Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Op zoek naar nieuwe simpele hybride

tvdv1138
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 mei 2023 09:35

tvdv1138 15 mei 2023 09:51

Hallo, na mijn 1e e-bike (Giant Explore E+2 2021 ) te hebben ingeruild voor mijn 2e-bike (Giant Fathom E+2 2022) deze ook maar weer verkocht omdat ik nog jong genoeg ben om gewoon zelf te kunnen trappen voor recreatief gebruik - is het nu toch echt wel tijd om dus een opvolger te vinden voor mijn Giant X-1500 uit 1995 (die er overigens nog heel netjes bij staat).
Ik hoop hier wat hulp te kunnen vinden voor mijn zoektocht.
In het kort - recreatief/sportief gebruik - denk 50/50 verhouding voor stad en bos - en wil ook beetje onverhard kunnen rijden.
Natuurlijk het internet al afgezocht en deze lijkt nagenoeg perfect:

Bulls Cross Rider (2023 model) https://www.bulls-bikes.com/gb-en/produ ... E_00000700

Waarom?
- hybride model - zonder spatborden/dragers
- ketting (geen riem) met mooie groep (Deore XT)
- alleen achter derrailleur
- redelijk groot voorblad (36) ipv 30 bij mountainbikes
- goede schijfremmen
- geveerde voorvork (niet echt nodig?)

Het lijkt er alleen op dat het model nog niet beschikbaar is, maar in mei beschikbaar komt. Geen idee nog waar ik hem dan zou kunnen willen bekijken / passen / kopen


Heb ook gekeken naar de Specialized Cirrus X 4.0, Canyon Pathlite 6, Cannondale Quick 1/CX , Trek DualSport 3 Gen 5. Ik denk niet dat ik een gravel fiets met rollbar wil omdat ik dan te ver voorover zit en ook nog een beetje om me heen wil kijken

Budget is 2000

Ter info, ben 1.88/85kg - Oude Giant is framemaat 58cm - en qua maat altijd een prima fiets gevonden

Als iemand nog goede tips heeft dan hoor ik het graag - alvast bedankt.
x1500.png

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16241
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 15 mei 2023 11:28

Voor dat gebruik zou ik eerder een racegroep erop willen zoals op een Stevens Strada (900).
Campagnolo Ultra Dork

tvdv1138
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 mei 2023 09:35

tvdv1138 15 mei 2023 11:40

Hoi - bedankt voor de info - ga ik naar kijken!

Mijn Giant X-1500 staat eigenlijk met name op de verhouding 42/18 waarmee ik lekker 25km/h rij. Als ik wat harder wil (~ 30) ga ik meestal naar 42/15, en in de stad naar 42/21 - maar dat is wel 95% van wat ik gebruik - van de 21 versnellingen :-)

Kan je aangeven wat ik zou winnen met een racegroep? Heb naar de Stevens Strade's gekeken maar die hebben volgens mij allemaal een voor derailleur - en dat probeer ik te vermijden.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16241
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 15 mei 2023 16:37

Met name veel kleinere stappen tussen de versnellingen. Dat maakt het wellicht ook aantrekkelijker om een een keer een tandje op of terug te schakelen bij wind mee of tegen.

Ook heb je een betere q-factor. D.w.z. dat de pedalen dichter bij elkaar staan. Dat verbetert de trapefficiëntie.

Die voorderailleur zit niet in de weg als je hem weinig gebruikt. Qua schakelen is er sinds oude fiets van jou ook veel meer gewonnen met het schakelen voor dan achter.
Campagnolo Ultra Dork

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 15 mei 2023 17:09

Grappig dat wat ik ooit kocht als mountainbike nu een hybride noemt.

2 opmerkingen;
- alleen achterderailleur; wil vooral zeggen dat stappen tussen versnellingen groter zijn. Zelf vind ik dat niet fijn (zie ook Ernie zijn feedback waarom een racegroep beter kan passen). Maar om die stappen te beperken is het vooral belangrijk te begrijpen wat je wil rijden; heb je 36-51 nodig of kan je met iets als 34-34 of 28-34 ook overal komen -gewone compact of een supercompact).
- het stuur van de gravelbike en "recht zitten". Volgens mij is dat een misverstand. Mensen zeggen graag recht te zitten op een fiets. Maar er is een grens; te recht en lang fietsen wordt te belastend. Het is niet alleen omwille van aero dat een fietser lager gaat zitten. Je lichaam wordt emgewoon minder belast als je wat meer voorover gebogen zit. En iedere fietssoort ; mtb, gravel, hybride, race is af te stellen zo dat het comfortabel is en je rustig kan rondkijken... (zoals iedere fietser doet ;-)).
Ik wil maar zeggen; kies de fiets voor de juiste redenen -of beter; schrap niet een fietssoort voor de foute redenen...

