Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Fietscomputer/smartwatch als vervanging smartphone/activity tracker

tminus3
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 28 apr 2021 09:51

tminus3 18 mei 2023 17:45

Hoi allemaal,

Vorige week heeft m'n Amazfit Bip een bezoekje aan het zwembad niet overleeft. Ik ben nu op zoek naar een vervanger.

Ik gebruikte de Bip om m'n tochtjes op de racefiets te registreren (route registratie, inclusief min/max/gem. snelheden per kilometer/rit, afstand, verbrandde calorieën, hartslag, geklommen en gedaalde kilometers). Hartslag en klimmen/dalen waren daarbij niet erg nauwkeurig, maar over de rest was ik prima tevreden. Accuduur was ook uitstekend, met GPS makkelijk een uurtje of 8, zonder een week of 4.

Daarnaast hield de Bip slaapritme, hartslag, stappen en wandeltochten bij.

Als ik wat verder ga fietsen, of een onbekende richting op ga gebruik ik m'n smartphone met Google Maps of Komoot.

Nu zou ik graag wat gerichter aan m'n conditie/uithoudingsvermogen werken, en wat langere ritten gaan maken (nu typisch 50-100km) Ik vroeg me af of er een alles-in-een apparaat is met vergelijkbare accuduur, die me daarbij kan helpen. En waarmee ik ook kan navigeren.

Is er een wearable die dit kan, of kijk ik beter maar een fietscomputer icm een activity tracker? Zijn er überhaupt apparaten die nauwkeurig een hartslag meten vanaf de pols?

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4328
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 18 mei 2023 20:39

Veel vragen.
Een alles in 1 wearable is er zeker, namelijk de top toestellen van Garmin. De forerunner 955, Fenix 7, of gelijkwaardig. Die geven redelijk betrouwbare hartslag waardes vanaf de pols, geven zeker voldoende dagelijkse informatie en kunnen je de weg wijzen.
Of dat jouw ideaal is, dat kan je het beste zelf bepalen, zeker wat het navigeren betreft. Een echte fietscomputer doet dat niet direct beter, maar wel op je stuur met een duidelijker groter scherm.

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2098
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 19 mei 2023 07:09

Ik gebruik al jaren Fenix horloges van Garmin voor het loggen van ritten, fietscomputer en navigatie. Werkt zo goed dat ik eens de overstap naar een Edge gewaagd heb en na drie maanden weer verkocht. Gewoon te weinig extra ten opzichte van het horloge.
Dogma F

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27462
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 19 mei 2023 08:09

Apple Watch kan ook een optie zijn. Of inderdaad anders een Garmin.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15826
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 19 mei 2023 09:01

Zo'n amazfit kost 80 Euro.
Als je je budget niet wil optrekken vrees ik dat je een nieuwe amazfit bip3 zal moeten aanschaffen.
Afbeelding
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
SqueeZer
Forum-lid
Berichten: 171
Lid geworden op: 06 jan 2022 21:59

Gebruikersavatar SqueeZer 19 mei 2023 12:33

Ik heb een Suunto 5 Peak gekocht onlangs .. vooral om als goedkoop sportwatch te gebruiken om binnenkort terug te gaan zwemmen.

Voorlopig al gebruikt in fitness, wandelen enz. en de hartslagmeting tov. mijn HR strap (aparte meting met fiets gps en Polar H10) lijkt mooi overeen te komen wat ik in mijn ervaring dik tien jaar terug niet had met smartwatches, al blijft een optische sensor toch net iets minder accuraat.

Binnenkort nog eens testen tov. mijn HR strap op de fiets en natuurlijk ook de eerste test in het zwembad.

Wel een tip .. je kan ook gewoon (wat ik wss. zal doen behalve in het zwembad) een HR strap als sensor koppelen aan je smartwatch ;) enkel dat puntje navigeren op de fiets met je smartwatch lijkt me toch niet erg optimaal (veilig) vanwege het kleine scherm.

richard84
Forum-lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 27 mar 2009 13:01

richard84 19 mei 2023 14:45

Ramon73 schreef: 19 mei 2023 07:09 Ik gebruik al jaren Fenix horloges van Garmin voor het loggen van ritten, fietscomputer en navigatie. Werkt zo goed dat ik eens de overstap naar een Edge gewaagd heb en na drie maanden weer verkocht. Gewoon te weinig extra ten opzichte van het horloge.
Ik heb het ook even geprobeerd met alleen epix 2 toen m'n karoo 2 het opgaf. Vond het toch wel rete irritant voor navigatie buiten m'n eigen redelijk bekende terrein, en al helemaal voor intervaltraining. Het gaat, maar een headunit voegt voor mij toch wel voldoende toe. Gebruik nu inderdaad de epix voor hartslag en als backup tijdens de rit.

