Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Wat eten en drinken voor de Alpe d'HuZes

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27551
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 24 mei 2023 21:06

Ook profs zouden geen speciale sportvoeding hoeven nuttigen. Witte boterhammen met jam of Snelle Jelle's zijn ook uitstekend. Sportdrank kun je ook uitstekend zelf maken.

Het gaat erom dat sportvoeding compact is, makkelijk weg te werken is en geen ingrediënten bevatten die je niet nodig hebt.

Dat je dat niet nodig hebt vind ik nogal een boude uitspraak. Wat is niet nodig? Een racefiets heb je ook niet nodig, op een MTB wil het ook best.

Het is de vraag, ook als amateur, wat tot de beste prestatie leidt met zo weinig mogelijk inspanning. En dan kom je, ook als amateur, al heel snel bij sportvoeding uit.

Rick13
Forum-lid
Berichten: 136
Lid geworden op: 06 feb 2016 23:33

Rick13 24 mei 2023 21:09


Rick13
Forum-lid
Berichten: 136
Lid geworden op: 06 feb 2016 23:33

Rick13 24 mei 2023 21:13

Misschien deze beter (bevat minder cafeïne)
https://www.duursport.nl/product/turbo-gel/

Dit lijkt mij ook prima, zit gelijk een beetje zout in:
https://www.duursport.nl/product/energy-nougat/

Rick13
Forum-lid
Berichten: 136
Lid geworden op: 06 feb 2016 23:33

Rick13 24 mei 2023 21:52

Product Aantal Prijs
Iso Pro 400 gr - Red Fruit/Pomegranate
• Smaak:
Red Fruit/Pomegranate 1 €12.95
Energy Nougat - Papaya, per stuk
• Smaak:
Papaya
• Verpakking:
per stuk 3 €5.67
Energy Bar 68 gr - Chocolate Almond Fudge, per stuk
• Smaak:
Chocolate Almond Fudge
• Verpakking:
per stuk 1 €2.35
Energy Bar 68 gr - Peanut Butter Banana with Dark Chocolate, per stuk
• Smaak:
Peanut Butter Banana with Dark Chocolate
• Verpakking:
per stuk 1 €2.35
Flapjack Bar 50 gr - Vanilla, Per stuk
• Smaak:
Vanilla
• Inhoud:
Per stuk 2 €4.50
Turbo Gel 60 ml - Cassis + caffeine, per stuk
• Smaak:
Cassis + caffeine
• Verpakking:
per stuk 3 €7.47

Dit besteld plus repen van Decathlon,
Van alles wat dus.
bedankt voor het advies.

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4354
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 24 mei 2023 22:03

havana schreef: 24 mei 2023 21:06 Ook profs zouden geen speciale sportvoeding hoeven nuttigen. Witte boterhammen met jam of Snelle Jelle's zijn ook uitstekend. Sportdrank kun je ook uitstekend zelf maken.

Het gaat erom dat sportvoeding compact is, makkelijk weg te werken is en geen ingrediënten bevatten die je niet nodig hebt.

Dat je dat niet nodig hebt vind ik nogal een boude uitspraak. Wat is niet nodig? Een racefiets heb je ook niet nodig, op een MTB wil het ook best.

Het is de vraag, ook als amateur, wat tot de beste prestatie leidt met zo weinig mogelijk inspanning. En dan kom je, ook als amateur, al heel snel bij sportvoeding uit.
Als je als amateur de beste prestatie wilt bereiken, dan is specifieke sportvoeding en een uitgebalanceerd eet schema inderdaad zeer aan te bevelen.
Maar als je als amateur nooit die voeding test in de training, dan is de kans op maag problemen tijdens een extreme tocht heel groot.
Als je als amateur niet bekend bent met specifieke voeding en gewoon een keer een extreme tocht wilt volbrengen, dan is het voordeel van speciale repen niet heel groot ten opzichte van krentenbollen en witbrood met jam. Sterker, als je er tijdens die tocht achter kom dat je maag die repen niet fijn vind, dan heb je gewoon een probleem.
Ik vind het dus moeilijk om TS te adviseren om maar sportrepen te gaan gebruiken op dit moment. Had hij deze vraag 3 maanden geleden gesteld dan zou ik dat wel doen.

