Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Hulp bij geometrie

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 15 mei 2023 05:55

Er zijn best wel relaxtere gravel fietsen en het lijkt dat heg met wat sleutelwerk ook wel moet lukken om jou pasend op een fiets te krijgen.
Vergeet niet dat een breedstuur van een mtb bij de reach optelt. Ook een smaller stuur zorgt voor dat je minder ver hoeft te reiken,
Er zijn best veel grVel touring fietsen die relaxter uitkomen dan xc bakkies,
Misschien iets meer zoeken:
Ik moest als eerst aan cinelli hobootleg geo denken.
Afbeelding

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 15 mei 2023 07:52

Ik val op de MTB ook tussen 2 maten in, een S en een M.
De racer is een S maar de MTB een M, heb een S gehad maar daar moest ik zoveel aan tweaken (langere stuurnok, zadelpen met setback) terwijl de M meteen goed zat. (Verschil Bovenbuislengte van S en M 2,3cm.....)
Bovendien: 10 bikefitters, 10 verschillende afstellingen....
Een bikefitter is dus niet heilig, dat zie ik wel aan de afstelling van je fiets!
En ook jij kan een gravelfiets met een goede afstelling verkrijgen, zorg voor een endurance fit(relaxter) sloping frame, die hebben ook een kortere bovenbuis.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16195
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 15 mei 2023 09:34

@TKMP: +1

Een MTB vergelijk je niet 1 op 1 met een racefiets of gravelracer. Ik denk dat we hier bijna allemaal meer stack en reach hebben op de MTB.

Als ik dan een Ghost voorbij zie komen met een stack en reach die meer past bij iemand van 2 meter met een bbl van 1 meter, dan gaat er iets goed fout.

Ga eerst een proefrijden op een gravelracer of desnoods racefiets, in de juiste maat, met een redelijk relaxte geometrie en ervaren hoe dat voelt.
Als je niet kunt proefrijden voor een paar uur, huur er dan eentje.

Hier kan echt niemand chocola van maken, ondanks dat je echt super goed je best doet met het verstrekken van maten en foto's. Wat dat betreft een dikke :like: !
Campagnolo Ultra Dork

Michiel95
Forum-lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 13 mei 2023 21:52

Michiel95 15 mei 2023 10:43

Harstikke bedankt allemaal. Test rijden is dus het oordeel. Ik heb voldoende informatie om er iets mee te kunnen.

Fijn dat de fotos enigszins hebben geholpen. Ik begrijp dat het een lastig en vraag is.

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 15 mei 2023 10:47

bij shimano test center in valkenburg kan je lekkere gravel fietsjes huren, en gelijk een leuke omgeving.
groetjes vanuit ZL ;)

Plaats reactie