Alles over vakanties op én met de fiets

Reizen per trein (met fiets) in Europa

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27543
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 11 mei 2023 13:56

Dag fietsvrienden,

Voor een stuk over reizen per trein (met fiets) binnen Europa ben ik op zoek naar tips, tricks, ervaringen, do's and dont's. Het gaat dus om reizen naar bestemmingen in bijvoorbeeld de Alpen.

Dat je ook met de auto, bus of het vliegtuig kan gaan en dat deze vervoersmiddelen ook héél veel voordelen bieden is me bekend. On topic antwoorden krijgen zoals altijd extra kudos en eeuwige roem ;)

pino
Forum-lid
Berichten: 3374
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 11 mei 2023 14:25

Er is een FB-groep "vélo et train en France" waar ik recentelijk aan het kijken ben. Ik word nog niet blij. Als de Fransen er al niet uit komen hoe te reserveren voor zichzelf en/of de fiets, vermoed ik dat het geen eitje wordt. Ik begreep dat op de TGV's fietsvervoer knap lastig, terwijl het op de regionale treinen (TER) een stuk makkelijker zou zijn.
Er is een app van de Franse spoorwegen SNCF Connect, zelfs in het Nederlands.
Wegens het stervormige netwerk van treinen gaat elke reis nagenoeg over Parijs, hoe je van het ene naar het andere station komt is (voor mij) in nevelen gehuld.
Niet zijken maar reiden !

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5102
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 11 mei 2023 14:38

@pino; tussen de stations rijden metro's
Of zorg dat je in Brussel overstapt als je op een trein naar het Zuiden gaat.

pino
Forum-lid
Berichten: 3374
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 11 mei 2023 14:44

Die metro had ik al gedachten, geen problemen met fietsen?
Zat net eens te kijken hoe in Marseille te komen. Kosten € 250 - € 300 voor een enkeltje! En een hoop tijden al vol.
Niet zijken maar reiden !

pchris
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 05 feb 2020 16:14

pchris 11 mei 2023 14:54

Drie jaar geleden ben ik inclusief racefiets naar Murcia gereisd. Dit ging met de Thalys tot Parijs. Vandaar met een metro naar een ander station in Parijs, om vanaf daar met (ik vermoed) een TGV naar Barcelona te gaan. Hierin mag de fiets alleen mee wanneer je deze in een tas of koffer had. Ik had een tas met draagband, maar ik zou een koffer met wieltjes aanraden vanwege het vele lopen over stations in Parijs. Tijdens het tillen stak er constant een wielas of pedaal in mijn zij. De persoon die na mij instapte, had gewoon een racefiets mee en werd toch wel teruggefloten door de conducteur.
In deze TGV had ik de fiets overigens bij de deuren neergezet, en hier ging ik bij elke stop even staan om de fiets veilig te stellen. Hier vertelde de conducteur me wel iedere keer dat mijn fiets daar eigenlijk niet zou mogen staan, zonder me verder een plek te wijzen (of ik sprak daar niet genoeg Frans voor).
In de 'regionale' trein van Barcelona naar Murcia heb ik volgens mij weinig problemen gehad.

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5102
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 11 mei 2023 14:59

Ik zie soms wel eens als tip om je wielen naast je frame te doen en dan fiets in te wikkelen met huishoudfolie om zo je fiets mee te mogen nemen in de thalys.
Dit idee :

Afbeelding

En er zouden inmiddels fietsplekken moeten zijn in de thalys (al is dat al diverse malen uitgesteld) :
https://www.treinreiziger.nl/vanaf-eind ... et-thalys/

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7956
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 11 mei 2023 15:20

Als wij vrienden op bezoek krijgen die geen auto hebben adviseren we altijd een FlixBus te nemen. Treinen door België om vervolgens in oost Frankrijk uit te komen is echt een hel!

Je kunt een FlixBus met fiets mee pakken naar bijvoorbeeld Metz (hele leuke stad) of naar Bastogne als je de Ardennen mee wilt pakken. Maar bijvoorbeeld ook naar Longwy helemaal in het noorden of Nancy wat verder zuidelijk. Het is sneller dan de trein en veel goedkoper.