Rick13
Forum-lid
Berichten: 136
Lid geworden op: 06 feb 2016 23:33

Rick13 24 mei 2023 22:05

Ik heb vaker sportvoeding gebruikt in het verleden.
Ook vorig jaar tijdens Milaan San Romeno.

Toen alles door elkaar gebruikt en nergens last van gehad.

Hetzelfde geld voor eerdere edities van de Alpe.
Dus wat dat betreft ben ik niet echt bang.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8343
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 24 mei 2023 22:11

Ik begrijp werkelijk niet wat je hier met je vraag wilde bereiken. Je weet wat voor jou werkt. Wil je het "profesioneel" aanpakken dan begin je daar toch lang van tevoren mee.

@Havana, er zijn dus heel veel soorten amateurs. Velen zullen er echt niet wakker van liggen als ze bij een tocht, welke dan ook, een paar tienden langzamer rijden.

Rick13
Forum-lid
Berichten: 136
Lid geworden op: 06 feb 2016 23:33

Rick13 24 mei 2023 22:14

Omdat ik niet veel verstand ervan heb.
Er is zoveel keuze.
Dus wist niet wat ik dit keer moest bestellen.
Dus kijken wat de beste optie is.

Rick13
Forum-lid
Berichten: 136
Lid geworden op: 06 feb 2016 23:33

Rick13 24 mei 2023 22:15

Toch handige tips eruit gehaald.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27551
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 25 mei 2023 07:14

Heb je EatMyRide al geprobeerd? Daarin kun je je (bijna) ieder product opzoeken en krijg meteen feedback op de kwaliteit.

el_loco
Forum-lid
Berichten: 969
Lid geworden op: 29 apr 2009 10:50

el_loco 26 mei 2023 08:07

Je hebt al meerdere keren meegedaan, dus wellicht ten overvloede mijn ervaring met eten/drinken tijdens AD6. Ik had voor elke beklimming zo`n Maxim gel (met draaidop) die ik in 2 keer naar binnen werkte: bocht 14 (?) vlak na de eerste steile kilometers en in bocht 7. Daar zitten steeds wat vlakkere stukjes en in bocht 7 staat een container waar je de lege verpakking zo in kunt mikken in het voorbijgaan. Dan bovenop de berg een reep naar binnen en afdalen. Drinken: in elke bocht een slok water.
Tussendoor stoppen voor een maaltijd ofzo lijkt me vervelend, het zou mij uit m`n flow halen. Een en ander hangt ook af van je snelheid natuurlijk. Ik deed klimmen + dalen in 1u30 á 1u40 per keer. (dalen was ook zonder max snelheid zoals ze dat nu wel hebben dacht ik) Als je er langer over doet heb je misschien meer eten nodig... Ik vond het in ieder geval fijn om een `eetplan` te hebben, dat gaf wat houvast.

bankrenner
Forum-lid
Berichten: 174
Lid geworden op: 05 mei 2015 11:10

bankrenner 26 mei 2023 11:28

Jans schreef: 24 mei 2023 22:11 Ik begrijp werkelijk niet wat je hier met je vraag wilde bereiken. Je weet wat voor jou werkt. Wil je het "profesioneel" aanpakken dan begin je daar toch lang van tevoren mee.

@Havana, er zijn dus heel veel soorten amateurs. Velen zullen er echt niet wakker van liggen als ze bij een tocht, welke dan ook, een paar tienden langzamer rijden.
Bedankt voor jou input. het lijkt mij dat de TO hier echt verder mee kan.

Plaats reactie