Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Snelheid racefiets vs stadsfiets

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7983
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 21 mei 2023 20:45

est-ce un monde sérieux ?
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"

kxlight
Forum-lid HC
Berichten: 4517
Lid geworden op: 16 nov 2005 22:05

kxlight 21 mei 2023 20:49

Je zou de katten ook kunnen leren in de tuin van de buren te poepen. Dat scheelt je een hoop gewicht en hoef je helemaal geen andere fiets te kopen.

Guidopa
Forum-lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 21 mei 2023 16:35

Guidopa 21 mei 2023 21:11

kxlight schreef: 21 mei 2023 20:49 Je zou de katten ook kunnen leren in de tuin van de buren te poepen. Dat scheelt je een hoop gewicht en hoef je helemaal geen andere fiets te kopen.
Dus van een stadsfiets van 17kg overschakelen naar een racefiets van 9kg maakt geen verschil?

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5744
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 21 mei 2023 21:34

Tuurlijk maakt het verschil.
Maar de vraag is of jij het wel lekker vind.
Op een racefiets heb je een hele andere houding dan op een stadsfiets.
En een MTB ook.
Zo zijn er verschillende fietsen.
Voor dat je naar een sportieve fiets overstapt zou ik eerst uitzoeken wat het beste bij jouw past.

Guidopa
Forum-lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 21 mei 2023 16:35

Guidopa 21 mei 2023 21:40

Theo V schreef: 21 mei 2023 21:34 Tuurlijk maakt het verschil.
Maar de vraag is of jij het wel lekker vind.
Op een racefiets heb je een hele andere houding dan op een stadsfiets.
En een MTB ook.
Zo zijn er verschillende fietsen.
Voor dat je naar een sportieve fiets overstapt zou ik eerst uitzoeken wat het beste bij jouw past.
Bedankt!

Veug
Forum-lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 13 aug 2022 15:16

Veug 22 mei 2023 09:10

Je zou misschien iets simpels kunnen maken van spanbanden oid die je dan als een soort van rugzak omdoet met een zak kattenbakgrit erin. Zorg wel dat de zak niet beschadigd anders trek je een spoor van 25 kilometer!

Gebruikersavatar
Kiekeboe
Forum-lid
Berichten: 2440
Lid geworden op: 31 mar 2010 11:03
Locatie: West-Vlaanderen (B)

Gebruikersavatar Kiekeboe 22 mei 2023 09:44

Guidopa schreef: 21 mei 2023 20:12
Lcsmet schreef: 21 mei 2023 19:59
Guidopa schreef: 21 mei 2023 16:42 .........
Soms haal ik 30km/uur en dit met nog een extra gewicht van 12kg aan kattenbakvulling op het bagagerek.
...........
Werk je in een dierenspeciaalzaak, want als het is om te trainen kan je toch beter een zak zand van 25 kg meenemen.
Sorry, echt ernstig ga ik je post niet nemen.
Neen. Ik woon wat afgelegen hier en na mijn werk, in een grote stad, neem ik er de ene keer 1 mee en de andere keer 2.
2 zakken kattenbakvulling, van 12kg/stuk, dat gaat nog een uitdaging worden om die mee te nemen op een racefiets :lol:

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16241
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 22 mei 2023 09:52

Het gewicht van de racefiets speelt hier op het vlakke maar heel weinig mee. De efficiëntere houding, zowel qua aërodynamica als voor betere trapkracht en de banden met minder rolweerstand leveren aanzienlijk meer op.

Gezien de lol die je blijkbaar hebt in stevig doortrappen en het vermogen dat je moet kunnen leveren om 30km/h te rijden op een stadsfiets met flink wat (onaerodynamische) bagage, denk ik wel dat de racefiets wat voor jou is. De grap is dat een racefiets juist steeds efficiënter wordt t.o.v. de stadsfiets, naarmate je meer vermogen kunt leveren. De dagen dat je veel boodschappen uit de stad meeneemt, kun je alsnog op de stadsfiets gaan.

De kans is vrij groot dat je er ook nog lol in gaat krijgen om meer kilometers te maken, buiten woon-werk om. Misschien zelfs een berg beklimmen, ergens in de Alpen ofzo...

