Historie
![](https://www.fiets.nl/app/uploads/CORVOS_00011309-001-e1557217682297-640x525.jpg)
Eddy Merckx in actie tijdens de Giro. De laatste jaren wint de Giro aan populariteit bij de buitenlandse renners. De Giro is de laatste jaren zwaarder, spectaculairder en spannender dan de Tour de France. Vergeet de tijd dat alleen Stefano Garzelli, Gilberto Simoni, Paolo Savoldelli en Danilo di Luca streden om de overwinning, want tegenwoordig moet je goed zoeken naar een Italiaan op de voorposten. Vorig jaar finishten er slechts drie Italianen in de top-twintig. Tot 1960 was Milaan gastheer van de Giro. Niet gek, want daar is het hoofdkantoor van de Gazzetta dello Sport gevestigd. De laatste jaren start de Giro vaker in het buitenland dan in eigen land. Nederland verwelkomde de ronde al in 2002 (Groningen), 2010 (Amsterdam) en 2016 (Apeldoorn). Tegenwoordig start de Giro om het jaar in het buitenland. Herning (2012), Belfast (2014) en Jeruzalem (2018) kregen de eer. In 2020 is de start toegewezen aan het Hongaarse Boedapest.
Route Giro d’Italia 2019
Dit jaar begint de 102de Giro ‘gewoon’ in Bologna. Met een 8,3 kilometer lange proloog wordt de Giro afgetrapt. Makkelijk is het niet, want de proloog eindigt op een klim van 2,1 kilometer (9,7% gemiddeld) in San Luca. Hier zullen al gelijk verschillen ontstaan en weten de renners direct hoe de vlag erbij hangt. De tweede rit is makkelijker en kent slechts drie niet al te zware hindernissen. Helemaal vlak is het niet, dus er liggen kansen voor de aanvallers. In de derde etappe is de kans op een massasprint een stuk groter als er via Vinci naar de kustplaats Orbetello wordt gereden.![](https://www.fiets.nl/app/uploads/Giro-102-640x431.jpg)
Route van de 102de Giro d’Italia. De vierde etappe is een rit voor de krachtpatsers. Onderweg gaat het op en af en eindigt het oplopend in Frascati. Sprinters mogen woensdag weer aan de bak als een korte sprintetappe wacht. Daarna breken er drie overgangsetappes aan, maar wordt er nog niet ernstig geklommen. De klassementsmannen moeten alert blijven, want zondag wacht de tweede race tegen de klok. Opnieuw is het geen vlakke individuele tijdrit. Halverwege het 34,8 kilometer lange parcours wordt San Marino binnengereden en wachten twee klimmetjes. De eerste is 5,7 kilometer lang en stijgt gemiddeld met 6,1%. Vervolgens wacht er een korte afdaling, waarna de laatste 2,2 kilometer naar de finish de weg met 6,4% omhoog schiet. Pittig! Na een welverdiende rustdag op maandag staan er dinsdag en woensdag twee vlakke ritten op het menu. Stilte voor de storm, want donderdag is het tijd voor de eerste bergetappe. De etappe over 150 kilometer van Cuneo naar Pinerolo gaat over de 9,4% steile Montoso. De klim is bijna tien kilometer lang en gaat ongetwijfeld voor verbrokkeling zorgen. Op de top van de klim moeten de renners echter nog 32,6 kilometer afleggen naar de finish, waardoor de kans op verschillen tussen de klassementsmannen minimaal is.
![](https://www.fiets.nl/app/uploads/CORVOS_00029797-001-640x427.jpg)
Het peloton rijdt door een prachtige omgeving. Op vrijdag 24 mei wacht de eerste aankomst bergop. Een loodzware etappe met maar liefst drie pittige beklimmingen gaat na twee weken koersen voor de eerste scheuren in het klassement zorgen. Na de C0lle del Lys en Pian del Lupo eindigt de dertiende etappe op 2600 meter hoogte. De slotklim Ceresole Reale kent een afstand van 20,3 kilometer en loopt gemiddeld 5,9% omhoog. Het begin- en einddeel is het zwaarst. Net voor de top gaat het meer dan 14% omhoog. Veel tijd om te herstellen hebben de renners niet, want een dag later wacht er opnieuw een loodzware rit. Qua afstand valt het mee, maar het is bijna geen moment vlak. Met meer dan 4000 hoogtemeters in slechts 130 kilometer is dit een etappe voor de echte klimgeiten. De cols die moeten worden bedwongen zijn bepaald geen lieverdjes. De Verrogne (13,8 km à 7,1%), Truc d’Arbe (8,2 km à 7%) en Colle San Carlo (10,5 km à 9,8%) zullen de klimbenen van de favorieten behoorlijk testen. Op zondag wacht een makkelijkere etappe met aankomst in het mooie Como, al is die rit behoorlijk lang: 230 kilometer. Giro in het kort:
3578,8 kilometer in totaal
170,4 kilometer per dag gemiddeld
3 individuele tijdritten
6 vlakke etappes
7 heuveletappes
5 bergetappes In de slotweek moeten alle kaarten op tafel gelegd worden. Wie slecht uit de rustdag komt rollen, beleeft dinsdag een loodzware dag. Met de Gavia (16,8 km à 8%) en Mortirolo (12,8 km à 10,1%) achter elkaar is er geen tijd meer om verstoppertje te spelen. Niet voor niets is deze etappe bestempeld als de koninginnenrit. Op woensdag (heuvelrit met aankomst bergop) en donderdag (laatste kans voor de sprinters) mogen de renners enigszins bijkomen van hun inspanningen, vrijdag wacht het begin van een loodzwaar drieluik. De negentiende rit voert van Treviso naar San Martino di Castrozza. De etappe eindigt op de 13,6 kilometer lange slotklim van tweede categorie. Niet extreem zwaar, maar dat was de Prato Nervoso vorig jaar ook niet. Toch verspeelde Simon Yates daar zijn eindoverwinning.
