Velgen zijn er in allerlei breedtes, en ook de binnenbreedte van de velg verschilt dus: van 19 tot wel 35 millimeter. Kies tape in de breedte die zo dicht mogelijk bij de binnenbreedte van je velg komt. Twijfel je, kies dan liever iets breder. Is het lint te smal, dan vergroot je de kans op lekkage.
Haal de wielen uit je fiets, haal de banden en binnenbanden eraf en trek het oude velglint eruit. Maak de wielen schoon, gebruik ontvetter of alcohol om het velgbed helemaal vetvrij te krijgen. Het plaklint moet overal goed op de velg aansluiten.
Heb je carbon wielen waar tubeless tape slecht op hecht? Gebruik dan één laag isolatietape om de spaakgaten af te dichten en zo extra oppervlak te creëren waar de tubelesstape op kan hechten.
Begin net voor het ventiel met plakken en zorg dat de tape recht en strak in de velg ligt. Probeer luchtbellen te vermijden. Wanneer de tape strak en goed in de velg wordt aangebracht is één laag voldoende.
Prik met een kleine schroeven draaier of priem een gaatje in het lint vanuit het ventielgat. Maak het gat niet groter dan nodig. Zo sluit het ventiel straks zo goed mogelijk af.
Een tubeless ventiel moet je altijd vastzetten met een ringetje. Het beste zijn de zwarte ventielen van Mavic, waar een rubber ringetje onder zit. Gebruik een klein beetje vet of vaseline bij het monteren van het ventiel om het extra goed luchtdicht te maken.Stap 7. Eén kant
Monteer eerst één kant van de band. Begin altijd bij het ventiel en zorg dat de band aan de goede kant van het ventiel ligt.
Zorg dat je de vloeistof bij de hand hebt en deze voordien goed geschud hebt. De rubberdeeltjes zakken namelijk naar beneden als de fles in de kast staat. Leg nu de andere kant van de band om de velg. Begin weer bij het ventiel en monteer de band tot ongeveer de laatste 30 centimeter.
Giet de vloeistof in de resterende opening van de band. Houd de band van de grond, zodat deze mooi bol blijft en de vloeistof niet uit de band loopt. Probeer zo min mogelijk te knoeien. De vloeistof is kostbaar en ook nog eens onhandig om schoon te maken. Monteer hierna het laatste stuk van de band op de velg. Draai hiervoor de velg 180 graden, zodat de vloeistof aan de onderkant blijft en niet uit de band kan lopen.Stap 10. Ventiel demonteren
Je kunt je wielen het makkelijkst tubeless maken als je ventielen hebt waarvan je het binnenventiel eruit kunt schroeven. Hier zijn speciale tooltjes voor, maar dit kan ook gewoon met een tangetje. Zonder dit binnenventiel kun je de banden veel gemakkelijker oppompen.
Met een compressor is de kans van slagen het grootst, doordat je de band het gemakkelijkst gevuld krijgt met lucht. Met een CO2-patroon of een goede fietspomp kan het ook. Dat laatste is het beste voor je conditie. Zorg ervoor dat de band rondom het ventiel goed op de velg aangesloten is en blijf pompen tot de band helemaal gevuld en ‘hard’ is. Wees niet bang als de band een paar keer ‘plopt’.
Zodra de band dicht is en niet meer aan alle kanten sist, is het tijd om te kijken of hij netjes om de velg ligt. Je wilt je band natuurlijk zo recht mogelijk op de velg hebben. Pomp je banden indien nodig iets harder op, zodat hij zijn weg vindt in het velgbed. Kijk vooraf op de band én de velg tot hoe hard je de boel mag oppompen.Stap 13. Ventiel monteren
Plaats het binnenventiel terug en draai hem goed vast. Gebruik een beetje vet of vaseline om vastzitten te voorkomen.Stap 14. Shake it
Draai en schud het wiel een aantal keer in de rondte om de vloeistof te verdelen en de band volledig luchtdicht te maken. Schrik niet als je band voor de eerste rit weer bijna leeg staat. De vloeistof zakt voor gebruik weer naar beneden en zal pas na één of twee fietstochtjes echt overal in de band getrokken zijn. Daarna blijft de band wél op druk.Extra tips
->> Schud de fles altijd voor gebruik, het zijn de vaste deeltjes onderin de fles die de gaten dichten!
->> Lukt het niet je band op te pompen, schroef dan het binnenste deel uit het ventiel. Zo is het gat groter en kan de lucht sneller in de band. Zit de band eenmaal op de velg, dan schroef je het ventiel weer in elkaar, waarna je de band opnieuw oppompt.
Dit is een artikel uit de Startersgids. Meer lezen over handige dingen zoals het tubeless maken van een wiel? Koop dan hier de gids voor maar €6,95.
Er is een reactie
Precies mijn ervaring. Thuis nog redelijk goed op te lossen maar onderweg gewoon klote. Zeker als je met anderen op pad bent is dit geen reclame. Waar een binnenband vervangen misschien 2 minuten duurt is het ‘repareren van een tubeless een nachtmerrie, zeker met koude handen in de winter.
Voor mij een reden om de tubeless banden te dumpen, dat was het niet waard.
Trouwens zowel op de weg alsook in het veld. En die zogenaamde ‘Tubeless vloeistof’ geeft meer troep dan gewenst tijdens de reparatie. Ik heb een Engels woord in gedachte hier….
Het omleggen van het laatste stuk band kan buitengewoon lastig zijn. Dan bv bandenlichters nodig (Schwalbe) of speciale tang. Wellicht idee om es aandacht aan te schenken.
Als je zelf nog de tape (opnieuw) moet plakken, is het raadzaam eerst nog een paar maandjes met een binnenbandje te rijden zodat die tpe goed tegen de velg aan gedrukt wordt en blijft plakken. Daarna binnenband eruit en latexen maar.