Veel fietsers gaan vanaf nu weer het bos in, lekker veldtoertochtjes rijden. Ik zeg het nog maar eens, mountainbiken is een zomersport! Maar goed, het is nu eenmaal zo dat in Nederland veel wielrenners in de winter het bos opzoeken. Logisch ook. Minder last van de koude wind. Geen glad asfalt en het is nog gezellig ook, samen zo’n 45 kilometer tochtje op zondagochtend. Wat me opvalt is dat veel mountainbikes dan rondrijden met dikke noppen én dat het misverstand dat dunnere banden (bij voorkeur lekker hard opgepompt) minder rolweerstand opleveren nog steeds bestaat. Daarom dit artikel.

Andere banden? Wereld van verschil!

Ik kocht afgelopen voorjaar een nieuwe fully. Een lekkere alleskunner, met aardig wat veerweg, maar één die toch nog goed vooruit komt op de vlakkere Nederlandse tracks. En dat soort trailbikes komt standaard vaak met banden met dikke noppen. Niet gek, want je moet er in principe overal mee kunnen rijden, ook als je met vakantie naar de bergen gaat. Maar op onze tracks, vaak met zand, stevige ondergrond en grip zat, zijn die noppen behoorlijke overkill. Dus moesten er andere banden komen.

Mijn Trek Fuel EX8 kwam standaard met een set Bontrager XR4 banden. Allround, met flinke noppen en 2,4” breed. Ik reed ze tubeless, want de wielen komen standaard met een tubeless velgstrip en de juiste ventielen. Een supersolide trailband, stevig en bizar veel grip. Te veel zelfs, want ze lopen duidelijk zwaar op de parcoursen op de Veluwe en de heuvelrug. Ik zie het op meer fietsen, Minions, Nobby Nics, Butchers, allemaal banden met vette noppen, waarmee je probleemloos trails in de bergen kunt rijden. Maar dat komt met een prijs, ze lopen voor geen meter als je een rondje Hoge Vuursche rijdt. Daarnaast is het met die noppen vaak veel lastiger aan te voelen wanneer de grip ophoudt. Je kunt beter een beetje gecontroleerd de bochten doordriften met wat lagere noppen, waarbij je prima aanvoelt tot hoever je kunt gaan. Nog leuker ook.

Dus tijd voor een setje andere banden. Ik kreeg van Trek een set XR3’s om te testen. Met kleinere noppen in het midden en iets grotere aan de zijkant. Dat voelde al alsof ik met een andere fiets op pad was. Deze zijn soepeler, geven nog steeds grip zat, maar liepen beduidend lichter. Ik ging nog verder en monteerde voor de droge zomer een setje Schwalbe Thunder Burts. Hele kleine nopjes op het loopvlak, maar wel een rijtje aan de zijkanten. En dat rijdt eigenlijk nog fijner. Met de huidige trends van brede velgen (29mm binnenmaat) en bijbehorende brede banden met latex kun je met lage druk rijden. En dus heb je extra grip en minder rolweerstand. Simpele natuurkunde eigenlijk, die we ook in eerdere artikelen al verschillende keren hebben getest en bewezen. Zo fiets je veel lekkerder, na een investering van een paar tientjes.

Welke druk?

Dat is een lastige. Het is afhankelijk van veel factoren. Je eigen gewicht, rijd je tubeless of niet, breedte van de band, breedte van de velg, parcours. Maar als richtlijn is 1,5 bar bij een 2.3″ band waarschijnlijk nog aan de hoge kant als je een kilo of 80 weegt. Terwijl we weten dat een groot deel van de wielrenners mountainbikers standaard minimaal doorpompt tot er 2 bar op het metertje staat. Minder druk is even wennen, maar zoveel fijner. Meer comfort & grip én minder rolweerstand in het terrein.

Wat jij aan dit artikel hebt? Misschien zet het je aan het denken om ook eens te kijken of je met wat minder noppen toe kunt? Een setje bredere banden wilt monteren? Tubeless gaan rijden en wat lucht uit je banden laten lopen? Check voor je bredere banden en latex besteld wel eerst even of je velgen daar geschikt voor zijn. Ze moeten tubeless ready zijn én bij voorkeur minimaal 28mm breed van binnen.

