Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

MTB crank op gravelbike

abdr
Forum-lid
Berichten: 559
Lid geworden op: 09 mar 2019 14:16

abdr 17 mei 2023 10:43

53x11 schreef: 17 mei 2023 10:40 *ik ga er voor het gemak even vanuit dat je een schroefdraad/BSA bracket hebt in je fiets...
Nee dus, pressfit, zie openingspost.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8942
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 17 mei 2023 11:42

:oops:
Ik zie het. Dan zul je inderdaad moeten gaan klooien met spacers op de as.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5102
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 17 mei 2023 11:46

Want ? Ik heb bij mijn oude velobuild gravelracer ook spacers van paar mm gehad tussen frame en pressfit dingen (geen idee hoe je die noemt)
Ook om mtb crank te monteren.

abdr
Forum-lid
Berichten: 559
Lid geworden op: 09 mar 2019 14:16

abdr 17 mei 2023 12:42

Als je die pressfit-cups minder diep in het frame laat steken wordt de kans op kraken en slijtage (vervorming) veel groter. Maar ik heb eens even gegoogled, spacers voor 24mm assen zijn makkelijk te vinden in sets van bv. 10 spacers van 0,5mm. Dat is niet zo handig om 5mm te overbruggen maar je kan je kettinglijn dan wel perfect tunen.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8942
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 17 mei 2023 13:43

DDX schreef: 17 mei 2023 11:46 Want ? Ik heb bij mijn oude velobuild gravelracer ook spacers van paar mm gehad tussen frame en pressfit dingen (geen idee hoe je die noemt)
Ook om mtb crank te monteren.
Om de hierboven genoemde reden leek mij. De "sleeves"(?) van de cups steken dan minder ver het frame in.
Maar blijkbaar kan dat toch werken.
(Persoonlijke zou ik voor spacers op de as gaan geloof ik)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5102
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 17 mei 2023 14:28

Die paar mm zal niet echt uitmaken, frames verschillen zelf ook wel hoeveel grip de cups hebben.
Ik had een gxp crankset en spacers op crank werkt dan niet echt. (aan de 22mm kant)

Kipiani
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 01 mei 2023 16:45

Kipiani 17 mei 2023 16:07

Ok dus ik heb nu origineel een BB86 pressfit bottom bracket op mijn gravelbike zitten en ik wil een Hollowtech MTB crank die eigenlijk in een BB92 pressfit bb moet.

En ik heb jullie opmerkingen allemaal gelezen waarvoor hartelijk dank !

Maar heb het toch nog niet helemaal begrepen.

Volgens wat techpaginas moet dat zo:

The same applies if your bike uses a press-fit bottom bracket. Press-fit bottom brackets are sealed bearing units pressed into the frame using a unique tool. In this case, you will need to get an MTB bottom bracket and fit it to your frame using spacers.

Dus mijn bracketpot als het ware met spacers breder maken (van 86 naar ca. 92) en dan de 92 bearing erin en dan de cups in dat geheel pressfitten en daarna de as monteren ?

Bij hoeveelheid spacers links of rechts rekening houden met de kettinglijn en het bereik van de voorderrie.

Merk je iets van een as die op 3 4 5 mm niet symmetrisch is ?

Heb ik het zo goed begrepen ?

pino
Forum-lid
Berichten: 3374
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 17 mei 2023 16:29

Niet helemaal. Je moet geen nieuwe pressfitlagers installeren, maar je huidige blijven gebruiken.
Je haalt je cranks eraf en monteert je nieuwe Deore cranks met spacers op de as, bijvoorbeeld 2.5mm rechts en links.
Dan kijk je of dit goed schakelt (voorderailleur in ieder geval lager zetten). Als je derailleur niet ver genoeg naar buiten gaat (blijft aanlopen op het buitenblad), moet je een spacer van rechts naar links verplaatsen.
Niet zijken maar reiden !

