Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Compressiekousen

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4328
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 09 jun 2023 08:41

Mijn eenvoudige brein denkt dat steunkousen een heel goed ondersteuning middel is ter voorkoming van klachten. Precies wat de Fysio dus aangaf voor het Kaatsen.
Als herstel bevordering tijdens het fietsen, vermoed ik eerder het tegengestelde. Zonder ondersteuning sterken de spieren nu eenmaal sneller aan.

Gebruikersavatar
razenderoeland
Forum-lid
Berichten: 1313
Lid geworden op: 28 jul 2006 21:30
Locatie: Dronryp

Gebruikersavatar razenderoeland 09 jun 2023 13:58

Jans schreef: 08 jun 2023 22:21 Ik heb even wat gegoogled. Daar vond ik nogal wat tegenstrijdigheden.
Welke tegenstrijdigheden ben je tegengekomen?
Hoe sterk is de eenzame fietser...

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8293
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 09 jun 2023 14:14

razenderoeland schreef: 09 jun 2023 13:58
Jans schreef: 08 jun 2023 22:21 Ik heb even wat gegoogled. Daar vond ik nogal wat tegenstrijdigheden.
Welke tegenstrijdigheden ben je tegengekomen?
Onderzoeken waaruit blijkt dat die kousen helemaal niets doen, tot aan mensen die zeker weten dat ze veel sneller en beter herstellen en ook nog eens beter presteren als ze die kousen tijden het sporten aan hebben.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 09 jun 2023 14:45

https://www.allesoversport.nl/thema/top ... -overbodig
(met link naar de review waar dit stuk op gebaseerd is onderaan de tekst)

Ik droeg ze vooral vanwege de trombose om dikke kuiten (blood-pooling) te voorkomen, en dat leek goed te helpen. Positief bij-effect was dat mijn kuit minder "zwabberig" aanvoelde tijdens het fietsen. Indirect zullen ze wellicht bijgedragen hebben aan het herstel omdat ze het fietsen vergemakkelijkten (waarbij ik er dan voor het gemak maar vanuit ga dat door te bewegen het herstel sneller gaat dan bij niet-bewegen)
(verder vinden mn hardlopers ze vooral heel stoer staan)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
razenderoeland
Forum-lid
Berichten: 1313
Lid geworden op: 28 jul 2006 21:30
Locatie: Dronryp

Gebruikersavatar razenderoeland 14 jun 2023 13:21

Inmiddels heb ik compressiekousen besteld. Daarnaast ook weer kalm aan wat rondjes gefietst. Vooral bij rijden over dwarsribbels en grofe klinkerstraatjes voel ik m'n kuit goed. Ik heb de hoop dat dit met gebruik van de compressiekousen een stuk minder wordt. Daarnaast zijn de kousen voor het kaatsen ook van nut omdat de kuitspieren wat minder last gaan krijgen van de buitentemperatuur.
Hoe sterk is de eenzame fietser...

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2198
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 14 jun 2023 13:35

Voor het herstel na een rit vind ik het voor mij werken. Tijdens een rit vind ik het echt niet prettig. Heb ook wat gelezen (als in gegoogelt en zal vast selectief zijn) lees toch vooral wel effect voor herstel geen bewezen effect bij dragen tijdens het sporten. Maar van de andere kant zie ook nergens dat naar dragen tijdens het sporten echt een groot (goed) onderzoek is geweest. Zou het vooral zelf gewoon uitproberen en doen waar je jezelf goed bij voelt. Ken overigens ook een gerenomeerde sportarts die ze vooral voor vrouwen die fanatiek willen blijven sporten op hogere leeftijd (in de overgang bijvoorbeeld) compressiekousen tijdens het sporten aanbeveelt om vocht vasthouden in de onderbenen tegen te gaan. Nogmaals mijn ervaring (zelf uitgeprobeerd) wel voor herstel niet tijdens, maar ken ook iemand die het andersom beleefd en ze juist graag draagt tijdens het sporten (zowel fietsen als lopen).
Ach, ik zeg ook maar wat

Gebruikersavatar
razenderoeland
Forum-lid
Berichten: 1313
Lid geworden op: 28 jul 2006 21:30
Locatie: Dronryp

Gebruikersavatar razenderoeland 14 jun 2023 18:52

Nu je het over vocht vasthouden hebt, Na ruim 4 weken is m'n enkel / achillespees nog steeds dik van het uitegzakte vocht etc. Ik kan er nog steeds een kuiltje in drukken wat er enige tijd in aanwezig blijft. Hoe lang duurt het voordat m'n voet en enkel weer normaal zijn qua dikte?
Hoe sterk is de eenzame fietser...

Gebruikersavatar
depoldertoerist
Forum-lid
Berichten: 1745
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:57
Locatie: Waddinxveen
Contact

Gebruikersavatar depoldertoerist 15 jun 2023 07:17

Als je dan toch compressie kousen hebt, draag ze dan voorlopig de hele dag door.

Ik had ook last van vocht in de enkels en kreeg juist daarvoor de sokken voorgeschreven/geadviseerd. En met succes.
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2198
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 15 jun 2023 08:39

Mijn vriendin had ook last van vocht in enkels en kuiten, compressiekousen (aangemeten) hebben dat goed verholpen, Juist daarom werd ik geinteresseerd en gebruik te nu dus voor herstel na zware ritten.
Ach, ik zeg ook maar wat

stillekracht
Forum-lid
Berichten: 924
Lid geworden op: 02 dec 2008 22:48

stillekracht 15 jun 2023 10:09

Hier een ervaringsdeskundige :-(

Als je een aderontsteking of trombosebeen hebt is het qua pijn prettig om een strakke kous te dragen.
Ivm spataderen in een been draag ik al meer dan 10 jaar een therapeutische steunkous (CCL2 of CCL3). Zonder kous voelen de aderen niet prettig. Ik heb de kous daarom het liefst aan. Tijdens het sporten draag ik hem niet. Dan is er voldoende stuwing. Tijdens een aderontsteking draag ik hem wel tijdens het sporten. Zelf heb ik niet het idee dat een kous invloed heeft op herstel.
Er is wel een groot verschil tussen een sport-compressiekous en een therapeutische steunkous. De laatste heb je in verschillende drukklasse. Ik ervaar een hogere druk als prettiger (CCL3). Een CCL3 kous is echter wel een wat grotere uitdaging om aan te trekken.

Plaats reactie