handgespaakte mtb wielen
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 11770
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ja ik heb 30 intern. Ik heb ook een setje 27 en 25 intern (ander merk).
Het rare vond van 25 naar 27 merkte ik helemaal niet maar naar 30mm wel.
Stabiliteit is echt wel hoger en mijn (pirelli) banden vallen ook mooier op een 30mm velg.
Het rare vond van 25 naar 27 merkte ik helemaal niet maar naar 30mm wel.
Stabiliteit is echt wel hoger en mijn (pirelli) banden vallen ook mooier op een 30mm velg.
- Maatwielen
- Forum-lid
- Berichten: 415
- Lid geworden op: 28 jan 2014 16:18
- Contact
Het gevaar en de snelheid van (galvanische) corrosie moeten we vooral niet overdrijven.thestudent schreef: ↑14 mei 2023 18:04 T nut van messing nippels vooral het voorkomen van galvanische corrosie tussen velg en nippel of spaak en nippel.
Website: https://www.maatwielen.nl
dank je wel voor alle adviezen. De budgetvraag is een aantal keren gesteld. dit staat voor mij nog open. De Onyx naaf had ik nog nooit van gehoord, interessante techniek, maar prijzig en voor mijn gebruik niet meteen noodzakelijk. Ik heb nu op diverse wielen DT 240 (race, gravel en mtb) en ben daar heel content over. Vooral simpel in onderhoud. De naaf staat daarmee eigenlijk vast, al vraag ik me af of het prijsverschil met de 350 niet beter besteed kan worden aan betere velgen. Als ik het goed begrijp kan ik beter voor asymetrisch gaan en qua binnenbreedte richting 30mm. Dan is het de vraag of carbon veel stijver gaat zijn, én wat dan de meerkosten zijn.
Ik zou niet weten waarom stijfheid van een alu velg een issue zou zijn. Een 240 naaf is vooral lichter dan een 350 naaf Ik heb mtb wielen met beiden, body en ik meen ook lagers zijn uitwisselbaar. Ook in afdichting zie ik geen verschil. DT is prima, maar ook wat saai. Ik zou Hope altijd boven DT verkiezen. Heb een race en een MTB set met Hope (RS4/Pro4) en de mini heeft een set met Pro2 naven. Stuk voor stuk mooie stukjes techniek. En in leuke kleurtjes te krijgen
Maar eigenlijk is het lastig je te adviseren, want met jouw wensenlijstje tot nu toe voldoen wielen vanaf rond de 500 euro tot het 10-voudige...

Maar eigenlijk is het lastig je te adviseren, want met jouw wensenlijstje tot nu toe voldoen wielen vanaf rond de 500 euro tot het 10-voudige...
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Belangrijkste verschil tussen 240 en 350 is dat de 240-naaf roestvrij stalen lagers heeft en de 350 normale stalen lagers. Een RVS-lager is ongeveer 15€ duurder per lager, dat verklaart dus veel van het prijsverschil tussen 240 en 350. De 240-naven hebben ook de Ratchet EXP techniek met 1 veer ipv de oude ratchet met 2 veren maar dat is niet noodzakelijk een voordeel want er zijn in het begin problemen geweest met Ratchet EXP.
Dat wist ik dan weer niet. Bij mij is het binnenwerk van de body exact gelijk bij beide naven. Met 2 veren dus
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 6246
- Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
- Locatie: Omgeving Eindhoven
Al mijn handgespaakte wielen hebben een DTSwiss 240 EXP naaf met straight pull spaken, voor Gravelracer en racer makkelijk uitwisselbaar...
Mijn onlangs gespaakte MTB set met een gewicht van 1269gr heeft een DTSwiss 240 EXP naaf, Sapim CX-ray aerospaken met messing nippels en een Next Level carbon velg (is merk van Cycle Support Eindhoven) met een binnenbreedte van 29mm.
Superset, stijf, licht en niet goedkoop!
Mijn onlangs gespaakte MTB set met een gewicht van 1269gr heeft een DTSwiss 240 EXP naaf, Sapim CX-ray aerospaken met messing nippels en een Next Level carbon velg (is merk van Cycle Support Eindhoven) met een binnenbreedte van 29mm.
Superset, stijf, licht en niet goedkoop!

