Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Fiets zo ergonomisch mogelijk afstellen

bartdr
Forum-lid
Berichten: 1330
Lid geworden op: 18 jun 2019 13:29

bartdr 26 mei 2023 19:33

Ik vrees er ook voor, maar dat maakt niet dat je het niet comfortabel kan krijgen.
Zou je hier met een recht stuur niet richting tourfiets/fitnessbike kunnen?

Gebruikersavatar
BertL
Forum-lid
Berichten: 1338
Lid geworden op: 20 jul 2016 21:22
Locatie: Veenendaal
Contact

Gebruikersavatar BertL 27 mei 2023 06:24

Deze fiets is twee maten te klein voor je.
hun fietsen.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 27 mei 2023 21:39

Dat valt ook wel mee denk ik. Ik ben meer geïnteresseerd in de lengte van de balhoofdbuis en de horizontale afstand tussen bovenkant balhoofdbuis en zadelpen.

Kantel het stuur een stuk zodat het stukje tussen de shifters en "vlakke" deel van je stuur horizontaal staat, zet vervolgens je shifter hiermee in lijn en je hebt al heel wat comfort gewonnen. Onderin de beugels rijden wordt dan wel lastig.
Een compact stuur zou nog beter zijn om dit te realiseren maar dat moet er dan wel één zijn met een lange reach, anders kom je kort te zitten. De vraag is of dat lukt met deze stuurpen. In dat geval: ahead adapter, 120mm stuurpen en compact stuur en een nieuw stuurlintje. Hoeft niet veel de kosten. Stuur en stuurpen kan ook 2de hands.

Een maatje te klein maar wellicht nog wel te redden voor je, afhankelijk van je flexibiliteit en hoe serieus je gaat fietsen..
Campagnolo Ultra Dork

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 28 mei 2023 11:42

Het valt nog wel mee. Maar ik denk dat we gewoon zijn in nauw aansluitende kleding te beoordelen.
Op het filmpje zie ik vooral iemand die niet gewoon is op een koersfiets te rijden en niet goed weer waar zijn handen te zetten ;-).
Probleem is vooral de lengte. Maar ik ga beweren dat sommige fietsopmetingen voor een amateur die liever meer rechtopzit tot een gelijkaardig eindresultaat kan komen (fietsen lijken terug korter te worden). Of dat goed is, is een andere vraag.
Hoogteverschil zadel en stuur lijkt aanvaardbaar.
Als je probleem in je benen voelt; lijkt me vooral in de zadelpositie (hoog/vooruit of achteruit) te moeten zitten. Maar die kan ik niet beoordelen.
Of ook; als je spieren niet gewoon zijn te fietsen of in die houding, gaan die wel eens sneller mekkeren...

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 29 mei 2023 07:35

Ik denk dat 90% van de forumleden hier ook geen fijne houding kunnen vinden met deze afstelling van stuur en shifters.
Campagnolo Ultra Dork

zotteken
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 12 aug 2021 11:41
Locatie: Brugge, België

zotteken 29 jun 2023 16:17

Ondertussen een eindje verder & ik heb amper nog op de fiets gereden. Ik heb de gulle gever heel erg vriendelijk bedankt voor de gift, maar hem gemeld dat ik fysieke klachten heb door het fietsen of hij de fiets niet terugwou. Hij ging hiermee akkoord.

Dit impliceer wel dat ik opnieuw zonder racefiets ben/zal zijn.
Ik ga me nu oriënteren & informeren om zo snel mogelijk een goede maat racefiets zelf te kopen.

Hartelijk dank voor jullie vele advies & raad.

Plaats reactie