Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Luxe probleem aanschaf mountainbike

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12477
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 29 mei 2023 15:41

En de huidige fully, doet dan amper.

Ik heb vaker de neiging mijn hardtail te locken dan mijn fully.
Wat aandacht aan de achterdemper en het is nagenoeg niet meer nodig, hooguit staand.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 29 mei 2023 19:09

Lockout mis ik echt helemaal nooit, maar een fully nemen voor gravelpaden is echt gewoon een slechte keuze IMHO. Een achterdemper filtert oneffenheden als wortels en stenen weg, en zorgt ervoor dat je bij een landing na een drop of sprong zelf de klap veel minder hoeft te absorberen.
Beiden gaat TS niet tegenkomen, en dus gaat die achterdemper, hoe goed ze tegenwoordig ook ontworpen zijn, alleen maar hinder opleveren.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

cervelocastelli
Forum-lid
Berichten: 203
Lid geworden op: 03 jan 2010 15:22

cervelocastelli 29 mei 2023 21:02

Dank voor alle reacties. Afgelopen weekend gesproken met diverse FM en zij gaven aan dat wanneer ik zou kiezen voor een fully/op trail gerichte fully, ik hier snel op uitgekeken zou zijn. Zij adviseren, net als meerdere hier op het forum, toch een hardtail.
Dan m'n gedachten over een fully toch maar eens loslaten en me gaan oriënteren op een niet racegerichte hardtail. (dacht eerlijk gezegd dat bijna alle ht race gericht waren) Me nu hier maar eens op gaan focussen

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2019
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 29 mei 2023 21:43

Die rondjes in Brabant die je noemt zijn prima te doen op een hardtail.
Kun je niet een keer een fully en een hardtail regelen/huren?
Dan fiets je direct achter elkaar op beide fietsen het rondje en weet je welk type fiets je het beste bevalt.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12477
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 29 mei 2023 21:44

De nieuwere hardtails hebben een wat luiere geo, zeker als je het meer als race/gravel in gaat zetten is dat opzich niet heel race als je erop rijd.

Het hangt ook af van je lengte en vooral verhouding beenlengte.
Als je een minder race xc bike zoekt kom je weer op trail, dat zou ik ook niet doen.

Bv scott en cannondale hebben pas nieuwe hardtails die redelijk rustig fietsen. Deze fietsen reageren goed op input een beetje de moderne personenauto.
Rustig rijden kan en gaat prima, maar behoorlijk pushen kan ook gewoon.

Het goede nieuws is dat bijna niemand meer een hardtail koopt en er behoorlijke goede deals te maken zijn.

Met een mtb heb je heel veel ruimte om met je stuur en pen en hele andere zit te creëeren, dat heb je bij een racer niet daar zit je binnen een veel kleinere marge.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 30 mei 2023 07:48

Precies zoals wasbeer2006 al zegt, de laatste nieuwe hardrails hebben allen een luiere geometrie gekregen zoals de Scott Scale, BMC teamelite, Cannondale Scalpel hardtail.
Daar moet je dus van houden, de vorige modellen van bovengenoemde merken hadden een veel racier geometrie, voor hier in Nederland perfect geschikt!

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 30 mei 2023 08:52

TS wil niet racen, die heeft echt wel baat bij een wat meer relaxte geo. Als hij zorgt voor een 120 mm voorvork en ruimte voor 2.4" bandjes, dan kan hij er in (bijv.) de Ardennen ook nog prima mee uit de voeten, mocht hij zich toch eens aan een dergelijk uitstapje gaan wagen.
(of de oudere "racy" geo voor Nederland perfect geschikt is, daar kunnen we ook wel een boompje over opzetten, maar laten we TS niet nog meer in verwarring brengen :-) )
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12477
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 30 mei 2023 12:03

Het probleem met MTB,s is dat er aan de geo zoveel veranderd is en ik daar met 25 jaar MTB ervaring ook mijn bedenkingen bij had.
Je kan geen maat meer overnemen behalve je zadelhoogte.

