Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Welke velg moet ik hebben

RenGroe
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 jun 2023 15:24

RenGroe 07 jun 2023 15:27

Goedemiddag lezer,

Op dit moment zit er een slag in het achterwiel van mijn fiets. Ik heb 2 jaar geleden een Nassau Cargo III gekocht bij de Lidl. (https://www.lidl.nl/p/e-bike-28-nassau- ... p100321479).

Ik heb geen terugtraprem, maar maak gebruik van handremmen. In mijn velg staat 622 x 21C. Gaat het goed als ik de onderstaande velg bestel? Of moet ik een andere bestellen?

Alvast bedankt!

https://hollandbikeshop.com/fietsonderd ... gKQvPD_BwE

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 08 jun 2023 11:22

Dat is weliswaar een wiel, niet alleen een velg, maar dat type zal ook passen, al is de velg 2mm smaller. Zul je niet merken.

1094
Forum-lid
Berichten: 1650
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 08 jun 2023 11:32

Waar zie je dat het een wiel is en niet een velg? Wel handig want gezien de vraag denk ik dat TS op zoek is naar een wiel en niet een velg

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 08 jun 2023 11:38

De foto toont een deel van een compleet wiel (zelfs met band) en de gegevens van de spaken enz. Ik denk ook dat TS een wiel moet hebben.

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5732
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 08 jun 2023 11:52

Volgens mij wordt er duidelijk aangegeven door HBS dat het om een velg gaat.
Het is wel onhandig om er een foto van een wiel bij te zetten.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 08 jun 2023 11:54

RenGroe schreef: 07 jun 2023 15:27 Op dit moment zit er een slag in het achterwiel van mijn fiets.
Hoe groot is de slag? Heb je al geprobeerd het wiel te (laten) richten en wat was daarvan het resultaat?

Ik heb geen terugtraprem, maar maak gebruik van handremmen. In mijn velg staat 622 x 21C. Gaat het goed als ik de onderstaande velg bestel? Of moet ik een andere bestellen?
Nee, de velg die je linkt heeft geverfde/geanodiseerde zijkanten, en is dus niet bedoeld voor velgremmen. Velgen voor velgremmen hebben gefreesde (aluminiumkleurige) remvlakken op de zijkant. Verder is het handig om, als je een velg wilt vervangen, een velg te nemen met exact dezelfde ERD zodat je dezelfde lengte spaken kunt blijven gebruiken. Anders moet je ook andere spaken fixen.

En inderdaad voor de duidelijkheid:
Een VELG is enkel die hoepel waar je de band op legt. Kost ongeveer € 30.
Een WIEL is het geheel van naaf (dat ding in het midden waar alles om draait, en waar bij jouw fiets het 3-versnellingsmechanisme in zit), de spaken en de velg. Een WIEL met Nexus 3-naaf kost ordegrootte € 120.

Dus als je een velg wilt vervangen, moet je het hele wiel opnieuw inspaken. Gezien de aard van je vraag schat ik niet in dat jij die expertise hebt.


Theo V schreef: 08 jun 2023 11:52 Volgens mij wordt er duidelijk aangegeven door HBS dat het om een velg gaat.
Het is wel onhandig om er een foto van een wiel bij te zetten.
Uiteraard. Als het een wiel was geweest had 'ie wel meer dan €30 gekost, en had erbij gestaan wat voor naaf erin zit.
Het plaatje had inderdaad handiger gekund.
Laatst gewijzigd door scepticus op 08 jun 2023 21:11, 2 keer totaal gewijzigd.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5380
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 08 jun 2023 12:30

Ik vraag me al af of het überhaupt nodig is om een nieuwe velg te nemen in plaats van deze gewoon te richten. Vrijwel niemand rijdt de velgen van zijn stadsfiets ooit op.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Plaats reactie