Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Fiets zo ergonomisch mogelijk afstellen

zotteken
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 12 aug 2021 11:41
Locatie: Brugge, België

zotteken 24 mei 2023 19:17

Hallo,

Ik heb een 2e hands racefiets gekregen. Het zou gaan om een Zannata Cobra Lite. Maar welke maat het is & of ik die op mijn lichaam kan afstellen, daar heb ik voorlopig het raden naar.
Hoe bepaal ik de maat? En welke maten van mijn lichaam zijn nodig om te weten of de fiets aangepast kan worden aan mij?
Zijn er bepaalde hulpbronnen die ik hiervoor kan gebruiken?
Kunnen jullie mij helpen met tips?
Hartelijk dank

Edit: het is in elk geval met een Shimano Sora groepset. En een San Marco (Rolls ofzo) zadel. Op de wielen staat er Vuelta airline 2 & de banden zijn Continental Grand Prix 4000 (23mm). Op het frame staat naast het merk & model ook nog Alu Technology, wat ik interpreteer als... Het is een aluminium frame.
Bijlagen
IMG20230524193657.jpg
Laatst gewijzigd door zotteken op 24 mei 2023 19:39, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
depoldertoerist
Forum-lid
Berichten: 1747
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:57
Locatie: Waddinxveen
Contact

Gebruikersavatar depoldertoerist 24 mei 2023 19:31

Om het zo simpel mogelijk te houden.. in de basis is de maat van je fiets de lengte van het middelpunt van je crankstel (trapas) tot aan de bovenkant van je zitbuis.

Als je bovenbuis schuin afloopt meet dan alsof deze dat niet doet en maak een denkbeeldige horizontale lijn.

Er zijn op het internet genoeg tabelletjes te vinden met de grove maatverdelingen. https://www.bing.com/search?q=racefiets ... &scope=web
Je weet dan in ieder geval snel of je wat lengte betreft op deze fiets gaat passen.

Daarna begint het grote afstellen pas echt, maar ik eens met deze stap beginnen.
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE

zotteken
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 12 aug 2021 11:41
Locatie: Brugge, België

zotteken 24 mei 2023 20:32

OK, dus de verticale afstand van het middelpunt van de crankstel tot aan de (denkbeeldige) bovenkant van de bovenbuis (55cm)? Of de diagonale lengte van de zitbuis van middelpunt crankstel tot (denkbeeldige) bovenkant bovenbuis op de zitbuis (57.5cm)?

Op basis van mijn binnenbeenlengte (86.5cm) moet ik een framemaat 58/59 hebben. Op basis van mijn gewone lengte (189cm) zelfs een 60 (volgens de tabel van bikevision.nl).

Hoe realistisch is het dat ik deze fiets toch ietwat comfortabel afgesteld krijg? Het plan was om deze vooral als tourfiets te gaan gebruiken (grote afstanden, lange ritten, maar ook sneller dan met mijn gewone stadsfiets).

Ik ben er zopas, niet afgesteld, 20km al rijdend mee naar huis gekomen & dat voelde ik toch wel in mijn onderrug (misschien ook omdat die sowieso al wat gevoelig is/was & omdat ik de versnellingen nog niet helemaal begreep & behoorlijk zwaar moest trappen). Ook mijn handen voelden wel pijnlijk (vooral als ik ze bij de versnellingen/remmen hield. Handen op de bovenkant van het stuur & mijn rug wat rechter fietste toch wel comfortabeler, maar ook niet om 100km zo te fietsen.

Gebruikersavatar
fietsslak
Forum-lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 16 jun 2016 13:21

Gebruikersavatar fietsslak 24 mei 2023 21:05

Begin met onderkant vd beugels horizontaal te zetten.
Het stuur dat er op zit lijkt een wat ouder model. Nieuwere modellen lopen dan aan de bovenzijde ook (min of meer) horizontaal.
Bij twijfel, zoek een goede (!) fietsenmaker. Die heeft vast nog wel een stuurtje liggen voor 3-4 tientjes. Of kan eventueel de remgrepen een stukje hoger zetten.

Dat gezegd, houding op een racefiets is ook wennen. In het begin voel je allerlei pijntjes. En bij elke grote wijziging moet je ook weer wennen.
I gotta warn you: I've got a compact and an 11-32 and I'm not afraid to use 'em!

