mee voorin rijdt. Carbon velgen, samen met Nylon spaken en bijbehorende specifieke naven maken het geheel tot een wielset van 1020 gram. Idioot licht voor een mountainbike wielset.

Zonder oog voor detail is het onmogelijk om tot dit gewicht te komen. Daarom is werkelijk elk boutje vervangen door een lichter exemplaar. Hopp carbon werd betrokken bij het ontwikkelen van de extra lichte achterderailleur. De voorvork werd herbouwd en Duitse tuner Schmolke leverde diverse componenten.

Zou jij hier op durven rondfietsen? En dan hebben we het buiten het extreme gewicht nog niet eens over de exorbitante prijs die hiervoor betaald is. Meer info hier.