Ik ben wel benieuwd, met welke druk jij in je mtb-banden rijdt. Vul je de poll even in? Thanks!

Hoeveel lucht stop jij in je mtb-banden?

Bekijk resultaten

Loading ... Loading ...

Andere wielen?

Omdat Trek toch spullen opstuurde, kon ik ook gelijk eens kijken of een setje carbon velgen nou veel verschil maakt. Ik kreeg een set Bontrager Kovee Lite 30 te leen. Adviesprijs 800 euro, wat een mooi bedrag is voor een set complete carbon wielen. Dit is eigenlijk de carbon versie van de standaard Lite Comp 30 wielen die in mijn fiets zitten, de specs zijn gelijk, op de velg na. Ik kan er kort over zijn. Ze zijn mooier, hoewel ook gewoon helemaal zwart. Ook 250 gram lichter, maar ik voelde nauwelijks verschil in rij-ervaring vergeleken met de standaard eigen wielen. De meerprijs van 500 euro is dat beetje extra moraal vanwege de looks dus niet waard. Je zou dus kunnen zeggen dat wielen minder duidelijk verschil maken dan banden.

Toch andere wielen?

Wanneer koop je dan wel andere wielen? Nou als je echt serieus geld uit wilt geven, zodat je echt een veel lichtere wielset kunt kopen. Zoals de Kovee XXX wielset van Bontrager. Ben je wel meer dan 2000 euro verder. Een betere reden is dat je nu nog met smalle velgen rijdt en ook wel eens met brede banden wilt kunnen rijden. Mountainbikewielen met een interne velgbreedte van zo’n 30 millimeter bieden echt serieuze voordelen ten opzichte van de oudjes van vroeger. Je kunt er bredere banden op monteren, die ook nog eens mooier rond worden. Ze slaan minder snel om bij lage bandendruk en misschien kun je nu dan eens tubeless gaan rijden in plaats van met binnenbanden. Dat is op de mtb echt van toegevoegde waarde!


Onderhoudsgids

In onze onderhoudsgids is veel te lezen over het verschil in velgen, waar je op moet letten, hoe je banden tubeless monteert en nog veel meer.

Je bestelt de gids in onze shop, voor slechts €9,95. Daarvoor krijg je 260 pagina’s vol uitleg in woord en beeld over alle fietsklusjes die je kunt verzinnen.

Bestellen doe je hier.


Bontrager Lite Comp 30

Nu ik dan toch over die wielen bezig ben, meteen maar even een lofzang op de standaard wielen in mijn Fuel fiets. Die dingen kosten nog geen 300 euro per set en zijn eigenlijk veel te goed voor dat geld. Ok, ze zijn met ruim 2 kilo niet licht, maar daardoor wel beresterk. Ik ben niet heel voorzichtig met mijn spullen en door mijn gewicht heeft het ook aardig te lijden. Maar deze wielen geven geen krimp. Ze zijn perfect afgewerkt, hebben een lekker ratel in de XD body en de tubelessstrip die je er standaard bij krijgt doet het perfect.

De interne velgbreedte is 29 millimeter. 2,4″ Banden liggen daar prima omheen, net als de 2.25″ Thunder Burts. Ik ben me aan het oriënteren op een tweede wielset, zodat ik niet steeds banden hoef te wisselen als ik wel meer noppen nodig heb. Misschien koop ik er wel gewoon nog een setje van deze wielen bij. De XD body trek je er zo af, inclusief cassette, dus die kan ik ook wisselen tussen de wielsets.

Conclusie

Lang verhaal, waar ik ook korter over kan zijn. Check eens of jij niet met te dikke noppen en teveel bandendruk rijdt. Wat bredere banden, minder nop, minder luchtdruk, maakt echt een wereld van verschil. Zo worden die toertochtjes nog leuker!