![Gavia](https://www.fiets.nl/app/uploads/CORVOS_00015425-043-640x427.jpg)
De Gavia maakte ook in 2010 deel uit van de Giro-parcours. Voor de niet-tijdrijders is de voorlaatste etappe de allerlaatste mogelijkheid om het verschil te maken. Met meer dan 5000 hoogtemeters mogen we dit gerust bestempelen als de tweede koninginnenrit. Het klimmersbal vangt na veertien kilometer aan met de Cima Campa (18,6 km à 5,9%). Daarna staan de Passo Manghen (18,9 km à 7,6%), Passo Rolle (20,6 km à 4,7%) en als uitsmijter de Monte Avena (13,5 km à 6,3%) op de rol. Het zal een intens gevecht worden tussen de klimmers, die hun laatste slag moeten slaan, en de tijdrijders, die zondag nog een ultieme kans krijgen. De Giro wordt beslist in Verona. Wat is er mooier dan een ronde eindigen met een tijdrit? Weg met al die voorspelbare paraderondjes door Parijs en/of andere steden, dit is voor de kijker veel leuker. Voor de renner is het natuurlijk minder fijn om nog twintig minuten in het rood te moeten rijden, want dat staat hen zondag 2 juni te wachten. De tijdrit van 16,9 kilometer kent een lastige heuvel in Torricelle (4,5 km à 4,6%) en zal voor de beslissing in het klassement gaan zorgen. Wie zakt er door het ijs en wie pakt op de slotdag de winst? De definitieve finish ligt net als in 2010 in het Romeinse amfitheater op de Pizza Bra, daar weten we wie de opvolger van Chris Froome is geworden.
Lees ook
![Giro d'Italia 2018](https://www.fiets.nl/app/uploads/CORVOS_00029570-012-e1557313021468.jpg)
8 mei 2019 - Giro d'Italia
2018: Chris Froome
2017: Tom Dumoulin
2016: Vincenzo Nibali
2015: Alberto Contador
2014: Nairo Quintana
2013: Vincenzo Nibali
2012: Ryder Hesjedal
2011: Michele Scarponi
2010: Ivan Basso
2009: Denis Menchov
![Denis Menchov 2009](https://www.fiets.nl/app/uploads/CORVOS_00013726-010-640x411.jpg)
Denis Menchov won tien jaar geleden – ondanks een schuiver in de afsluitende tijdrit – de Giro.
Favorieten algemeen klassement
Eigenlijk kunnen we niet om Primoz Roglic heen. De Sloveen staat aan de vooravond van pas zijn vierde grote ronde en is de topfavoriet om de 102de Giro te winnen. Bij de bookmakers was hij voor zijn optreden in de Ronde van Romandië slechts kanshebber voor het podium en werden Tom Dumoulin, Egan Bernal en Simon Yates hoger ingeschat, maar na zijn geweldige optreden in Zwitserland kunnen ook zij niet meer om de renner van Jumbo-Visma heen.![Primoz Roglic 2019](https://www.fiets.nl/app/uploads/CORVOS_00030783-045-400x600.jpg)
![Tom Dumoulin 2019](https://www.fiets.nl/app/uploads/CORVOS_00030949-015-640x427.jpg)
Wat kan Tom Dumoulin? Outsiders zijn er ook genoeg. Miguel Angel Lopez stond vorig jaar op het podium in de Giro en Vuelta en krijgt een ijzersterke ploeg mee. Voor Vincenzo Nibali beginnen de dagen langzaamaan te tellen, maar als tweevoudig winnaar mogen we de Haai van Messina niet onderschatten. Andere kopmannen zijn Mikel Landa en Richard Carapaz (Movistar), Davide Formolo (BORA-hansgrohe), Bob Jungels (Deceuninck-Quick-Step), Ilnur Zakarin (Katusha-Alpecin) en Bauke Mollema (Trek-Segafredo). Bij Team Ineos is het na het uitvallen van Egan Bernal (gebroken sleutelbeen) vooral uitkijken naar de youngsters Pavel Sivakov en Ivan Sosa.