Gebruikersavatar
depoldertoerist
Forum-lid
Berichten: 1747
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:57
Locatie: Waddinxveen
Contact

Gebruikersavatar depoldertoerist 25 mei 2023 08:11

je meet echt de zitbuis. dus 55. Als jij 189 bent is dat eigenlijk wel te lang voor deze fiets. Of de fiets is te klein, hoe je het wil zien. Met wat afstelwerk kan je wel wat verbeteren, maar het zal wel wat behelpen blijven denk ik.

Zo op de foto staat het zadel nogal naar voren op een pen met setback. dat zadel kan dus wel wat naar achteren. Je hebt een verstelbare stuurpen zie ik. Je zou het stuur daarmee iets hoger kunnen zetten en zo eens kijken hoe je dat bevalt.

Inderdaad moet je soms even wennen aan het fietsen op een racefiets. Maar als je fiets je niet goed past en je hebt al een slechte rug dan zou ik echt met een flink aantal kleine ritjes (dus die 20km) beginnen voordat je wat langers gaat doen. want een lange rit eindigen met veel pijn zou je plezier voor lange tijd wel eens flink kunnen vergallen.
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE

Gebruikersavatar
BertL
Forum-lid
Berichten: 1410
Lid geworden op: 20 jul 2016 21:22
Locatie: Veenendaal
Contact

Gebruikersavatar BertL 25 mei 2023 08:40

Met een paar van opzij genomen foto’s van jou al fietsend komen we wss al heel ver met een paar goede adviezen.
hun fietsen.

Gebruikersavatar
Kiekeboe
Forum-lid
Berichten: 2439
Lid geworden op: 31 mar 2010 11:03
Locatie: West-Vlaanderen (B)

Gebruikersavatar Kiekeboe 25 mei 2023 08:59

86.5 cm bbl voor een lengte van 189cm.
Je hebt een behoorlijk lang bovenlichaam, dus het zou best kunnen, dat deze fiets toch wel wat te kort gaat zijn voor jou.

zotteken
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 12 aug 2021 11:41
Locatie: Brugge, België

zotteken 26 mei 2023 10:12

fietsslak schreef: 24 mei 2023 21:05 Begin met onderkant vd beugels horizontaal te zetten.
Het stuur dat er op zit lijkt een wat ouder model. Nieuwere modellen lopen dan aan de bovenzijde ook (min of meer) horizontaal.
Bij twijfel, zoek een goede (!) fietsenmaker. Die heeft vast nog wel een stuurtje liggen voor 3-4 tientjes. Of kan eventueel de remgrepen een stukje hoger zetten.

Dat gezegd, houding op een racefiets is ook wennen. In het begin voel je allerlei pijntjes. En bij elke grote wijziging moet je ook weer wennen.
Sorry, ik ben behoorlijk nieuw met fietsterminologie. De beugels? Op basis van de context veronderstel ik dat het iets met het stuur te maken heeft. Dus gaat dat over die gebogen uiteinden van het stuur? Zo ja, gezien die gebogen zijn, hoe zet je die horizontaal? Op welk punt focus je daarbij?

Mijn lokale fietsenmaker om de hoek is een prima professional. Hij is alleen nogal strikt met herstellingen/aanpassingen aan fietsen die niet bij hem gekocht zijn.
Hij verkoopt ook zelf racefietsen (even off-topic: ik heb daar een hele mooie Ridley Fenix SLA Disc gezien, ik heb er zelfs al even mee proefgereden, maar ja, de prijs...).
Hij zou niet echt appreciëren als ik nu met een 2e hands bij hem kom, vermoedelijk.

Ik probeer vandaag nog eens een ritje te maken. Zien of het beter/anders voelt. Ondertussen ken ik ook het schakelsysteem wat beter, dus dat zou al moeten helpen om niet te zwaar te moeten trappen.
depoldertoerist schreef: 25 mei 2023 08:11 je meet echt de zitbuis. dus 55. Als jij 189 bent is dat eigenlijk wel te lang voor deze fiets. Of de fiets is te klein, hoe je het wil zien. Met wat afstelwerk kan je wel wat verbeteren, maar het zal wel wat behelpen blijven denk ik.

