Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Veilige fietsbril

Pelep
Forum-lid
Berichten: 1041
Lid geworden op: 08 okt 2013 21:05

Pelep 13 sep 2023 08:22

Een 2-tal weken terug heb ik een zwaar fietsongeval gehad, met verschillende gezichtsfracturen. De helm heeft erger voorkomen, maar de fietsbril heeft zowat alles gebroken met alle gevolgen vandien.

Momenteel herstellende - nog niet zeker of ik ooit terug op de (race)fiets kruip, maar mocht het zo zijn dan wil ik een veiliger fietsbril. Gezocht maar nog niet gevonden rond dit topic - zijn er brillen die bij een impact veiliger zijn?

(het is geen discussie om de beentjes boven of onder de helmriempjes te dragen)

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5402
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 13 sep 2023 08:36

Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5402
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 13 sep 2023 08:38

De eerste drie kan je op de fiets ook nog wel op als je wil. Al denk ik niet dat je er echt veel baat bij gaat hebben als je plat op je gezicht gaat.

Of een full-face gaan dragen.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Tussendoor
Forum-lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 20 jun 2022 21:09

Tussendoor 13 sep 2023 09:04

Veiliger.... Veiliger dan wat? Welke bril had je en wat is er met/door die bril gebeurd?

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5791
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 13 sep 2023 12:15

Ik zou zoeken naar een merk wat ook veilgheidsbrillen maakt, Uvex, Bollé, Oakley en zo zullen er wel meer zijn.

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2192
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 13 sep 2023 12:20

Ik heb nog nooit een bril gedragen die specifiek voor het fietsen bedoeld was. Al 20+ jaar draag ik Bollé brillen op de fiets, transparant en gekleurd. Voorkeur voor type Silium.
Niet te gek duur, ziet er goed uit, kan veel hebben. Ben er ook wel eens flink mee(op) gevallen maar verder geen gevolgen aan overgehouden.


https://veiligheidsbrillen-shop.nl/bolle.html?vcp=true
Dogma F

Gebruikersavatar
depoldertoerist
Forum-lid
Berichten: 1750
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:57
Locatie: Waddinxveen
Contact

Gebruikersavatar depoldertoerist 13 sep 2023 13:07

Veel sterkte en succes met herstellen!

Sommige (fiets) brillen zitten in een beetje flexibel frame. Mss is dat wat je zoekt? Ik zou dan als ik jou was echt een goede opticiën binnen lopen en daar voorleggen. Zelf had ik een bril van BBB die dat ook enigszins heeft. Het is een rotding verder maar denk dat deze bij een val er wel voor kan zorgen dat de schade beperk blijft. De glazen bijvoorbeeld floepen al iedere keer uit het montuur bij het poetsen.

Je zou dat als feature i.p.v. een bug kunnen zien in dit geval.
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE

Pelep
Forum-lid
Berichten: 1041
Lid geworden op: 08 okt 2013 21:05

Pelep 14 sep 2023 09:59

Tussendoor schreef: 13 sep 2023 09:04 Veiliger.... Veiliger dan wat? Welke bril had je en wat is er met/door die bril gebeurd?
Goede vraag. Ben zijdelings terechtgekomen en de bril heeft oogkas & zowat alles errond gebroken - naast zware snijwondes. Ongelukkig terechtgekomen. Bril is een Decathlon Van Rysel 920 - altijd heel tevreden van geweest, was met vele andere brillen zelfde resultaat geweest.
Maw ben op zoek naar een bril die snel 'opbreekt' bij het vallen, of misschien is inderdaad zoals The Student aangeeft een vol vizier een betere oplossing. Al ziet dat er niet uit.

depoldertoerist schreef: 13 sep 2023 13:07 Veel sterkte en succes met herstellen!

Sommige (fiets) brillen zitten in een beetje flexibel frame. Mss is dat wat je zoekt? Ik zou dan als ik jou was echt een goede opticiën binnen lopen en daar voorleggen. Zelf had ik een bril van BBB die dat ook enigszins heeft. Het is een rotding verder maar denk dat deze bij een val er wel voor kan zorgen dat de schade beperk blijft. De glazen bijvoorbeeld floepen al iedere keer uit het montuur bij het poetsen.

