Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

MTB crank op gravelbike

Kipiani
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 01 mei 2023 16:45

Kipiani 18 mei 2023 15:13

@abdr

Je brengt me op een nog beter, dank je

Originele GRX-crank laten zitten dat is deze: Shimano GRX FC-RX600, 46x30T ---> ipv 30t naar 28t via TA specialties

Achter 10 speed 11-42 of zelfs 11-46 laten monteren eventueel met een Wolftooth Goatlink

Dan zou ik alle kanten op kunnen vlak en steil

Het is al eerder geprobeerd en schijnt te werken

https://www.reddit.com/r/gravelcycling/ ... _cassette/

Wat denk jij ?

abdr
Forum-lid
Berichten: 566
Lid geworden op: 09 mar 2019 14:16

abdr 18 mei 2023 17:06

Dan ga je wel erg veel over de maximum capaciteit van de achterderailleur gaan. Op zich heb je wel wat speling boven het maximum dat Shimano aangeeft, maar op een keer houdt het natuurlijk op. Het effect daarvan is dat de derailleur in de combinatie klein-klein (vooraan klein tandwiel, achteraan kleinere tandwielen) geen spanning meer op de ketting kan zetten waardoor deze makkelijk overspringt.

Daarenboven vond ik de 46T te groot om zelfs zonder bagage in licht heuvelachtig terrein onverhard te fietsen. Je zit voortdurend op het kantelpunt tussen de 46T en het kleinere voorblad; je zit dus voortdurend te schakelen. Ik probeer mijn versnellingen te optimaliseren zodat ik 90% van de tijd op het grote voorblad kan rijden, het kleine blad is voor mij een soort bail-out of granny-gear.

Een 11 speed 11-46T Sunrace cassette schakelt op mijn derailleur, Ultegra RX 800, de voorloper van de GRX-derailleurs, redelijk maar niet zo perfect als de 11-40T. Ik gebruik een RoadLink DM, aan te raden. De gaten tussen de versnellingen zijn voor die 11-speed 11-46T cassette ook erg groot, dat gaat in 10 speed niet beter worden. Je moet er ook rekening mee houden dat de meeste van dat soort reviews en ervaringen opgedaan worden met een nieuwe, stijve, ketting. Vanaf het moment dat de ketting slijt schakelt het automatisch wat moeilijker. Wat voorheen op het randje was, wordt dan irritant slecht schakelend.

Om al die redenen ben ik van 46-30 met 11-40T over 42-26 met 11-46T naar een 42-24 met 11-42T gegaan, maar mijn gravelbike/toerfiets moet in de eerste plaats met bagage functioneren, zonder bagage zou ik hogere versnellingen gebruiken.

Kipiani
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 01 mei 2023 16:45

Kipiani 19 mei 2023 11:14

@abdr 42-24 met 11-42T that will do the job

Met bagage dat is inderdaad de bedoeling en ikzelf ben ook nogal wat bagage :)

Welke set up gebruik je, dan zoek ik er een fiets bij binnen mijn budget ?

2x 11 speed
Bottom bracket ?
Shifters / brifters ?
Crank ?
Cassette ?
RD Ultegra RX 800 11 speed met een Roadlink DM ?
VD ?

Bij voorbaat dank !

abdr
Forum-lid
Berichten: 566
Lid geworden op: 09 mar 2019 14:16

abdr 19 mei 2023 12:04

Ik heb mijn fiets van het frame opgebouwd voor er van GRX sprake was. Ik gebruik 105 shifters en voorderailleur en de genoemde Ultegra RX 800 achterderailleur. Cranks zijn simpele square taper triple cranks van Spa Cycles (25£), waarbij ik alleen de middenste en kleinste positie gebruik. Trapas is een Shimano UN-BB55 die er nu al meer dan 25.000km op heeft zitten en nog geen tekenen van vermoeidheid vertoont. (Wel al een Sunrace trapas versleten op 6000km.)

Maar zo'n klassieke setup kan alleen bij een bottom bracket met schroefdraad volgens mij. De setup is ook niet van de stijfste, als ik met mijn volle gewicht op de pedalen sta, kan ik de ketting tegen de kooi van de derailleur krijgen. Er is een reden waarom Shimano nu cranks uit één stuk maakt. Ik heb al zitten kijken naar een Sugino OX crank maar ik kan de uitgave niet verantwoorden.

PS Path Less Pedaled op YouTube heeft 2 video's over alternatieve cranks: https://youtu.be/VIhdTaL3iP4 en https://youtu.be/z3GvzJF_sEY

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 19 mei 2023 22:39

Ik bewonder je aanpak. Zo heb ik ook altijd gewerkt. Ik bepaal wat ik rijd. Niet andersom. Thans is veel meer mogelijk als je er maar voor open staat en dat is meestal niet zo. Je vindt wel je oplossing. Inmiddels genoeg suggesties.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 20 mei 2023 21:23

Even aanvullen; ik heb zelf een cassette samengesteld die nu een 14t-40t is tegen een compact groep in 10 speed tegen een tiagra met een roadlink. Dat helpt de fietser die het gebruik overal comfortabel boven te komen.
En op het vlakkere heeft hij een redelijke range met kleinere stappen.

Plaats reactie