Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Giant Expedition 2008 Deore LX vervangen cassettes en tandwielen en ...?

Frank vH
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 mei 2023 08:14

Frank vH 21 mei 2023 08:56

Beste medefietsers,

Ik ben nieuw op dit forum. Ik en mijn vrouw rijden al sinds 2008 met grote tevredenheid op Giant Expedition Hybride fietsen. Veel met meerdaagse vakanties gefietst met volle bepakking. Nu vooral lekker touren met weinig bagage, bv vanaf ons campertje. Voor ons nog steeds een super degelijke fiets, super fijne Magura hydraulische remmen, Shimano Deore LX 3X9 afgemonteerd. Zonde dus om aan een nieuwe fiets te gaan!

Maar mn het schakelen geeft nog wel eens 'gedoe'. Hoe ik het ook afstel, ergens in het traject moet ik twee omhoog en een terug om het juiste achtertandwiel te pakken te krijgen. Ik heb in het verleden wel enkele keren de voortandwielen, ketting en cassette vervangen. Derailleurs lijken het nog goed te doen. (Een van de fietsen ooit shifters moeten vervangen.) Ik heb soms het vermoeden dat de shifters (ook de originele!) 10 Staps-shifters zijn, bij de originele 9-cassettes.

Ik wil het eigenlijk liefst zelf doen (fietsenmaker vraagt alleen al voor nakijken de 'hoofdprijs'). Maar ben het spoor volledig bijster nu inmiddels al deze Shimanogroepen van toen vervangen zijn door nieuwe. Dus als jullie zouden kunnen adviseren?:
  • Heeft het zin om überhaupt bij een fiets van deze leeftijd aan een geheel nieuw afmontageset te gaan denken? Ik vermoed zelf van niet: dus zal wel blijven bij Deore LX 3X9 of schoon ook 3X9 eruit lijkt te gaan...
  • Wat is een goede set van drie nieuwe voortandwielen en in welke verhouding van tanden? 22?; 32?; en als grootste?(Rijden in de bergen gaat het wrs nauwelijks meer worden!)
  • Wat is een goede cassette? Deore CS-HG50-9? en in welke verhouding? 11-30? 12-25?; 13-25?; 14-25? Wat geeft de soepelste schakel-ervaring (echt bergverzet is echt niet meer nodig)? Of is een Alivio set ook goed genoeg?
  • En wat is een geschikte bijpassende ketting? Maakt het uit of het Shimano is of kan het ook een ander merk?
  • En bij een van de fietsen moet waarschijnlijk de bottom bracket vervangen. Na enige tijd fietsen met een beetje weerstand ontstaat daar tijdens het trappen om de paar rotaties bij mij een heel irritant 'schavend' geluidje. Welke zijn daarvoor geschikt? Of moet ik bij zo'n geluidje aan iets heel anders denken?
  • En wat is volgens jullie de beste Internetshop om deze spullen te bestellen?
Vind het niet erg om geld uit te geven, maar liefst aan beter, duurzaam materiaal (Sorry! Hoezeer ik ook fietsenmakers een living gun!)! En tijd om te sleutelen ontbreekt me niet, nu ik vanaf de zomer ga stoppen met werken. 👍🏼🙏🏾😊

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 21 mei 2023 22:38

Die vraag heb ik elders ook al gezien. De respons ter plaatse lijkt me meer dan voldoende. Het komt in orde!
Voor kettingen is mijn advies al heel lang: KMC.

abdr
Forum-lid
Berichten: 534
Lid geworden op: 09 mar 2019 14:16

abdr 21 mei 2023 23:17

9 speed cassettes en kettingen zijn zonder problemen te vinden.

Kettingbladen voor het crankstel kan moeilijker zijn. Best de typenummer van het crankstel noteren, staat aan de binnenkant van de crank, FC-M5xx of zoiets en aan de hand daarvan op si.shimano.com opzoeken welke kettingbladen erbij horen.

Zo te horen zijn nieuwe schakelkabels nodig en mogen de shifters opgefrist worden, dwz. een ruim bad met iets vetoplossend om oud verdroogd vet eruit te krijgen (kan bv. met heel veel WD40), laten drogen en dan een klein beetje oliën.

Belangrijkste bij derailleurversnellingen is om de ketting tijdig te vervangen. Dus, als je het nog niet hebt, koop een kettingslijtagemeter en vervang de ketting bij 0,75%.

Frank vH
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 mei 2023 08:14

Frank vH 23 mei 2023 16:46

@Klimmer Je hebt gelijk! ik had deze vraag ook gepost bij Wereldfietser.nl en daar al heel veel reacties gehad.
Ik had geen idee hoe deze forums zich tot elkaar verhouden en waar ik wel of niet veel reacties zou krijgen.
Ik heb hier volgens mij geen terugkoppeling ontvangen dat mijn vraag door de moderatie heenkomen was en ook geen update van reacties gehad.
Bij wereldfietser wel. Maar ging nu toch maar eens even kijken!
Dank dat je toch reageerde!

@abdr Dank voor je reactie! Ik ben inmiddels al ver met het identificeren van mijn cranks en andere onderdelen en heb een boodschappenlijstje kunnen opstellen. Je suggestie van een ruim bad WD40 zal ik ter harte nemen. Zag de naam vaker langskomen. Is het een wondermiddel? En ook nog een beetje duurzaam, milieuverantwoord?
Nogmaals dank!

abdr
Forum-lid
Berichten: 534
Lid geworden op: 09 mar 2019 14:16

abdr 23 mei 2023 17:10

Frank vH schreef: 23 mei 2023 16:46 Je suggestie van een ruim bad WD40 zal ik ter harte nemen. Zag de naam vaker langskomen. Is het een wondermiddel? En ook nog een beetje duurzaam, milieuverantwoord?
Ik vind WD40 eerlijk gezegd voor niets echt goed maar de meeste mensen hebben het in huis, vandaar.

Persoonlijk gebruik ik wasbenzine als ontvetter omdat je dat dat goedkoop is (4€/l) en je het goed kunt hergebruiken, maar alleen voor gebruik buiten wegens stank en brandgevaar.

Frank vH
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 mei 2023 08:14

Frank vH 25 mei 2023 15:54

abdr schreef: 23 mei 2023 17:10
Frank vH schreef: 23 mei 2023 16:46 Je suggestie van een ruim bad WD40 zal ik ter harte nemen. Zag de naam vaker langskomen. Is het een wondermiddel? En ook nog een beetje duurzaam, milieuverantwoord?
Ik vind WD40 eerlijk gezegd voor niets echt goed maar de meeste mensen hebben het in huis, vandaar.

Persoonlijk gebruik ik wasbenzine als ontvetter omdat je dat dat goedkoop is (4€/l) en je het goed kunt hergebruiken, maar alleen voor gebruik buiten wegens stank en brandgevaar.
Beste abdr,
dan zal ik wasbenzine gebruiken! Dat heb ik vaker gebruikt!
Met vriendelijke groeten,
Frank

Plaats reactie