En ik zou die giant altijd rijdend houden ;-).

tvdv1138
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 mei 2023 09:35

tvdv1138 16 mei 2023 14:01

Ernie, bedankt voor de info.
Ik had de SRAM SRT300i Gripshift op mijn X-1500 al vervangen voor SRAM MRX Comp (voor zover ik kon vinden de enige compatible gripshifter).
Achter schakelt het mooi, maar de shifter voor voor heeft niet '3' standen, maar veel meer kliks er tussen, en maakt ook veel meer herrie. De oude schakelde mooier - maar daarvan was het rubber versleten.
Idd, de voor derailleur zit niet in de weg - ik gebruik hem ook weinig.

Over die Bulls Cross Rider - ziet er qua specs heel goed uit - maar er is niet veel te vinden over het merk, met name deze serie fietsen. Wel over de Copperhead wat een populaire MTB is.

Iemand nog feedback over die Bulls Cross Rider?

Gebruikersavatar
depoldertoerist
Forum-lid
Berichten: 1747
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:57
Locatie: Waddinxveen
Contact

Gebruikersavatar depoldertoerist 16 mei 2023 15:15

De Bulls Cross Rider is eigenlijk een soort MTB light, of beter een fitnessbike. de voorvork heeft weinig travel en een lockout, echt wel een beetje een compromis, maar past ook wel weer in de gravelhype. en zo hebben ze iets gemaakt wat overal tussen in zit. Slecht is het denk ik niet, maar het hinkt wel op meerdere gedachten.

Als je zegt.. ik wil ook een beetje onverhard kunnen rijden.. wat bedoel je dan? grindpaden, bospaden of eenvoudige MTB routes? gaat het om de eerste twee dan zijn bredere banden goed genoeg, als je dan bij Bulls wil blijven, kijk dan eens naar zo'n espresso grinder. Dat is eigenlijk een soort van moderne uitvoering van je huidige fiets. is het inderdaad alle drie dan zou die bulls idd een aardige keuze kunnen zijn. Als het ook zo is dat je vooral gravel en gewoon bospad fietst, dan zou ik adviseren toch eens een ritje te maken op een fiets met een dropbar. want je fietst natuurlijk niet altijd met je handen in de beugels.. maar het kan wel.
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16241
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 17 mei 2023 08:46

Zo'n voorvork is meer bedoeld om mensen een veilig gevoel te geven bij een stoeprandje op en af. Off road voegt hij alleen gewicht toe en niet tot nauwelijks extre controle waardoor je onder de streep vaak slechter af bent.

Ik denk dat je meer moet kijken naar de gravelbikes met recht stuur. De Cube Nulane is daar een mooi voorbeeld van (binnen budget zelfs met carbon frame).
Hele hordes rijden de meeste MTB routes met gravelbikes en een recht stuur zou dat zelfs nog een beetje makkelijker moeten maken. Een gravelbike biedt doorgaans ruimte voor best brede banden. Op de weg heb je dan meteen een zo licht mogelijke fiets die lekker strak aanvoelt. En met een eventuele tweede wielset met racebandjes, wordt je nog sneller op de weg.

Er zijn ook meer merken die een recht stuur op één van hun gravelframes schroeven. Cube is prijs-kwaliteit echter top maar helaas vaal wel moeilijk leverbaar.
Campagnolo Ultra Dork

0475
Forum-lid
Berichten: 813
Lid geworden op: 05 apr 2020 09:56

0475 17 mei 2023 09:38

trouwens, als budget ook belangrijk is, zo'n XT 10-51 cassette, als die eens vervangen moet worden representeert dat haast 10% van de waarde van de fiets. En als je het niet zelf kan en de fietsenmaker moet betalen is dat nog meer. En helemaal 'zuur' als je dat moet doen omdat slechts 2 a 3 kransjes van de 12 versleten zijn. Voordelen van een fiets met ook een voorderailleur zijn al genoemd.