Zo op de foto staat het zadel nogal naar voren op een pen met setback. dat zadel kan dus wel wat naar achteren. Je hebt een verstelbare stuurpen zie ik. Je zou het stuur daarmee iets hoger kunnen zetten en zo eens kijken hoe je dat bevalt.

Inderdaad moet je soms even wennen aan het fietsen op een racefiets. Maar als je fiets je niet goed past en je hebt al een slechte rug dan zou ik echt met een flink aantal kleine ritjes (dus die 20km) beginnen voordat je wat langers gaat doen. want een lange rit eindigen met veel pijn zou je plezier voor lange tijd wel eens flink kunnen vergallen.
De fiets is te klein... Zo zie ik het ;)
Maar bon, een gekregen paard kijk je niet in de bek, dus, een gekregen racefiets ook niet.
Er zit inderdaad iets in de stuurpen die kan versteld worden.. Ik probeer die een beetje hoger te zetten & het zadel naar achter.
Over dat zadel trouwens, hoe hoog vanaf de grond moet die zijn (of maakt dat niet veel uit). Ik vermoed eerlijk gezegd dat die nog wat hoger moet?
BertL schreef: 25 mei 2023 08:40 Met een paar van opzij genomen foto’s van jou al fietsend komen we wss al heel ver met een paar goede adviezen.
OK, ik zet mijn vrouw aan het werk vandaag om wat foto's te maken terwijl ik hier in de wijk fiets.

Gebruikersavatar
fietsslak
Forum-lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 16 jun 2016 13:21

Gebruikersavatar fietsslak 26 mei 2023 13:48

Als de fietsenmaker geen geld aan je wil verdienen is t niet echt een professional :-)
Maar idd: ik bedoelde het uiteinde van het stuur (dus t stuk dat naar achteren wijst).
I gotta warn you: I've got a compact and an 11-32 and I'm not afraid to use 'em!

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15953
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 26 mei 2023 14:10

Deze fiets is 100% zeker te klein voor iemand van 189 cm. Zelfs als deze gratis is. :)
Maar om je toch op weg te helpen.
Je zadelhoogte is binnenbeenlengte, waarbij de door jou vermelde 86,5 cm kort lijkt voor iemand van 189 cm, maal 1,09.
Kort samengevat, bovenkant pedaal tot bovenkant zadel is BBL x 1,09.
Je kan dan achteraf nog altijd finetunen maar dan heb je tenminste een idee.
Op de site van mantel leggen ze het iets uitgebreider uit.
https://www.mantel.com/blog/zadelhoogte-racefiets
I know myself like no one else
Nothing to defend

zotteken
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 12 aug 2021 11:41
Locatie: Brugge, België

zotteken 26 mei 2023 19:12

Omdat een foto in beweging blijkbaar niet zo eenvoudig ging...
Een filmpje van mijzelf die toertjes rijd voor de deur.

https://drive.google.com/file/d/11FLgsm ... sp=sharing

Dat is nadat ik het zadel een ietsje naar achter heb gezet (veel speling was er niet, tenzij ik het niet goed heb gedaan) & de stuurpen in een hoek van 20° heb aangepast.
Ook het stuur zelf wat gedraaid, zodat die beugels horizonta(a)l(er) zijn.

EDIT: vandaag een korter ritje gemaakt (heen & terug naar de hardloopspeciaalzaak, na de aanpassingen) & dit leek wel ietsje beter te gaan. Maar na zo'n 10km kreeg ik last van gevoelige dijbeen (vooral rechts) & stekende pijn linksboven (tegen het schoudergewricht aan) in de rug. Dit vooral wanneer ik al fietsend over mijn schouder achteropkomend verkeer wilde checken.
Als ik dit op mijn stadsfiets doe heb ik daar geen last van, dus het heeft wel iets met de houding te maken m.i.
Laatst gewijzigd door zotteken op 26 mei 2023 19:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15953
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 26 mei 2023 19:16

Is er iemand die hier gaat schrijven dat deze fiets past?
Is deze fiets, op een normale manier, passend te krijgen?
Ik durf te denken van niet.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Plaats reactie