Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

verschil wattages direct trainer en 4iiii powermeter

ddeswijzen
Forum-lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 19 jul 2018 12:03

ddeswijzen 13 mei 2023 14:59

Verschil wattages tussen direct trainer (wahoo Kickr) en left 4iiii power meter.

Mijn racefiets is geïnstalleerd op mijn Kickr en ik gebruikt het programma Zwift (werkt overigens super).
Daarnaast zit een 4iiii left power meter op mijn fiets en gebruik ik een wahoo bolt v2. (deze zijn beiden niet verbonden aan de wahoo kickr of Zwift)

Ik was eens benieuwd of de wattages die ik fiets tijdens een indoorrit hetzelfde zijn als ze gemeten worden door Zwift icm de Kickr of op Wahoo Bolt icm de 4iii.

Ik heb beiden afzonderlijk van elkaar maar tijdens dezelfde rit aangezet en ik zag verschil in de wattages...ongeveer 15 a 20 watt minder bij de meting via de 4iii. Deze verschillen zag ik want ik had de actuele wattages van zowel zwift als de bolt naast elkaar.

Ik heb zowel via zwift / kickr gekalibreerd, ik heb de 4iii van de bolt maar ook via de 4iiii app gekalibreerd...maar het verschil blijft ongeveer hetzelfde.

Wat is er aan de hand en wat kan ik er aan doen?

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5383
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 13 mei 2023 16:19

Er is niks aan de hand. kalibratie vind ik t verkeerde woord. Want de powermeter wordt af fabriek eenmalig echt gekalibreerd. Die zero offset is om eventuele temperatuurshifts en krachten door installatie op te vangen, maar is bij sommige meters niet eens nodig.

Je 4iii meet alleen links. De wahoo kickr meet t totaal. Wahoo claimt +-2, 4iii claimt +-2. Zit de ene aan de lage kant en de ander aan de hoge kant dan krijg je dit verschil. Trap je met rechts harder dan krijg je dit ook. En op extreem lage cadansen zijn die trainers misschien nog wel minder accuraat dan +-2%. Eerder +-3.

Sowieso snap ik t nut van een left only powermeter niet. Er van uitgaan dat links en rechts hetzelfde doen gedurende de rit is idioot. Bij lage wattages heb ik bijvoorbeeld een enorme rechts biased trapbeweging, die bij hogere wattages weer verdwijnt. Wordt ik moe dan neemt de rechts bias weer toe. Als je iets wil meten dan meet je t goed.... Je kan ermee pacen en je training load mee bijhouden dat wel. Een 4iii is een goede gok voor wat links doet en hopelijk doet rechts dan lekker mee :lol:

Kies een van de twee om je trainingsschemas op te baseren. De 4iii dus, want die gebruik je buiten ook.

Stel op zwift je ftp een paar watt hoger in en het probleem is verholpen.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 13 mei 2023 19:19

ddeswijzen schreef: 13 mei 2023 14:59

Ik heb beiden afzonderlijk van elkaar maar tijdens dezelfde rit aangezet en ik zag verschil in de wattages...ongeveer 15 a 20 watt aan doen?...
Je moet bij zo een vermelding even duiden bij welke vermogens dit is; is dit 20W bij 120W, 20W bij 320W?

En zie je een verschil bij lagere vermogens en hogere vermogens?

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12633
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 13 mei 2023 19:42

En sla eens beide op en kijk naar het gemiddelde achteraf, als dat 20w vind ik dat Extreem.
Mijn twe quarqs zitten op 2 a 3w gemiddeld wat ze meer aangeven. Drivetrain verliezen en het is vrijwel 0 met een taxc neo

peteri200
Forum-lid
Berichten: 600
Lid geworden op: 02 aug 2006 19:16

peteri200 13 mei 2023 20:20

De 4iiii van een bekende van me is ook tot op 2a3 watt gelijk met zijn elite direto trainer. Als je je vermogens meter enkel gebruikt om zelf mee te trainen is een linkse toch prima. Wil je exact weten wat je echte vermogen is ben je inderdaad beter af met een dubbele meter.

ddeswijzen
Forum-lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 19 jul 2018 12:03

ddeswijzen 13 mei 2023 21:06

Alvast dank voor jullie reactie.

Ik heb meerdere testjes (allemaal Max 5 min) gedaan waarbij ik ze bieden opsla en de gemiddelden bekijk.

Hoe meer power hoe groter het verschil. Als ik gewoon rustig aan fiets bijv 160 watt gemiddeld en ik doe dit constant dus zonder pieken of dalen is er soms maar een klein verschil.

Geef ik nu meer power en ook nog met diverse pieken…. Dan heb ik beste grote verschillen tot 28 watt verschil!

Als ik de uitleg van @thestudent ernaast leg zou het kunnen liggen aan het feit dat ik rechts meer power heb dan links… het feit dat ik dan enkel aan de linkerzijde een powermeter heb zou de oorzaak kunnen zijn.

Of zijn daar de verschillen toch echt te groot voor? Of ligt het aan de kickr?

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5383
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 13 mei 2023 22:39

wasbeer2006 schreef: 13 mei 2023 19:42 En sla eens beide op en kijk naar het gemiddelde achteraf, als dat 20w vind ik dat Extreem.
Mijn twe quarqs zitten op 2 a 3w gemiddeld wat ze meer aangeven. Drivetrain verliezen en het is vrijwel 0 met een taxc neo
Quarqs zijn dan ook gewoon echt betrouwbare powermeters. :winkthumb:
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12633
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 14 mei 2023 13:02

Ik heb er nu wel 1 stuk. Maar die is van 2016 met ik denk 60 a 70k erop.
Dan kan het een keer, voor de rest alleen jaarlijks even een batterij en weer door, ook nooit extreme rare waardes, zelf niet op mijn MTB,s

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 14 mei 2023 13:21

ddeswijzen schreef: 13 mei 2023 21:06 ...

Geef ik nu meer power en ook nog met diverse pieken…. Dan heb ik beste grote verschillen tot 28 watt verschil!

...
Nu weten we nog niet bij welke vermogens je de grote verschillen ziet ;-).

ddeswijzen
Forum-lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 19 jul 2018 12:03

ddeswijzen 14 mei 2023 21:18

walter- schreef: 14 mei 2023 13:21
ddeswijzen schreef: 13 mei 2023 21:06 ...

Geef ik nu meer power en ook nog met diverse pieken…. Dan heb ik beste grote verschillen tot 28 watt verschil!
Nu weten we nog niet bij welke vermogens je de grote verschillen ziet ;-).
Dan heb ik het over gemiddelde wattages van ong 240….

Plaats reactie