Vanuit daar kun je dan meteen op het oost franse treinen net verder dus hoef je niet via Parijs, geeft een hoop rust
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"

abdr
Forum-lid
Berichten: 559
Lid geworden op: 09 mar 2019 14:16

abdr 11 mei 2023 17:57

Internationale treintickets binnen Europa kunnen gekocht worden via de website van de Duitse spoorwegen, https://www.bahn.com/nl .

Sinds corona is de treinreiswinkel gestopt met trein+fiets tickets te verkopen maar één van de voormalige werknemers doet dit nu onder https://www.fiets-mee.nl .

Flixbus is meestal goedkoper maar niet vrij van risico. Meenemen van de fiets is afhankelijk van de goodwill van de chauffeur en zelfs met een fietsticket kan het zijn dat die chauffeur zegt: Das geht nicht.

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7956
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 11 mei 2023 18:45

In mijn geval spraken ze gewoon Nederlands en was het nooit een probleem. (Volgens onze gasten dan)
Het is wel zo dat tijdig moet reserveren!
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"

uninvitedguest
Forum-lid
Berichten: 1703
Lid geworden op: 05 aug 2007 14:19
Locatie: Omg. Eindhoven

uninvitedguest 11 mei 2023 19:31

havana schreef: 11 mei 2023 13:56 Dag fietsvrienden,

Voor een stuk over reizen per trein (met fiets) binnen Europa ben ik op zoek naar tips, tricks, ervaringen, do's and dont's. Het gaat dus om reizen naar bestemmingen in bijvoorbeeld de Alpen.

Dat je ook met de auto, bus of het vliegtuig kan gaan en dat deze vervoersmiddelen ook héél veel voordelen bieden is me bekend. On topic antwoorden krijgen zoals altijd extra kudos en eeuwige roem ;)
En zoals het ons beste forum betaamt, gaat het al heel snel over de flixbus :lol: :lol: :lol:
Doe alles wat je doet met hart en ziel.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 11 mei 2023 20:05

Met een groepje vrienden (6-12 stuks eventueel ooit met kinderen) doen we ieder jaar ergens in Europa een korte fietsvakantie van 4-5 dagen.
Ieder jaar bekijken we de treinoptie.
Het enige land waar je zinvol je fietsplaats kan reserveren is Duitsland.
In alle andere landen is het reserveren niet mogelijk, dan wel moet je je fiets in iets kofferachtig steken. De reden dat we al vanalle soorten vervoeren testten maar nooit de trein. Vanalles vervoer gedaan van zelf met de auto rijden, bus huren om ons ergens op te halen, boot nemen...
Dit jaar is het eerste jaar in 15 jaar dat we de trein gaan nemen; bij deutsche bahn voor 8 personen kunnen reserveren van Keulen naar Hamburg en nadien Hannover terug naar Keulen. Waarbij het surrealistische is dat je dezelfde trein in Brussel neemt, maar in Brussel je er fiets niet op krijgt....

Verder als je alleen reist of met zeer kleine groep lukt het natuurlijk wel om de regionale treinen te nemen. En het blijft stom dat de fiets zo moeilijk mee te nemen is op de tgv.
Die optie hierboven van plastic folie moet ik onthouden ;-).

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7956
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 11 mei 2023 20:11

uninvitedguest schreef: 11 mei 2023 19:31
havana schreef: 11 mei 2023 13:56 Dag fietsvrienden,

Voor een stuk over reizen per trein (met fiets) binnen Europa ben ik op zoek naar tips, tricks, ervaringen, do's and dont's. Het gaat dus om reizen naar bestemmingen in bijvoorbeeld de Alpen.

Dat je ook met de auto, bus of het vliegtuig kan gaan en dat deze vervoersmiddelen ook héél veel voordelen bieden is me bekend. On topic antwoorden krijgen zoals altijd extra kudos en eeuwige roem ;)
En zoals het ons beste forum betaamt, gaat het al heel snel over de flixbus :lol: :lol: :lol:
Dan heb je mijn bericht toch niet goed gelezen
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"

Plaats reactie