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4328
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 19 mei 2023 21:50

Toch vond ik het navigeren met mijn Fenix 6 op de fiets behelpen, maar te doen. Alleen wel met het horloge op het stuur, wanneer je hem om de pols houd, dan is dat op de fiets niet te doen. (Wel met hardlopen overigens) Maar met een horloge op het stuur, heb je weer geen pols hartslag en moet je dus aan een band.
Met mijn huidige Garmin edge 530 is het navigeren echt vele malen prettiger op de fiets. Dan kan een Garmin horloge eventueel als hartslagmeter werken.

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2098
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 19 mei 2023 23:30

richard84 schreef: 19 mei 2023 14:45
Ramon73 schreef: 19 mei 2023 07:09 Ik gebruik al jaren Fenix horloges van Garmin voor het loggen van ritten, fietscomputer en navigatie. Werkt zo goed dat ik eens de overstap naar een Edge gewaagd heb en na drie maanden weer verkocht. Gewoon te weinig extra ten opzichte van het horloge.
Ik heb het ook even geprobeerd met alleen epix 2 toen m'n karoo 2 het opgaf. Vond het toch wel rete irritant voor navigatie buiten m'n eigen redelijk bekende terrein, en al helemaal voor intervaltraining. Het gaat, maar een headunit voegt voor mij toch wel voldoende toe. Gebruik nu inderdaad de epix voor hartslag en als backup tijdens de rit.
Training én navigatie samen is onhandig op alleen een horloge idd. Je hebt maar 1 klein scherm en als je zowel vermogen/fase/tijd als kaart in de gaten moet houden dan kom je gewoon tekort. Workouts doe ik dan ook alleen op bekende routes.
Dogma F

tminus3
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 28 apr 2021 09:51

tminus3 20 mei 2023 13:35

Bedankt voor de tips, na het bekijken van wat reviews en youtube filmpjes gaat het navigeren met een horloge het waarschijnlijk niet worden voor mij. Voor aan m'n pols vind ik een horloge al gauw groot en lastig, en voor navigeren vinden m'n ogen het scherm waarschijnlijk te klein.
Dan toch maar de functies opsplitsen tussen een fietscomputer en een activity tracker/smartwatch.
Voor dat laatste heeft Amazfit leuke nieuwe modellen.
Wat zou een goede (gebruikte) fietscomputer met navigatie en wat hulpmiddelen voor het verbeteren van conditie/uithoudingsvermogen zijn? Zit je dan vast aan Garmin of zijn er voordelige opties?

Fietser_1971
Forum-lid
Berichten: 203
Lid geworden op: 30 aug 2015 11:47

Fietser_1971 21 mei 2023 16:04

Ik gebruik al jaren mijn smartphone als fietscomputer, in combinatie met een quadlock houder.
Er zijn meerdere apps die deze functionaliteit geven, zelf gebruik ik Bikecomputer Pro.
Nu heeft deze geen specifieke trainings functies zoals interval trainingen maar als ik die deed schreef ik de intervallen op een briefje die ik op de framebuis plak.
De interval trainingen haalde ik uit Join. Momenteel volg ik even geen trainingschema vanwege andere prio's.
Met een wahoo of garmin fietscomputer kun je de trainingen vanuit Join ook importeren om ze zodoende op je scherm te krijgen.
Nadelen van het gebruik van je smartphone als fietscomputer zijn er zeker. Denk bijvoorbeeld aan beperkte batterijduur.
Maar ik heb sinds kort voor het eerst in 5 a 6 jaar een andere telefoon gescoord en heb m'n oude S8 leeg gegooid, die wordt nu exclusief als fietscomputer gebruikt. Doordat er geen andere apps meer op staan en deze geen mobiel netwerk/ 4G meer actief heeft (sim is eruit), is de batterijduur voor mij alleszins acceptabel.
Bikecomputer werkt ook met gedownloade kaarten, dus netwerk is ook niet nodig.

Ik weet het niet zeker maar ik denk dat Wahoo en Garmin computers van zichzelf ook trainingen kunnen genereren. Dat is iets om te onderzoeken.

Plaats reactie