Sterren volgens Fiets.nl:
***** Primoz Roglic**** Simon Yates, Tom Dumoulin
*** Miguel Angel Lopez
** Vincenzo Nibali, Mikel Landa, Richard Carapaz
* Bauke Mollema, Davide Formolo, Bob Jungels, Ilnur Zakarin
![Loading ... Loading ...](https://www.fiets.nl/app/plugins/wp-polls/images/loading.gif)
![Elia Viviani 2018](https://www.fiets.nl/app/uploads/CORVOS_00029570-069-640x426.jpg)
- In de A en B etappes (etappes 3,4,5,10,11,18) verdienen de eerste 15 renners punten: 50-35-25-18-14-12-10-8-7-6-5-4-3-2-1. Voor de tussensprints (traguardi volanti): 20-12-8-6-4-3-2-1
- In de C etappes (etappes 2,6,7,8,12) verdienen de eerste 10 renners punten: 25-18-12-8-6-5-4-3-2-1. Voor de tussensprint: 10-6-3-2-1
- In de D en E etappes: (etappes 1,9,13,14,15,16,17,19,20,21) verdienen de eerste 10 renners punten: 15-12-9-7-6-5-4-3-2-1. Voor de tussensprinters: 8-4-1
![Simon Yates en Chris Froome 2019](https://www.fiets.nl/app/uploads/CORVOS_00029615-031-640x426.jpg)
- 10 beklimmingen van 4de categorie: de eerste 3 renners verdienen 3-2 en 1 punten
- 8 beklimmingen van 3de categorie: de eerste 4 renners verdienen 9-4-2-1 punten
- 12 beklimmingen van 2de categorie: de eerste 6 renners verdienen 18-8-6-4-2-1 punten
- 8 beklimmingen van 1ste categorie: de eerste 8 renners verdienen 40-18-12-9-6-4-2-1 punten
- CC of Cima Coppi: een speciale beloning voor het dak van de ronde. Dit jaar is dat de Gavia in etappe 16. De eerste negen renners verdienen 50-30-20-14-10-6-4-2-1 punten
![Miguel Angel Lopez 2018](https://www.fiets.nl/app/uploads/CORVOS_00029615-110-640x427.jpg)
![Team Sky Giro 2019](https://www.fiets.nl/app/uploads/CORVOS_00029628-072-640x343.jpg)
Wat zeggen de wedkantoren? Zij zien in Primoz Roglic de topfavoriet. Het kan dus verkeren, want een week geleden stond hij nog vierde op de lijst. Een gokje op de Sloveen levert 2,5 keer je inzet op. Ook Dumoulin (3,6), Yates (4), Nibali (7,5) en Lopez (10) scoren hoog. Een gokje op Mollema levert maar liefst 151 keer je inzet op. Een podiumplek – dat een stuk realistischer is – levert zelfs 34 keer je ingezette bedrag op. Tips voor je Giro-poule
Doe je mee aan een Girospel? Wij hebben wat korte tips voor je. Roglic is een must-have in je ploeg. Hij is in vorm en kan scoort zowel in de tijdritten, heuvel- als bergetappes punten. Viviani, Gavira en Ackermann gaan sowieso punten scoren in de sprintetappes. In de overgangsetappes moet je altijd Thomas De Gendt in je team nemen. Hij pakt (bijna) altijd zijn ritje mee en mengt zich ook vaak in het bergklassement. Een andere naam die niet mag ontbreken is Mikel Landa. Hij won al drie keer een Giro-etappe en zal bij afwezigheid van Alejandro Valverde de kar van Movistar trekken. Nederlanders
Dit jaar staan er negen Nederlanders op de startlijst. Naast de veelbesproken Dumoulin en Mollema doen ook Sam Oomen (Sunweb), Tom Leezer, Koen Bouwman, Antwan Tolhoek en Jos van Emden (Jumbo-Visma), Ramon Sinkeldam (Groupama-FDJ) en Laurens ten Dam (CCC) mee aan de 102de Giro.
Lees ook
• Tom Dumoulin (Sunweb)
• Sam Oomen (Sunweb)
• Antwan Tolhoek (Jumbo-Visma)
• Koen Bouwman (Jumbo-Visma)
• Tom Leezer (Jumbo-Visma)
• Jos van Emden (Jumbo-Visma)
• Ramon Sinkeldam (Groupama-FDJ)
• Bauke Mollema (Trek-Segafredo)
• Laurens ten Dam (CCC)
![Antwan Tolhoek 2019](https://www.fiets.nl/app/uploads/CORVOS_00030950-004-640x427.jpg)
Vier Nederlanders moeten Roglic bij Jumbo-Visma aan de winst helpen. TV
De Giro d’Italia is ook dit jaar exclusief op Eurosport te zien. Vanaf 13:00 uur begint men op Eurosport 1 met de voorbeschouwing, waarna een kwartiertje later de live-uitzending begint.
Met ons liveticker hoef je helemaal niets te missen van de Giro. Hier vind je ook alle ploegen, deelnemers en etappes.