Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Nieuwe fiets: titanium, staal of carbon?

Delson
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 mei 2023 22:38

Delson 18 mei 2023 23:01

Hey iedereen,

Op zoek naar een nieuwe fiets voor de komende 15? jaar en ondertussen staat mijn hoofd op ontploffen, je kent het wel :)

Vereisten:
- Endurance racefiets waarbij comfort en duurzaamheid erg belangrijk zijn, maar waarbij er hopelijk niet teveel wordt ingeboet op snelheid
- Hydraulische schijfremmen (vind het belangrijk dat de fiets juist doet wat ik wil)/ hydraulische velgremmen zijn plan B
- indien mogelijk 105 di2
- Budget: 3500 tot 4000

Zelf kwam ik uit bij the usual suspects: fairlight strael 3.0, Guillem Major, maar ook bijvoorbeeld bij een rimonta zonda of een jan janssen sallanches, eventueel met upgrades...

Bij deze mijn vragen:

- staal of titanium? Of toch maar carbon?
- concrete voorstellen welke fiets het best bij de beschrijving past? Eeuwige roem voor de man/vrouw met de gouden tip! :)

Fire away en alvast bedankt :)

Woutoro32
Forum-lid
Berichten: 368
Lid geworden op: 18 jun 2020 21:22

Woutoro32 19 mei 2023 00:36

Jan Janssen Eclypse met 105 di2. Deftige velgen erbij. Alu maar wel hoogwaardig.

Voor titanium: Koppel in Amersfoort. In overleg maken ze een fiets voor jou. Ook titanium te krijgen.
Laatst gewijzigd door Woutoro32 op 19 mei 2023 15:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5385
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 19 mei 2023 07:40

Die Rimonta, ja dat weet ik niet zo. Kan wat zijn, maar lijkt me een velgrem frame. De website is niet om aan te gluren met die vreemde rendering plaatjes trouwens. Wie bedenkt dat! Had er verder ook nog nooit van gehoord en de beschrijving is wat summier.
Deed me wel vooral denken aan een ritchey road logic qua uiterlijk. En die kan je makkelijk zelf opbouwen. Het grootste nadeel vind ik daar de kabels die ook voor de hydraulische leidingen volledig buitenom lopen.

Je kan ook nog bij Condor Cycles uit de UK kijken. Die maken ook best aardige stalen en titanium frames voor een redelijke prijs.
https://www.condorcycles.com/collection ... 4619872339

In dezelfde categorie is er Mason cycles. Die maken ook een mooi stalen frame. Ik heb hun aluminium gravelracer de bokeh. Prima mensen aan de telefoon in ieder geval. Denken graag met je mee en extras zijn niet per se een probleem. Dit is de Mason resolution.
https://masoncycles.cc/products/resolution-105-di2
Past net binnen t budget, ruimte voor brede banden tot 35mm en zelfs met spatborden tot 30mm.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

delsol
Forum-lid
Berichten: 865
Lid geworden op: 24 jul 2005 20:31

delsol 19 mei 2023 08:22

Je zou ook naar Standert kunnen kijken.
https://standert.de/collections/archive

Delson
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 mei 2023 22:38

Delson 19 mei 2023 22:21

Bedankt allemaal voor jullie antwoorden! @thestudent: door jouw tip ben ik momenteel wat verliefd aan het worden op de Ritchey Road Logic.
Nu is dat frame online overal uitverkocht (in grijs/geel of grijs/blauwe combinatie maat 55). Iemand tips om er toch nog aan te geraken? Of wordt het gewoon wachten tot Ritchey de volgende lading op de wereld loslaat?

Gebruikersavatar
Basv.L.
Forum-lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 05 aug 2023 09:29
Locatie: Dordrecht

Gebruikersavatar Basv.L. 05 aug 2023 09:44

Ik heb zelf een frame op maat laten maken van titanium bij Waltly in China, kosten +/- 1500 dollar inclusief verzendkosten, zadelpen bidonhouders en voorvork. Zo kun je zelf bepalen wat voor geometrie en of je een stijve of wat meer comfortabele fiets wil.

Standert heb ik ook goede ervaringen mee, maar het zijn wel fietsen met een diepe zit. Omdat Standert vaak de 1,4 verhouding gebruikt net als Koga.

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 05 aug 2023 15:52

Delson schreef: 19 mei 2023 22:21 Ritchey Road Logic.
snap ik wel, leuke fietsjes. en groot voordeel is dat als je een los frame aanschaft, kan je het volledig naar eigen smaak opbouwen,
ik zou bike components in aachen in de gaten houden, anders ze ook eens een mail sturen of ze een voorraad verwachten, misschien reserveren......

ritchey geeft zelf aan in oktober en december. vorig seizoen hadden ze nog een licht blauwe versie.
als je dit soort frames mooi vindt, en je hebt geen geduld zijn er ook veel merken die een soort gelijke fietsen bouwen:
cinelli nemo tig, enigma elite HSS, genesis volare/Equilibrium, standert triebwerk,
ik snap wel dat je oog gevallen is op een ritchey. ik heb m zelf ook wel overwogen, t is uit eindelijk een late gazelle CM geworden met moderne groepset(geen spijt dat dit een velgrem is)

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2857
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 05 aug 2023 16:24

Je kunt ook eens Wheelrunner in Amsterdam een mailtje droppen met wat je zoekt. Zij hebben vaak succes met het bemachtigen van framesets die elders uitverkocht zijn.

kopjethee
Forum-lid
Berichten: 563
Lid geworden op: 23 mar 2015 13:30

kopjethee 05 aug 2023 17:15

Op Marktplaats staat een Strael 2 tekoop met Di2.

Is dat wat voor je?

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15953
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 05 aug 2023 19:55

Is TS ondertussen voorzien of kijkt hij nog mee in dit topic?
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 19 aug 2023 08:57


defect
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 apr 2022 19:17

defect 22 sep 2023 08:59

Ik vraag me af of je ervaring hebt met alle 4 de materialen? Ik heb zelf 1 instap alu fiets gehad en heb nu 2 stalen fietsen, 1 carbon (inmiddels total loss gereden) en 1 titanium, maar voor mij staat titanium toch wel op nummer 1.

Plaats reactie