-
- Forum-lid HC
- Berichten: 11770
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Als je goede ervaringen hebt met DT240, lekker doen! Zijn prima naven. Mocht je qua budget niet redden is 350 ook prima.
Ik zou wel eerst de velg kiezen en daar niet op bezuinigen. Hier staat veel https://r2-bike.com/29-MTB_2__Cross-Country-XC_1
zelf heb ik deze:
https://www.nextie.com/premium-mountain ... NXT29XMA35
Alu kan net zo stijf zijn als carbon, maar dat kost echt veel gewicht. Een carbon velg van 325 gram is echt knijterstijf voor XC gebruik.
De enduro versie is slechts 350 gram! Voor alu ga je dan echt over de 500 gram. Omdat je lichter wilde ben ik daarom van Carbon uitgegaan.
Om mijn eigen set van net ff 1200 gram nog lichter te houden heb ik er ook nog een set Carbon ti rotor opgezet. De lichtste die ook nog goed remmen
@scottpch, wat is niet goedkoop voor een 1400 a 1500 was je toch wel klaar?
Ik zou wel eerst de velg kiezen en daar niet op bezuinigen. Hier staat veel https://r2-bike.com/29-MTB_2__Cross-Country-XC_1
zelf heb ik deze:
https://www.nextie.com/premium-mountain ... NXT29XMA35
Alu kan net zo stijf zijn als carbon, maar dat kost echt veel gewicht. Een carbon velg van 325 gram is echt knijterstijf voor XC gebruik.
De enduro versie is slechts 350 gram! Voor alu ga je dan echt over de 500 gram. Omdat je lichter wilde ben ik daarom van Carbon uitgegaan.
Om mijn eigen set van net ff 1200 gram nog lichter te houden heb ik er ook nog een set Carbon ti rotor opgezet. De lichtste die ook nog goed remmen

@scottpch, wat is niet goedkoop voor een 1400 a 1500 was je toch wel klaar?
TS wil een set die niet zwaarder is dan zijn huidige set, maar wel robuuster. Dat red je makkelijk met een alu velg.
Uiteraard kan het lichter met carbon en exotische naven. Denk ik ook wel eens over na voor de XC fiets
Over Nextie hoor ik best goede verhalen. Ik overweeg een setje BMX velgen uit China over te laten komen. Enige indicatie van levertijden? Ze zeggen zelf 2-4 weken. Klopt dat een beetje?
Uiteraard kan het lichter met carbon en exotische naven. Denk ik ook wel eens over na voor de XC fiets

Over Nextie hoor ik best goede verhalen. Ik overweeg een setje BMX velgen uit China over te laten komen. Enige indicatie van levertijden? Ze zeggen zelf 2-4 weken. Klopt dat een beetje?
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
wasbeer2006 schreef: ↑16 mei 2023 08:39 Als je goede ervaringen hebt met DT240, lekker doen! Zijn prima naven. Mocht je qua budget niet redden is 350 ook prima.
Ik zou wel eerst de velg kiezen en daar niet op bezuinigen. Hier staat veel https://r2-bike.com/29-MTB_2__Cross-Country-XC_1
zelf heb ik deze:
https://www.nextie.com/premium-mountain ... NXT29XMA35
Alu kan net zo stijf zijn als carbon, maar dat kost echt veel gewicht. Een carbon velg van 325 gram is echt knijterstijf voor XC gebruik.
De enduro versie is slechts 350 gram! Voor alu ga je dan echt over de 500 gram. Omdat je lichter wilde ben ik daarom van Carbon uitgegaan.
Om mijn eigen set van net ff 1200 gram nog lichter te houden heb ik er ook nog een set Carbon ti rotor opgezet. De lichtste die ook nog goed remmen
@scottpch, wat is niet goedkoop voor een 1400 a 1500 was je toch wel klaar?
Kijkende naar de premiumprijs voor carbon, dan kom je bij Duke carbon tov alu op 700EUR. das een knappe meerprijs voor die wielen. Nexties zijn een stuk goedkoper, maar hebben een max gewicht van 100kg. Ik nijg naar Alu Duke's met een max gewicht tot 120kg. Het gewicht van 1530 ga ik daarmee waarschijnlijk niet halen. Als iemand goede carbon velgen weet die ook naar 120kg gaan en wat betaalbaarder zijn, houd ik me aanbevolen.