Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

stuurpen: geïntegreerde kabels of niet?

dario
Forum-lid
Berichten: 3819
Lid geworden op: 03 mei 2005 11:30

dario 09 mei 2023 12:33

Na 16 kaar trouwe dienst mag mijn Bianchi binnenkort met pensioen; bij de aankoop van mijn nieuwe fiets twijfel ik nog tussen een klassieke stuurpen als de Deda Zero100, of een FSA ACR met geheel geïntegreerde kabels. Op zich oogt het natuurlijk netjes als de kabels helemaal zijn ingewerkt, maar ik vroeg me af of zo'n pen ook nadelen kan hebben: riskeert de kabel in de rechte hoek (veel speelruimte heeft die daar immers niet) tussen stuur en stuurpen geen 'knik' te krijgen die mogelijk voor haperingen kan zorgen?
Of hoort deze eerder in het domme vragen-topic thuis? :?
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

0475
Forum-lid
Berichten: 811
Lid geworden op: 05 apr 2020 09:56

0475 09 mei 2023 12:58

Is het frame ook geschikt?

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2024
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 09 mei 2023 13:09

Een tussenvorm is dat de kabels nog voor de stuurpen via een spacer het frame in gaan. Kabels kunnen dan door of onder het stuur uit het zicht worden verwerkt.
Bijvoorbeeld Trek en Cube hebben dit.
De spacers zijn dan deelbaar zodat een hoogte aanpassing niet meteen tot problemen leidt.

dario
Forum-lid
Berichten: 3819
Lid geworden op: 03 mei 2005 11:30

dario 09 mei 2023 13:13

Frame laat beide opties toe. De Deda-pen zou inderdaad een "semi-geïntegreerde" oplossing bieden, met kabelingang via spacer.
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

Gebruikersavatar
Arjan
Forum-lid
Berichten: 771
Lid geworden op: 09 apr 2004 19:55

Gebruikersavatar Arjan 09 mei 2023 13:20

Zelf zou ik bij electronisch schakelen zonder meer wel kiezen voor volledig geïntegreerd maar bij mechanisch schakelen daar nog eens goed over nadenken. Zolang het nieuw is zal het best goed werken maar na verloop van tijd lijkt het mij dat al die scherpe bochten die zo'n kabel moet maken toch wel een issue kunnen worden.

leon1
Forum-lid
Berichten: 2968
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 09 mei 2023 14:24

+1 arjan.

Zelf heb ik nu twee fietsen met interne kabels/leidingen. Eentje mechanisch en eentje electronisch. Bij de eerste heeft het behoorlijk wat tijd en geduld gekost om alles mooi op lengte en passend te krijgen. Vandaar dat ik bij de tweede toch maar voor electronisch ben gegaan.

Dan nog, met de juiste kabels kun je best 1 scherpere hoek maken. Ik merk bij mijn fiets met de kabels binnendoor eigenlijk geen verschil met andere fietsen waar de kabels wel buitenom lopen.
Ride bikes, not tanks!

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4349
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 09 mei 2023 14:27

Bij mij na 3 jaar nog geen problemen met geïntegreerde kabels. Ik zou er zo weer voor kiezen.
Alleen beginnen mijn (goedkope) balhoofdlagers korrelig te lopen. Deze moeten volgend jaar echt wel vervangen, dat zal wel een klusje worden.

DrvC
Forum-lid
Berichten: 115
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:14

DrvC 09 mei 2023 21:51

Ik had laatst die oplossing van Deda gezien en ging ook twijfelen om alle kabels binnendoor te gooien.. ik moet alleen een gat (laten) maken in de binnenkant van mn voorvork.
En dan wil ik eigenlijk meteen alle gaten aan de buitenkant laten wegwerken…

Kan ik misschien beter aan een nieuwe fiets beginnen 😉

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8519
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 09 mei 2023 22:07

Welke fiets heb je in gedachten?
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

dario
Forum-lid
Berichten: 3819
Lid geworden op: 03 mei 2005 11:30

dario 10 mei 2023 11:00

Een De Rosa 838. En uiteindelijk heb ik toch voor de klassieke stuurpen gekozen, op aanraden van de fietsenmaker die zei dat bij een stuurpen met volledig inwendige kabels elke aanpassing van de stuurpositie meteen meer werk (en in het slechtste geval zelfs een nieuwe bekabeling) vereist. Want ik vermoed dat ik tijdens de rodage-periode toch nog wat aan mijn stuurpositie zal sleutelen, dus is het wel zo handig als ik dat gewoon zelf kan doen, zonder al te veel gepruts...
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8519
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 10 mei 2023 22:30

dario schreef: 10 mei 2023 11:00 Een De Rosa 838. En uiteindelijk heb ik toch voor de klassieke stuurpen gekozen, op aanraden van de fietsenmaker die zei dat bij een stuurpen met volledig inwendige kabels elke aanpassing van de stuurpositie meteen meer werk (en in het slechtste geval zelfs een nieuwe bekabeling) vereist. Want ik vermoed dat ik tijdens de rodage-periode toch nog wat aan mijn stuurpositie zal sleutelen, dus is het wel zo handig als ik dat gewoon zelf kan doen, zonder al te veel gepruts...
Je kan een Deda superbox overwegen,komt bij ook op de nieuwe fiets.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 15 mei 2023 17:24

dario schreef: 10 mei 2023 11:00 Een De Rosa 838. En uiteindelijk heb ik toch voor de klassieke stuurpen gekozen, op aanraden van de fietsenmaker die zei dat bij een stuurpen met volledig inwendige kabels elke aanpassing van de stuurpositie meteen meer werk (en in het slechtste geval zelfs een nieuwe bekabeling) vereist. Want ik vermoed dat ik tijdens de rodage-periode toch nog wat aan mijn stuurpositie zal sleutelen, dus is het wel zo handig als ik dat gewoon zelf kan doen, zonder al te veel gepruts...
Klopt, die geïntegreerde toestanden zijn eigenlijk voor niks goed. Maar... het ziet er allemaal wel cool uit natuurlijk. :D

Plaats reactie