Maar als je dan gaat rijden en je geeft jezelf even de tijd om te wennen en niet na 2km een oordeel te hebben, dan kom je erachter dat er toch wel over is nagedacht :-).

Een huidige MTB geeft je heel veel bewegingsvrijheid en dat is meteen het grote voordeel in het terrein. je kan je gewocht overal plaatsen.
Op de weg zie ik ook steeds meer mensen met een gravelbike, dat is feitelijk hetzelfde een wat luiere fiets.
het probleem is echter dat mensen het woordt lui niet willen horen en dan denken dat het slecht is of niet racy etc.

Je moet het echt wel ervaren. Ik zou de TS echt aanraden te gaan rijden voordat het een dure miskoop wordt.

Ik heb nu net een scalpel HT4 in elkaar gezet met dezelfde spullen als er op mijn AM eagle zaten, dus geen verschil in onderdelen.
Alleen een frame.

Wat merk ik:
Hij rijd rustiger en relaxter, meer comfort meer rust in de fiets en een betere gewichtsverdeling over de fiets.
Die oude was harder en stijver, maar dit rijd veel fijner en zo blijf je langer fris. Je kan er gewoon meer mee.
Maargoed de fiets heeft ook gewoon een wielbasis van 5cm meer en dat zal op een gravelbike tov een racefiets ook wel zoiets zijn.

En de oude was ook leuk en scherp om te rijden, maar niet altijd fijn, zeker niet als je vermoeid begon te worden

cervelocastelli
Forum-lid
Berichten: 203
Lid geworden op: 03 jan 2010 15:22

cervelocastelli 30 mei 2023 15:54

A.s vrijdag kan ik een Trek Procaliber 9.7 (2023) ophalen bij de dealer in Breda om deze een week te testen. Aansluitend de Trek Top Fuel 7 SX (2023) om ook deze een week te testen.
Daarna toch maar eens een keuze maken. Wil niet zeggen dat het automatisch een Trek gaat worden maar kon bij Trek deze fietsen testen

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12477
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 30 mei 2023 21:46

Dat lijkt me een goed idee.
Maak je geen illusies dat er extreem verschil in merken zit.

Kan wel zo zijn dat een bepaald merk qua maat beter bij je past

Waar ik persoonlijk op zou letten, Omdat je hem ook op de weg gaat rijden let op dat er een 38t voorblad op kan en dat kan niet op deze Trek fietsen!

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 31 mei 2023 10:30

Wordt sowieso lastig met een boost achternaaf (= verder uit elkaar staande achtervork, dus minder plek voor een groot tandwiel). Bij de hardcore XC racers wordt daar wel rekening mee gehouden, maar op bijvoorbeeld mijn eigen trail/downcountry fiets zorgt een 36 (die officieel zou moeten passen) al voor schade aan de achtervork. Een dubbel zou natuurlijk ook nog kunnen, maar op veel frames past al niet eens meer een voorderailleur. En ik weet eigenlijk geeneens of daar nog wel groepssets voor verkocht worden.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12477
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 31 mei 2023 13:25

Klopt is soms best lastig. Daarom gaan ze ook naar 55mm chainline. Nieuwe sram transmision is er alleen in 55mm.
En de cassette 2,5mm verschoven, voorschot op 13 speed? De flatop is ook smaller als de Red flattop! ook wel bijzonder.

Je kan altijd aftermarket chainrings kopen met een andere offset natuurlijk. Zo reed ik ook met een 38 op mijn oude F29 op de weg.

Op de nieuwe cannondales past iig een 38T, zit bij de HT wel dicht tegen het frame, maargoed daar beweegt er niets.
36T is in het terrein ook wel prima natuurlijk, al vind ik bv op de loonse drunense duinen dat ik vrijwel alleen aan de rechterkant van de cassette rijd.
Een 38 is daar al beter voor de slijtage.

Plaats reactie