Nog niet zo heel lang geleden kreeg de Trek Top Fuel een vernieuwingskuur. Waar de naam Top Fuel altijd stond voor hardcore XC toverde Trek ineens een veel meer trailwaardige fiets tevoorschijn. Een doorontwikkeling staat alweer klaar. En de ingezette trend wordt doorgezet. Een trailwaardige XC fiets.

Diverse wereldbekeroverwinningen. Van 26 naar 29 inch. OCLV carbon. Alles onder de naam Top Fuel. Tot de Supercaliber kwam. Een wel heel goed gelukte super racer welke prominent de rol van kampioensfiets overnam. De Top Fuel kreeg een nieuwe bestemming. Marathon en trail. Van dat eerste kwam weinig terecht. Marathonrenners met ambities kiezen steevast voor de Supercaliber. Trailwaardig was de fiets wel, en dus laat Trek de competitieve kant van het mountainbiken meer en meer links liggen voor de modelnaam met historie.

De vernieuwde versie van de Top Fuel komt beschikbaar in maar liefst 9 uitvoeringen. Niet alleen met een carbon frame. Ook een meer betaalbare variant in aluminium is beschikbaar. Al vanaf €2499,- Een nette prijs in de huidige markt. Carbon modellen lopen op tot ver in de vijf cijfers. De grote veranderingen?

Vernieuwde geometrie

Zoals gebruikelijk heeft de Top Fuel het ‘langer en luier’ recept meegekregen. En hoewel de huidige geometrie nog prima van deze tijd is, vond Trek dat het best met een maatje meer mocht. Leidend tot een balhoofdhoek van 66 graden. (was 67,5) en een reach van 480 millimeter in maat L (was 470) De geometrie is duidelijk meer gericht op dalen dan klimmen. De progressieve vering en goed werkende lockout moet ervoor zorgen dat klimmen alsnog vlot verloopt. Een lock-out op vork en demper lijkt te ontbreken. Even snel ‘aan’ en ‘uit’ zit er dus niet in. Een testrit later zal moeten uitmaken of we dit ook daadwerkelijk gaan missen.

De fiets heeft 120 millimeter vering voor én achter. Een 130 millimeter vork monteren is ook mogelijk. De geometrie is te beïnvloeden met de ‘minolink’, in goed gebruik een flipchip genoemd. Hiermee kan de balhoofdhoek 0,5 graden worden verschoven, net als de brackethoogte. 8 Millimeter om precies te zijn.

Veel aanpassingen

In basis blijft een groot deel van de fiets qua looks behoorlijk gelijk. Het ABP ‘split-pivot’ veersysteem is bekend. Net als de framevormen. Bekijken we de vele details dan zijn de verschillen niet op één hand te tellen. Zo krijgt het frame weer BSA-schroefdraad in het bracket. Ook word de zadelpendiameter opgeschroefd tot 34,9. De grotere diameter maakt het eenvoudiger om onderhoudsvrije en degelijke dropperposts met langere verstelbaarheid te monteren. Trek doet dit dan ook. Tot wel 200 mm in maat XL.

Nog meer veranderingen zien we aan de voorzijde bij Trek’s Knockblock. Het systeem in het balhoofd wat er voor zorgt dat bij een valpartij geen schade aan het frame ontstaat door impact van het stuur heeft een ruimere radius gekregen. Van 58 naar 72 graden. Dit zorgt voor minder belemmeringen in korte bochten of bij het inladen van de fiets in de kofferbak.

Over de rij-eigenschappen van de fiets kunnen we helaas nog niet zeggen. Dit heeft alles te maken met de aanslepende leverproblemen in de fietsbranche. Eerste modellen van de Top Fuel komen spoedig beschikbaar. Het gaat dan om de aluminium modellen. De carbonversie komt later dit najaar/winter naar de winkels.