Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

TM works wielen & ervaringen

Gebruikersavatar
deijn
Forum-lid
Berichten: 590
Lid geworden op: 17 jun 2008 00:24

Gebruikersavatar deijn 08 jun 2023 11:14

Zijn er leden die ervaring hebben met de wielen van TM Works?
Kwam dit merk met enig toeval tegen, zien er goed uit en de prijs is volgens mij ook niet echt verkeerd. Ben wel benieuwd of dit een soort van China import is of maakt TM Works de wielen echt zelf.
https://tmworks.cc/
Als je te vroeg juicht, heb je in ieder geval lol gehad.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8545
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 08 jun 2023 11:22

deijn schreef: 08 jun 2023 11:14 Zijn er leden die ervaring hebben met de wielen van TM Works?
Kwam dit merk met enig toeval tegen, zien er goed uit en de prijs is volgens mij ook niet echt verkeerd. Ben wel benieuwd of dit een soort van China import is of maakt TM Works de wielen echt zelf.
https://tmworks.cc/
Zal ze wel zelf spaken,aardig aan de prijs.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

derxx
Forum-lid
Berichten: 730
Lid geworden op: 16 dec 2020 12:34

derxx 08 jun 2023 12:17

Ziet volgens mij uit als vrij standaard carbon velgen. Kan zijn dat hij die velgen in China koopt en zelf bespaakt, of dat hij ze compleet in China koopt en alleen stickers plakt. Ik zou dan persoonlijk eerder een bericht naar een van de bekende wielbouwers hier sturen om te vragen wat je daar kwijt zou zijn voor een mooie set.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Maatwielen
Forum-lid
Berichten: 422
Lid geworden op: 28 jan 2014 16:18
Contact

Gebruikersavatar Maatwielen 09 jun 2023 11:26

deijn schreef: 08 jun 2023 11:14 Zijn er leden die ervaring hebben met de wielen van TM Works?
Kwam dit merk met enig toeval tegen, zien er goed uit en de prijs is volgens mij ook niet echt verkeerd. Ben wel benieuwd of dit een soort van China import is of maakt TM Works de wielen echt zelf.
https://tmworks.cc/
Hij spaakt ze zelf, meen ik te kunnen concluderen aan de hand van foto's op zijn site. De twee spaken aan weerszijden van het ventielgat moeten normaal gesproken zó lopen dat er zo veel mogelijk ruimte is voor het ventiel en de pompkop. Er staan wielen op z'n site waarbij dat goed is gegaan maar bij veel andere niet. Dat heeft verder geen gevolgen voor de sterkte van het wiel maar het is een beetje slordig. Het zou een soort tegendraads handelsmerk kunnen zijn (een soort James Dean onder de wielbouwers), maar dat wordt dan in ieder geval niet consequent toegepast.

De producten die hij gebruikt zijn goed (DT Swiss naven en LightBicycle velgen), alleen zie ik niet zo snel welk merk spaken hij gebruikt. Spaken van een ander merk dan Sapim of DT Swiss zijn van mindere kwaliteit, is mijn ervaring, dus dat wil je niet.

leon1
Forum-lid
Berichten: 3001
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 09 jun 2023 12:42

Maatwielen schreef: 09 jun 2023 11:26 De twee spaken aan weerszijden van het ventielgat moeten normaal gesproken zó lopen dat er zo veel mogelijk ruimte is voor het ventiel en de pompkop. Er staan wielen op z'n site waarbij dat goed is gegaan maar bij veel andere niet. Dat heeft verder geen gevolgen voor de sterkte van het wiel maar het is een beetje slordig.
Dat zou voor mij toch een afknapper zijn. Al heb ik ooit van Campa een Scirocco wielset gehad die dat ook had. Altijd ruzie met de pompkop tussen de spaken. Dus dat is, ondanks dat het misschien geen effect op het wiel heeft, echt een no-go voor mij.
Ride bikes, not tanks!

Aesch
Forum-lid
Berichten: 363
Lid geworden op: 12 apr 2013 12:30

Aesch 09 jun 2023 15:53

Er zit ook wel een behoorlijke premium op, dezelfde onderdelen direct vanaf Light bicycle = ruim 250 euro per wielset goedkoper.

