Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Openfietsmap Explore 2

Ebiker69
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 jun 2023 12:14

Ebiker69 07 jun 2023 11:07

Wat is de meerwaarde om de openfietsmap op de Garmin explore2 te zetten?
En wat zijn eventueel de nadelen?
En moet dan ook de openstreetmap erop? of is de fietsmap voldoende?
Bedankt alvast

Gebruikersavatar
BertL
Forum-lid
Berichten: 1401
Lid geworden op: 20 jul 2016 21:22
Locatie: Veenendaal
Contact

Gebruikersavatar BertL 07 jun 2023 12:37

Het zijn twee manieren van weergave (In het Engels "renderen") van dezelfde ondergrond en kaartmateriaal. Feitelijk zijn de twee gelijk, door uitproberen kom je er achter wat voor jou prettiger is onderweg. OSM kan gewoon op je toestel blijven staan. OFM kan erbij. (Denk ik).
hun fietsen.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 07 jun 2023 12:58

De basis van de vrij te gebruiken route info is veelal openstreetmaps.
En dan zijn er veel afgeleiden...
Routeerbare, niet-routeerbaar, veel verschillende niveaus van details, al dan niet met hoogte meters of mappen met enkel de hoogtemeters, routeringsinfo specifiek voor fietsers (als prioriteit voor fietswegen)...
Openfietsmap is een van die afgeleiden voor BNL en omstreken...
Op https://garmin3.bbbike.org/ vind je veel 'versies'.

Walter

abdr
Forum-lid
Berichten: 559
Lid geworden op: 09 mar 2019 14:16

abdr 07 jun 2023 13:15

Een beetje duidelijker:

OpenStreetMap is het geheel van geospatiale data dat door vrijwilligers wordt opgetekend en bijgehouden in één grote databank.

Op basis van deze data maakt Garmin fietskaarten voor zijn GPS'en die standaard geïnstalleerd zijn.

Daarnaast heb je ook openfietsmap.nl. Dit is het werk van één persoon, die regelmatig de data van OpenStreetMap omzet in kaarten die door Garmin GPS'en gebruikt kunnen worden.

Voordelen van OpenFietsMap tov de standaard Garmin kaarten:
1. Ze zijn veel gedetailleerder. Zo zie je op OpenFietsMap de contouren van de huizen waarlangs je rijdt, kan handig zijn als je een klein weggetje moet inslaan.
2. Ze zijn meer up-to-date, en je kan zelf kiezen wanneer je een nieuwe versie installeert.
3. Je kan kaarten installeren van gebieden waarvoor je GPS niet voorzien is, bv. USA op een europees garmin toestel.
4. Je kan hillshading aanzetten zodat je reliëf ziet op je scherm.

Nadelen van OpenFietsMap tov Garmin:
1. De kaarten zijn veel groter en vragen dus meer plaats op de GPS
2. De specifieke stijl van de OpenFietsMap kaarten in nachtmodus is slecht leesbaar, best permanent op dagmodus laten staan.
3. Garmin-kaarten geven meestal de correcte straatnaam, bij OpenFietsMap wordt je meestal van "pad" naar "fietsroute" gestuurd. Dit is eigenlijk een technische bijkomstigheid, fietspaden staan in OpenStreetMap los van de wegen waarlangs ze lopen en hebben dus geen eigen naam. Garmin doet moeite om bij het samenstellen van zijn kaart alle fietspaden langs een weg de naam van die weg te geven.

Je kan beide kaarten, Garmin en OpenFietsMap, tegelijkertijd op je toestel hebben staan. Je kan ook tijdelijk een kaart verbergen zodat ze niet gebruikt wordt.

Ebiker69
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 jun 2023 12:14

Ebiker69 07 jun 2023 21:18

Bedankt allemaal voor jullie uitleg.
Heb de OFM.img (naam herbenoemd) op de Garmin gezet en de andere kaarten uit.
Heb uit een eerder bericht op het forum gelezen hoe en welke instellingen.
Het werkt goed. Alleen vind ik de route berekening erg lang duren. Is dit normaal (route van 97 km, eentje van 54 ging stuk sneller maar evengoed stuk langzamer dan via Garmin kaart)
Vind het wel geinig dat dit zo kan en ook werkt.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 07 jun 2023 23:14

Routeberekening; in mijn ervaring; niet te gebruiken voor stukken langer dan 10km ;-). Maar ik moet toegeven dat ik dat al 6 jaren en 2 gps generaties niet getest heb ;-).
Ik maak de routes altijd op voorhand...

Gebruikersavatar
BertL
Forum-lid
Berichten: 1401
Lid geworden op: 20 jul 2016 21:22
Locatie: Veenendaal
Contact

Gebruikersavatar BertL 08 jun 2023 08:26

Kan het zijn dat je OSM kaart ingebed is op je toestel en de OFM op een SD kaart staat?
hun fietsen.

abdr
Forum-lid
Berichten: 559
Lid geworden op: 09 mar 2019 14:16

abdr 08 jun 2023 09:26

Ik heb onlangs dezelfde route van 120km ingeladen op mijn Edge 530 met OFM Benelux Full en een standaard Edge 530 met standaard Garmin kaart en ze deden er ongeveer even lang over.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 08 jun 2023 10:18

BertL schreef: 08 jun 2023 08:26 Kan het zijn dat je OSM kaart ingebed is op je toestel en de OFM op een SD kaart staat?
zolang je kaart plaatst waar je GPS verwacht dat er een kaart staat, kan dat. En ik dacht altijd in de /garmin folder op je toestel of je SD-kaart.

Ebiker69
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 jun 2023 12:14

Ebiker69 08 jun 2023 10:56

de ofm staat op de garmin zelf, deze heeft geen sd kaart.

Plaats reactie