Bij het poetsen van je fiets check je ongetwijfeld de staat van je stuurlint, ketting en banden. Maar er zijn ook van die plekjes die je ongemerkt overslaat, terwijl ze wel belangrijk zijn.

Remblokjes

Meestal gaat het lang goed, maar nattigheid en zand kunnen je remblokjes zomaar in één rit doen verdwijnen. Checken is niet moeilijk, maar het schiet er gewoon vaak bij in. Je haalt even je wiel eruit en kijkt tussen de remklauw door of er nog genoeg remvoering op de blokjes zit. Als je het heel precies wilt doen, haal je de blokjes eruit. Meestal is het genoeg om het borgclipje los te halen, zodat je het boutje waarmee de blokjes blijven zitten kunt verwijderen. Op tijd vervangen is niet alleen belangrijk voor je veiligheid, maar ook om je remschijven langer mee te laten gaan (zie punt 4).

Derailleurwieltjes

Ook van die ondergeschoven kindjes. Doordat je ketting eroverheen loopt, is een groot deel van die kleine tandwieltjes verborgen voor het oog. Versleten derailleurwieltjes zorgen er niet alleen voor dat de ketting slechter loopt, ook het schakelen wordt er niet beter op. Vervang ze ruim voordat het werpsterren worden. Voor de kosten hoef je het niet te laten.

Balhoofdlagers

Die zitten netjes verborgen in je balhoofdbuis en hebben daardoor weinig last van de elementen. Maar dat betekent niet dat ze niet kunnen slijten. Haal minimaal één keer per jaar even de boel los om ze opnieuw in het vet te zetten. Knijp ook na iedere poetsbeurt even in je voorrem en duw je fiets van voor naar achter. Als er speling op het balhoofd komt, voel en zie je dat op deze manier. Soms is het genoeg om de bovenste bout op je stuurpen wat strakker vast te zetten, maar vaak is het beter om gewoon de lager(s) te (laten) vervangen. Die speling komt tenslotte ergens vandaan.

Remschijven

Deze controleer ik eerlijk gezegd zelf ook bijna nooit. Maar remschijven slijten natuurlijk ook. Ze moeten een minimale dikte hebben, die wordt aangegeven door de fabrikant. Eens per maand even nameten met een schuifmaat en op tijd vervangen voorkomt remproblemen.

Achterpat

Als het goed is blijft dat stukje metaal waar je achterderailleur aan hangt gewoon netjes zitten. Maar soms wil er wel eens wat los trillen. Dat merk je tijdens het fietsen vaak niet eens, totdat je derailleur ineens tussen je spaken knalt. Af en toe even loshalen, schoonmaken en met het juiste moment (heb je al een momentsleutel?) vastzetten, dat voorkomt problemen onderweg. Bonustip: zorg dat je een reservepat in huis hebt!

Pedalen

De lagers van je pedalen hebben flink te lijden van alle pk’s die jij erop loslaat. Af en toe checken hoe het er mee staat is dan ook geen overbodige luxe. Pak gewoon je pedaal vast en probeer deze te bewegen. Een beetje speling tussen pedaalbody en pedaalas kan geen kwaad, maar het moet niet te gek worden. De lagers op tijd vervangen kan bij veel pedalen vrij gemakkelijk. Pro­actief schoonmaken en een likje nieuw vet geven kan sowieso nooit kwaad.

Fiets 04/2022

 

Sluit je aan bij ons peloton!

Wil jij alles weten over materiaal, techniek, training, voeding, wielersport en achtergronden? Word abonnee van Fiets Magazine en haal alles uit je hobby!