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 09 jun 2023 15:54

Achtergrond info. De eigenaar is een paar jaar terug begonnen met een bedrijf waarmee hij fietsen opbouwde voor mensen die het materiaal verzameld hadden maar de kennis niet hadden. Webadres was cyclebuild.nl. Als je dit nu invoert, kom je uit op TMWORKS. Op insta is het profiel van Cyclebuild.nl nog steeds actief, alhoewel de eerste en laatste posts van ruim 2 jaar terug dateren.

De foto's op insta van destijds waren al van goede kwaliteit. Fotografie zal een hobby zijn of hij heeft iemand in zijn kring die mooie beelden kan schieten, ook voor zijn TMworks site zie ik. Er is veel aandacht gegaan naar het promotie plaatje.

Ik ben het op twee punten niet helemaal eens met Hans (Maatwielen)
- Geen idee of hij zelf de wielen maakt of kant en klaar in China haalt. Dat kun je op de foto's niet zien lijkt mij. Eens dat de spaken bij het ventiel op een aantal wielen niet klopt, maar ik zie dit niet als een garantie dat hij ze zelf gemaakt heeft, dat zou ik juist een afknapper vinden. Maakt voor de sterkte van het wiel inderdaad niets uit. Materiaal is overigens verder inderdaad prima qua spaken en naven.
- Pillar maakt ook goede spaken met een aantal sterke punten. Ik gebruik ze naast Sapim voor een aantal sets en nooit problemen mee gehad.

Over de velgen:
Als ik naar het gewicht kijk en de afwerking, zijn ze van de goedkopere serie van LightBicycle (als ze daar vandaan komen, de maten komen overeen maar ik zie dit nergens staan, en zonder te zeggen dat ze niet sterk genoeg zijn). Waarom zeg ik dit.

Goedkope(re) velgen worden met grovere vezels/lappen carbon gemaakt. Daartussen in komt epoxy/hars of hoe je het noemen wilt. Als de velgen uit de oven komen zijn deze niet zo gaaf. Er wordt geschuurd om te oneffenheden weg te werken. Daarna komt er een laag verf over heen om alles weer mooi af te dekken. Dit hele proces resulteert tot een velg wat zwaarder is. En goedkoper want alles bij elkaar is het minder arbeidsintensief dan de velg hieronder beschreven.

Duurdere velgen maken gebruik van fijnere carbon vezels. De zogenaamde raw/paintless velgen worden gemaakt met dit soort fijnere vezels en als ze uit de oven komen zijn ze kant en klaar. Er wordt niet geschuurd of geverfd. Er komt alleen een laag (kraswerende) vernis er over heen. Er moet dus veel tijd en aandacht geïnvesteerd worden in de eerste stap van het proces. Dit soort velgen hebben vaak een zachte gloed, onder zoninval kun je de vezels zien en zijn ze ook duurder in productie. Voorbeeld zijn de velgen van Duke, de Pro series van LightBicycle, Campa heeft dat en ook mijn eigen velgen hebben deze afwerking en laag gewicht.

Lang verhaal kort:
Het ziet er ok uit.
Materiaal, uitgaande van LB als fabrikant van de velgen, is goed.
Wie ze spaakt, geen idee.
Daarmee ook de vraag hoeveel wielbouwkennis er echt is voor het oplossen voor issues of het leveren van kwaliteit op de lange termijn.
Prijs is niet hoog als ze zelf gespaakt worden, wel relatief hoog gezien wat je verder kunt krijgen voor om en nabij deze prijs.
Prijs is wel hoog als ze klaar uit China komen.
Geen idee hoe het zit met aftercare.

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 09 jun 2023 15:54

Aesch schreef: 09 jun 2023 15:53 Er zit ook wel een behoorlijke premium op, dezelfde onderdelen direct vanaf Light bicycle = ruim 250 euro per wielset goedkoper.
Vergeet niet dat er bij doorverkoop in NL ook BTW gerekend moet worden wat jij niet hoeft te betalen als je direct bij LB koopt als consument.

TMWORKS.CC
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 jun 2023 09:46

TMWORKS.CC 12 jun 2023 10:11

Goedemorgen!

