Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Luxe probleem aanschaf mountainbike

cervelocastelli
Forum-lid
Berichten: 203
Lid geworden op: 03 jan 2010 15:22

cervelocastelli 21 mei 2023 14:41

Hallo,
na jarenlang met veel plezier op een cyclocrosser actief te zijn geweest (recreatief) heeft een valpartij en een schouderblessure tot gevolg mij doen besluiten mijn cyclocrosser te verkopen. Dat is inmiddels gelukt. Om gedurende de periode okt-febr toch actief te blijven heb ik besloten een mtb aan te schaffen. (Budget tot +/- € 4.500)
Waar ga ik 'm voor gebruiken: gravelpaden, ruiterpaden en asfalt. Dan zou je zeggen, neem dan een gravelfiets, maar gezien m'n valpartij wil ik nu graag een mtb met (het liefst veel) comfort.
Had een wishlist waarvan nu de volgende mtb' s zijn overgebleven variërend van een hardtail, fully en een meer naar trail georiënteerde fully.
1. Giant Stence 29:
2. Cannondale Scalpel;
3. Orbea Oiz H20;
4. Trek Procaliber;
5. Trek Top Fuel (alu)

Ondanks dat ik nauwelijks een echte single-track route (zoals hier in de buurt Dorst en Loonse en D duinen) zal fietsen gaat mijn voorkeur, toch stiekem uit naar een mtb met wat meer veerweg. (Ik ben nu 50 Jr en wil graag een goede investering doen voor de toekomst. Zeker omdat we allemaal niet soepeler worden) Wat zou voor jullie de doorslaggevende factor zijn bij de aanschaf van een Mtb?

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 21 mei 2023 15:09

Scott Spark RC, een fully met XC genen.
Met jouw budget geen probleem, afhankelijk van de afmontage.
Ik heb jarenlang op een Scott Scale RC gereden en wilde meer comfort, had een hekel aan het gestuiter op de wortelpaden.
Had "vroegah" al een 26inch carbon Spark gehad en besloot om weer voor een Spark RC te gaan, uiteraard 29inch.
Heb wel gekozen voor de 2020 Spark RC met 100mm veerweg, de 2021 versie heeft al 120mm veerweg voor.
Ook gekozen voor de een na laatste versie van de Spark RC, de nieuwe is nog meer trail georiënteerd met langere veerweg en een slackere/luiere geometrie.
Btw ik ben nog een stuk ouder dan jij... ;)

cervelocastelli
Forum-lid
Berichten: 203
Lid geworden op: 03 jan 2010 15:22

cervelocastelli 21 mei 2023 15:24

Hoi Scottpch,
dank voor uw reactie. De Scott Spark heeft ook een hele tijd op mijn wishlist gestaan maar moet keuzes maken en heb 'm uiteindelijk van mijn wishlist gehaald, puur op basis van de wijze waarop de achterdemper is verwerkt in het frame. Heel innovatief, maar ga uiteindelijk toch kiezen uit de 5 fietsen die ik nog op m'n wishlist heb staan

0475
Forum-lid
Berichten: 795
Lid geworden op: 05 apr 2020 09:56

0475 21 mei 2023 16:19

cervelocastelli schreef: 21 mei 2023 14:41 Wat zou voor jullie de doorslaggevende factor zijn bij de aanschaf van een Mtb?
1) de zitpositie, rijgedrag
2) "the bangs for the buck"
3) "the looks"
4) de merknaam

Dat zegt wel iemand die er gewoon een uit de catalogus van een postorderbedrijf bestelde :roll:

cervelocastelli
Forum-lid
Berichten: 203
Lid geworden op: 03 jan 2010 15:22

cervelocastelli 21 mei 2023 16:42

Hoi 0475,
dank voor uw reactie.

Komende van een cyclocrosser is voor mij nu comfort (ook) het belangrijkst.
Ik ben nu op het moment gekomen dat ik lekker wil toeren in een relatief relaxte modus, tochtjes van zo'n 3-4 uurtjes.

Wat ik me wel afvraag is of een op trail gerichte fully niet to much is voor hetgeen ik de fiets wil gebruiken?

Ik kan hier in de buurt wel een Trek Procaliber en een Trek Top Fuel testen. Voor de overige fietsen heb ik nog geen testmogelijkheden gevonden.
Laatst gewijzigd door cervelocastelli op 21 mei 2023 16:46, 1 keer totaal gewijzigd.

wezenloze
Forum-lid
Berichten: 361
Lid geworden op: 06 jun 2010 22:19
Locatie: Midden-NL

wezenloze 21 mei 2023 16:45

Probeer eens een MTB en beoordeel of je dat het comfort geeft dat je zoekt. Ik denk dat voor wat jij wil een lekker lichte hardtail met brede zachte banden weleens het beste kan zijn. Uit de banden komt veel comfort.