Je zou dat als feature i.p.v. een bug kunnen zien in dit geval.
Bedankt voor de wensen. Dat is inderdaad een goede samenvatting. Zoeken dus naar een disfunctionele bril ;)

Gebruikersavatar
bluebird
Forum-lid
Berichten: 652
Lid geworden op: 19 jul 2005 19:27
Locatie: huis in het bos

Gebruikersavatar bluebird 14 sep 2023 11:52

Als sportende brildrager vind ik dit wel een interessant topic. Ik zie dat die Vanryssel geen frame om de glazen heeft, zijn daardoor de snijwonden ontstaan? Ik zie trouwens dat er ook een ANSoi norm voor veiligheidsbrillen bestaat: https://www.mscdirect.com/betterMRO/saf ... -ansi-z871 en dat er blkijkbaar ook zonne/sportbrillen bestaan die daaraan voldoen: https://www.futurumshop.nl/oakley-jawbr ... -wit.phtml (willekeurig voorbeeld). Ik heb me verder nog niet ingelezen hierover, maat wellicht voor de TS interessant. Ik hoop dat hij het vertrouwen hervindt om weer op de fiets te stappen!
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 14 sep 2023 12:16

Pelep schreef: 14 sep 2023 09:59 Maw ben op zoek naar een bril die snel 'opbreekt' bij het vallen
En dan de splinters in je oog?
Ik snap eigenlijk niet precies wat je zoekt. Een bril die bij impact de verwondingen niet erger maakt dan wanneer je zonder had gereden? Of eentje die je echt beschermt bij een impact?


Pelep schreef: 14 sep 2023 09:59 Bril is een Decathlon Van Rysel 920
https://www.decathlon.nl/p/fietsbril-vo ... R-p-331897
Ik zie een glasmontuur met vrij dunne pootjes, dus ik betwijfel of deze bril veel heeft bijgedragen aan je verwondingen. Misschien wat snijwonden van de randen?
Maar verder zie ik niet hoe deze bril bijgedragen kan hebben aan het breken van je oogkas. Het lijkt me een vrij dun en floppy ding, of die nou wel of niet tussen je gezicht en de straatstenen zit zal weinig verschil maken.

Voor bescherming bij impact heb je iets nodig dat energie absorbeert, een kreukelzone dus, en de kracht van de impact verdeelt over een groter oppervlak. Dat is niet echt iets wat een bril doet, daar zijn (integraal)helmen voor.

Ik denk dat je gewoon botte pech hebt gehad, en dat het naast je herstel ook een kwestie is van opnieuw vertrouwen opbouwen op de fiets.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8483
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 15 sep 2023 10:39

Een heel vervelend ongeval. Ik hoop dat je weer een beetje aan het opkrabbelen ben.
Maar ik geloof er niets van dat een bril de reden van de breuken is. De bril kan best beschadigingen geven zoals snijwonden, maar je botten breken lijkt me straf.
Ik begrijp wel dat je in je huidige situatie alles naloopt om in de toekomst problemen te voorkomen die je voor kunt zijn.

Gebruikersavatar
fietsslak
Forum-lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 16 jun 2016 13:21

Gebruikersavatar fietsslak 15 sep 2023 12:49

Wellicht dat zoiets een optie is?

Dat gezegd, ik denk te snappen dat je zoiets in de toekomst wilt voorkomen en op zoek wilt naar ultieme bescherming.

Vallen is altijd een reëele optie, maar loopt meestal zonder blijvende schade af. Je geeft zelf al aan dat je ongelukkig bent terecht gekomen. Ik denk zelf dat geen enkele helm/bril combi je ooit 100% zekerheid geeft, zelfs als je met een integraalhelm zou rijden, kun je (in het uiterste geval) nog je nek breken.

Zoals eerder al aangegeven: zodra je weer hersteld bent, gewoon rustig gaan fietsen en weer vertrouwen opdoen en niet vergeten te genieten.
Weightweenie in de dop ter compensatie van gebrek aan talent

Plaats reactie