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5102
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 17 mei 2023 16:34

Shimano grx heeft ook weer chainline verschil van 2.5mm dus de vraag is of je het merkt.
(dit doen ze om bredere banden kwijt te kunnen)
Als je een voorderraileur hebt gaat afstellen misschien wat lastiger worden, moet je zorgen dat die chainline klopt.
GRX Crank and Front Derailleur
Shimano GRX cranksets feature a +2.5mm outboard chainline, which improves rear tire clearance, making room for wide gravel tires. This also means that the GRX crank’s Q-Factor is +2.5mm wider on each side compared to Shimano road cranks. Due to the wider crank and chainline, GRX cranks must be used in conjunction with a GRX front derailleur for 2x11 and 2x10 drivetrains.
Maar er zijn gewoon mensen die mixen met normale road spullen icm grx, dus het kan weer wel.

Kipiani
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 01 mei 2023 16:45

Kipiani 18 mei 2023 11:08

Pino en anderen bedankt ik begrijp het nu, top van jullie :)

Dan kom ik tot de volgende ideale set up voor mijn 2 by widerange dropbar gravel/klim fiets voor een totaalbudget onder 1500 euro

ZIEN JULLIE NOG PROBLEMEN ?

Cube Nu Road Pro 2023 van 1200 euro met een paar kleine aanpassingen qua crank en cassette

Shifters Shimano Tiagra ST-4700 2x10-speed shift/brake levers

Voorder Shimano GRX FD-RX400 (2x10 speed)
Capaciteit 16T
Max chainring 46T
Braze on (clamp adapter nodig)
Kettinglijn 47 mm

Clamp adapter Shimano SM-AD91 (braze on to clamp)

Achterder Shimano GRX RD-RX400 (2x10 speed)
Capaciteit 41T
Max front diff 15T
Max cog 36T

Crank Shimano Deore FC-M4100-2
26T-36T 2x 10 speed
MTB+Trekking+Touring
4 armen assymetrich
BCD 96+64
Kettinglijn 48,8 mm
As 24 mm
Q-factor = 178,5 mm

Bottom Bracket BB-RS500-PB
86,5 mm
Diameter 41 mm
24mm Hollowtech 2

Spacers 2 spacers van 2,5 mm aan elke kant

Cassette Shimano Deore CS-M4100-10 11T-42T
11-13-15-18-21-24-28-32-37-42 T
For classic freehub

Verschil voor is slechts 10 dus met het verschil van 31 achter
komt het totaal op 41T = capaciteit achterderrie

Max krans voorgeschreven = 36 T maar lijkt haalbaar en anders
derailleurextender ROAD LINK gebruiken

Ketting KMC X10

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16204
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 18 mei 2023 12:55

Volgens de openingspost is het press shit. Dan zul je eerst met een adapter van press fit naar bsa moeten werken volgens mij.
Campagnolo Ultra Dork

abdr
Forum-lid
Berichten: 559
Lid geworden op: 09 mar 2019 14:16

abdr 18 mei 2023 13:19

Nee, nee, geen BSA, we gaan toch niet terug beginnen?

@Kipiani: ziet er allemaal logisch uit maar de grote test zal zijn of die GRX voorderailleur wil samenwerken met die Deore crank. Verder zeg ik het niet snel, maar ik denk dat een 36-26 crank op vlak terrein zonder bagage te klein gaat zijn. Ideaal zou je een 42-26 hebben, maar die kan je binnen het Shimano universum niet ready-made kopen. Maar misschien kan je wel een aftermarket buitenste ring voor die crank kopen als blijkt dat de 36T te klein is.

Update: ik heb wat rond gekeken en voor 4-bolt assymetrisch 96mm BCD kan je alleen 1x narrow wide bladen kopen. Dus zou ik, voor deze gravelbike, rondkijken naar een alternatieve crank, bv. Sugino met een meer voor de hand liggend patroon. Je zou ook een GRX-crank kunnen nemen en deze uitrusten met 44-28 TA Specialités bladen, 42-26 is er (nog) niet voor GRX.

Plaats reactie