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 21 mei 2023 19:03

Een niet E mtb? Bestaat dat nog ;)
Sinds dit jaar zie ik nergens meer een mtb zonder ondersteuning. Lijkt wel mode om gewoon vlakke bospaden te rijden met ondersteuning maximaal.
Dogma F

cervelocastelli
Forum-lid
Berichten: 203
Lid geworden op: 03 jan 2010 15:22

cervelocastelli 21 mei 2023 21:12

Hoi Ramon73,
Qua fysiek ben ik nog best in goede staat. Een e-mtb is nu echt nog niet nodig. Het is meer dat ik nu echt op zoek ben naar een mtb die voldoende comfort kan bieden.

@Wezenloze
Ik ben in mijn zoektocht naar een mtb nog geen lichte hardtail tegengekomen die net als de Trek Procaliber (Isospeed) beschikt over een vorm van "comfort" in de zitbuis. Daarom heb ik deze ook op mijn wishlist staan. Heb binnenkort de mogelijkheid om deze te testen. Misschien is de Isospeed wel voldoende comfortabel, we gaan het ervaren.

Dank voor jullie reacties.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12460
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 22 mei 2023 08:29

Andere merken hebben ook comfort verhogende zaken. Cannondale heeft een achterbrug die iets meegeeft.
Als je een mate van comfort zoekt in een hardtail moet je vooral de juiste zadelpen monteren. Een carbon pen die een beetje veert is heerlijk.

Een fully kan met wat je aangeeft, maar dat geeft ook meer onderhoud. Ik zou voor een hardtail gaan met wat comfort verhogende zaken.
Voordeel een hardtail is vaak een 1000 a 1500 goedkoper en momenteel is er steeds minder vraag naar waardoor je echt voor ouderwetse prijzen een top hardtail kan kopen. Toevallig zelf net een Scalpel HT4 gekocht. Maar de 2 is ook ruim binnen je budget, meteen met Carbon wielen, flex zadelpen en top afmontage. Bij andere merken heb ik niet gekeken dus weet niet of die ook al zo enorm droppen qua prijs.

galileo2
Forum-lid
Berichten: 1037
Lid geworden op: 01 aug 2011 22:18
Locatie: Belgie

galileo2 22 mei 2023 13:44

Ik heb nu een lichte Carbon hardtail. Hiervoor had ik een alu fully. Mijn huidige fiets rijdt echt veel beter, en het comfort van de fully heb ik nog niet gemist (hier in de bossen rond Bergen op Zoom). Het lichte gewicht is zalig.
Ik heb onlangs een SRAM AXS groep laten monteren. Electronisch schakelen is zalig.
Je zegt nu dat je niet veel single tracks gaat rijden, maar met een goede MTB ga je die automatisch meer rijden. Gewoon omdat het zo leuk is.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12460
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 22 mei 2023 15:37

Je moet wel appels met appels verglijken een fully is een kilo zwaarder, dat merk je echt niet.
Als ik bij de auto twee bidons vul merk ik dat 2 minuten.

Het is eerder het geval van een hardtail, dat je denkt sneller te zijn, maar meestal niet zo is.

Wat niet wil zeggen dat een lichte hardtail geen goed plan is.
Sterker ik denk voor de TS de juiste optie kan zijn.

De huidige hardtails met juiste banden zijn enorm leuk over een single track te jagen.
Daarnaast zijn de fully,s zo goed dat je geen last meer hebt van de achtervering.

Ik lock meer de voorvork op mijn hardtail, dan de totale vering op mijn fully.
Alleen bij staand sprinten op een redelijk vlakke ondergrond.

Ik zou de TS wel anviseren als er een hardtail wordt overwogen de Scott Scale in het lijstje op te nemen net als de Scalpel HT

Gebruikersavatar
nespresso
Forum-lid
Berichten: 578
Lid geworden op: 06 dec 2008 23:52

Gebruikersavatar nespresso 22 mei 2023 17:00

Nou, ik was snel genezen van een hardtail en ben na een jaar overgestapt naar een fully en geen seconde spijt van gehad. Sterker nog: inmiddels van race-geo-fully naar de "downcountry"/trail variant geswitcht. En wie weet duik je na een tijdje toch de Drunense Duinen in.

Nog even over de hardtail: ik had indertijd een carbon Cannondale Flash en ging me al snel ergeren aan juist het gehobbel door je pedaaltred op gravel/asfalt omdat je de achterband niet op 4 bar gaat zetten en je band als een soort van ongedempte veer gaat werken. Als tussenoplossing nog een flexibele carbon zadelpen van C'dale erop gezet, maar dat was het toch ook niet.

Over de Scalpel gesproken, let wel even op als je voor een type met een Lefty gaat dat je die fiets meestal niet in de achterbak van je auto kan leggen.

Plaats reactie