Allereerst; dank voor de interesse in onze wielen. We halen graag wat onduidelijkheden voor jullie uit de lucht!
Wij kunnen jullie garanderen dat de wielen met de hand gespaakt worden hier in Nederland, met erg fijne toleranties. Zoals ook op onze blogs weergegeven op de website, spaken wij met DT Swiss naven en Sapim spaken. Wat betreft de velgen hebben wij een samenwerking met een andere gerenommeerde partner, waarmee wij in samenwerking uitgebreid verschillende configuraties van layups, carbonsoorten en afwerkingen hebben getest.

Over de spaken bij het ventiel; in eerste instantie hebben wij ervoor gekozen vanuit esthetisch oogpunt de ventielgaten met het logo van de naaf uit te lijnen, echter zijn we hier in een later stadium vanaf gestapt omdat onze klanten aangaven voorkeur te hebben voor een makkelijkere toegang van het ventiel i.v.m. tubeless maken, oppompen, etc. Al onze huidige wielen worden dus geleverd met meer ruimte tussen de spaken bij het ventielgat. Wij hebben helaas nog niet de tijd gehad om de foto's op de website aan te passen.

Daarnaast, onze wielen zijn absoluut gezien inderdaad hoog qua prijs en wij zijn zeker niet voor iedere fietser het geschikte merk. Binnen het hoogwaardige segment daarentegen, zijn wij in veel gevallen erg competitief al dan niet goedkoper als je gaat kijken naar de gebruikte componenten en het feit dat de wielen handgespaakt zijn. Dat is een van de redenen waarom wij zelf dit merk ooit zijn begonnen. Wij willen onze klanten een premium product en service bieden, tegen een eerlijke prijs. Dat houdt in; garantie, crash replacement, ruimte voor persoonlijk advies en ook custom aanvragen.

Einde zomer zullen wij onze vestiging in Vianen openen waar onze wielen ook op display staan. Mochten jullie nog vragen hebben, stuur ons dan vooral een berichtje of kom t.z.t. gezellig langs voor een kop koffie!

Vriendelijke groet,

Het TMWORKS team.

Gebruikersavatar
deijn
Forum-lid
Berichten: 590
Lid geworden op: 17 jun 2008 00:24

Gebruikersavatar deijn 15 jun 2023 10:14

Dank alle voor de info, ik ga er maar eens over nadenken. Voor handgespaakt (in NL) is het volgens mij een prima prijs, de wielbouwers die bij mij bekend zijn, zijn voor een gelijkwaardige (DT240) setup kwa prijs aardig gelijk. Echter krijg je dan wel iets meer aandacht voor persoonlijke voorkeur en wensen.
Als je te vroeg juicht, heb je in ieder geval lol gehad.

jacco428
Forum-lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 03 aug 2009 15:36

jacco428 01 apr 2024 20:11

Voor het opbouwen van mijn Cinelli Vigorelli Shark frame benaderde ik Thomas van TMWorks voor advies over de wielen. De keuze viel uiteindelijk op Ridea Track Hubs met 55mm hoge TLR carbon velgen met hoogglans zwarte TMWorks decals en bladed spokes. Niet alleen visueel een plaatje, maar ook zeer vakkkundig gespaakt en afgewerkt, zeer stijf en licht en rijden enorm strak en direct. Ik rijd ze met 28mm Pirelli P-Zero TLR banden en de snelheid is ongekend. Vorig jaar het WK Fixed Gear in Berlijn (Fixed42 van RadRace) mee gereden en een zeer verdienstelijk resultaat behaald.
Zoek je dus snelle, lichte, mooie en sterke wielen voor jouw racefiets of fixed gear, kijk dan ook zeker even bij TMWorks.
ViGO1.jpg
CINELLI - WE BIKE HARDER

Babaloose
Forum-lid
Berichten: 85
Lid geworden op: 22 feb 2022 22:22

Babaloose 01 apr 2024 20:39

Niet echt reclame.

Ventiel zou een spaak verder links moeten zitten.

Ik zie dat dat eerder ook al aangehaald werd, ik vind het i.i.g. erg slordig.

Plaats reactie