Verder veel lol hier om een best normale vraag eigenlijk. Het mag wel wat vriendelijker.
Campagnolo Ultra Dork

Guidopa
Forum-lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 21 mei 2023 16:35

Guidopa 22 mei 2023 15:00

Ernie C. schreef: 22 mei 2023 09:52 Het gewicht van de racefiets speelt hier op het vlakke maar heel weinig mee. De efficiëntere houding, zowel qua aërodynamica als voor betere trapkracht en de banden met minder rolweerstand leveren aanzienlijk meer op.

Gezien de lol die je blijkbaar hebt in stevig doortrappen en het vermogen dat je moet kunnen leveren om 30km/h te rijden op een stadsfiets met flink wat (onaerodynamische) bagage, denk ik wel dat de racefiets wat voor jou is. De grap is dat een racefiets juist steeds efficiënter wordt t.o.v. de stadsfiets, naarmate je meer vermogen kunt leveren. De dagen dat je veel boodschappen uit de stad meeneemt, kun je alsnog op de stadsfiets gaan.

De kans is vrij groot dat je er ook nog lol in gaat krijgen om meer kilometers te maken, buiten woon-werk om. Misschien zelfs een berg beklimmen, ergens in de Alpen ofzo...

Verder veel lol hier om een best normale vraag eigenlijk. Het mag wel wat vriendelijker.
Ik haal er nu maximum 32km/h mee, geen wind. Maar ik zit rechtop en sleep 17kg fiets mee plus altijd nog wat extra kilo's met de fietstas en inhoud.

Ik had ook hier
https://www.fiets.nl/training/invloed-gewicht-fiets/

al zitten kijken en twijfelde alsnog om al dan niet een nieuwe 'snellere' fiets aan te schaffen omdat het precies niet zoveel uitmaakt het gewicht maar das natuurlijk eens je al aërodynamisch zit.

Nu is het nog een beetje twijfel tussen een gravelbike en een mountainbike omdat bij een racefiets die banden echt wel dun zijn en ik nogal graag vrij fiets dus zie ik ergens een paadje dan wil ik er kunnen op rijden.

Maar bij een MTB lijk je me niet zo aërodynamisch te kunnen zitten als bij een gravel.

En dan zijn er ook de prijzen natuurlijk. Begin ik met een fiets van 1000€ en zie ik hoe me dat bevalt en ga ik later voor een duurdere of ga ik nu al voor een duurdere.

Tips ivm fietsen/modellen zijn heel welkom!

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3528
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 22 mei 2023 15:12

Ik denk dat het voordeel van de racefiets met name in de aerodynamica te vinden is, veel minder in gewicht (en zeker als het vlak is)

Als je van een stadsfiets komt en wilt naar gravel: er staan genoeg cyclocrossers te koop, kun je voor weinig kijken of het wat is, en daarna altijd wat duurders kopen (of een echte gravel kopen). Ik rijd op een tweedehands crosser van 350 euro met velgremmen, en dat werkt best. Was ook om te kijken of het wat was, maar eigenlijk geen behoefte aan iets luxers, dit voldoet prima.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Guidopa
Forum-lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 21 mei 2023 16:35

Guidopa 22 mei 2023 16:17

rikkert schreef: 22 mei 2023 15:12 Ik denk dat het voordeel van de racefiets met name in de aerodynamica te vinden is, veel minder in gewicht (en zeker als het vlak is)

Als je van een stadsfiets komt en wilt naar gravel: er staan genoeg cyclocrossers te koop, kun je voor weinig kijken of het wat is, en daarna altijd wat duurders kopen (of een echte gravel kopen). Ik rijd op een tweedehands crosser van 350 euro met velgremmen, en dat werkt best. Was ook om te kijken of het wat was, maar eigenlijk geen behoefte aan iets luxers, dit voldoet prima.
Als je 186cm groot bent is de keuze beperkt lijkt me. Toch op 2dehands.be.

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3528
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 22 mei 2023 16:56

Mwah, ik ben 192, en kan genoeg vinden (in Nederland), maar aangezien crossen in Belgie populairder is....
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Plaats reactie