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4359
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 17 mei 2023 10:01

Met een fitness bike kan je heel veel plezier beleven op meerdere ondergronden. Met jouw budget zou ik echter geen voorvering willen, dat zit meer in de weg, dan dat dat goed gaat werken. Bij Rose hebben ze dan onderstaande
https://www.rosebikes.nl/fietsen/fitnes ... et-fitness
Dit soort fietsen vind je wel bij meerdere merken.
Je kunt ook nog echt op zoek naar een trekking bike. Dan heb je wel spatborden en bagagedrager. Daarmee wordt de fiets veelzijdiger, want ook geschikt voor een fietsvakantie.

abdr
Forum-lid
Berichten: 564
Lid geworden op: 09 mar 2019 14:16

abdr 17 mei 2023 10:20

Ernie C. schreef: 15 mei 2023 11:28 Voor dat gebruik zou ik eerder een racegroep erop willen zoals op een Stevens Strada (900).
tvdv1138 schreef: 15 mei 2023 11:40 Mijn Giant X-1500 staat eigenlijk met name op de verhouding 42/18 waarmee ik lekker 25km/h rij. Als ik wat harder wil (~ 30) ga ik meestal naar 42/15, en in de stad naar 42/21 - maar dat is wel 95% van wat ik gebruik - van de 21 versnellingen :-)

Kan je aangeven wat ik zou winnen met een racegroep?
Ernie C. schreef: 15 mei 2023 16:37 Met name veel kleinere stappen tussen de versnellingen. Dat maakt het wellicht ook aantrekkelijker om een een keer een tandje op of terug te schakelen bij wind mee of tegen.
Ik snap de logica om tvdv1138 naar een racegroup te oriënteren, maar net zoals vele andere fietsers, komt hij dan in de problemen omdat de voorbladen van de racegroepen te groot zijn. Bij de kleinste 50-34T crank, zoals bij die Stevens Strada, komt de 42/15T verhouding uit op 50/18T, dus dan heb je dat illustere 18T kransje nodig dat in ongeveer alle cassettes ontbreekt, en waarvoor sommige zelfs zover gaan om een chinese en een shimano cassette door elkaar te mixen om toch maar een 18T te hebben. Ik voorspel dat dat grootste blad niet gebruikt gaat worden en dat 34 (vooraan) op 12, 13, en 14T (achteraan) de meest gebruikte versnellingen gaan worden. En wat heb je dan gewonnen?

Je kan ook proberen een race-cassette met een MTB-groep te combineren, maar dat schakelt niet zo goed. Ik heb het gedaan met een 12-25 cassette op een 10-speed Deore XT systeem met matig resultaat, maar bij 12 speed zie ik dit eerlijk gezegd niet werken. (Er is ook een probleem met de cassette bodies, MicroSpline vs HG)

Het beste advies dat ik topic starter kan geven is voor de mogelijke kandidaten aandachtig te kijken naar de versnellingsverhoudingen en te vergelijken met zijn huidige fiets via https://ritzelrechner.de .

Je kan zo'n racegroup natuurlijk altijd ombouwen naar een 1x-systeem door 1 van de voorbladen te veranderen naar een 42T narrow-wide voorblad van bv. wolftooth.

De Giant upgraden kan ook, een 10-speed Tiagra flatbar shifter kost 35€, een medium cage Tiagra achterderailleur kost 25€ bij bike24.com.

Vering zou ik mij niet mee bezig houden, want een verende voorvork die naam waardig voor dit soort fietsen begint bij 630€ (RockShockx Rudy XPLR, bike-components). Alles daaronder zit binnen X-aantal jaar volledig vastgeroest en doet niets meer. Vering heeft ook regelmatig onderhoud nodig.

Update: die Rose van scottwilko heeft een 46-30T GRX crank, dat is al een beter idee.
Laatst gewijzigd door abdr op 17 mei 2023 10:29, 1 keer totaal gewijzigd.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 17 mei 2023 10:25

abdr schreef: 17 mei 2023 10:20

Je kan ook proberen een race-cassette met een MTB-groep te combineren, maar dat schakelt niet zo goed. Ik heb het gedaan met een 12-25 cassette op een 10-speed Deore XT systeem met matig resultaat, ...
Ik heb net de omgekeerde ervaring ;-).

Plaats reactie