Geschikte cassette voor amateur
Geplaatst: 08 mei 2023 13:03
Ik heb vorig jaar een racefiets gekocht. De fiets was 2dehands en uitgerust met Ultegra R8000 34/50 vooraan en 11-34 achteraan met lange kooi. Ik ben toen ook regelmatig gaan rijden maar ik heb niet de tijd om wekelijks 3 keer te gaan trainen.
Ik heb tijdens de winter de ketting vervangen en door de aankoop van een fietstrainer waren er wat verschillen tussen fiets en trainer die ik zelf wou/wil aanpakken
. Daardoor mijn afstelling wat om zeep geholpen. Toen die terug ok was op de fiets-standaard, leek bij rijden op de weg de (vrij nieuwe) ketting door te schieten. Achteraf heb ik 2 schakels verwijderd omdat de ketting slap hing bij 34 vooraan 11 achteraan,maar ik heb uit veiligheid een nieuwe cassette aangekocht zonder er veel over na te denken. Een 11-30 genomen omdat ik toch zelden een klim rit zou doen en deze beter zou zijn voor rijden op de weg.
Ik ben er eens mee gaan rijden maar als ik 50 vooraan combineer met 21 achterin, dan is het volgende tandwiel 19 of 23 en dat scheelt gewoon erg veel. Altijd kiezen tussen te hoge trapfrequentie/trager rijden versus te hoog gaan in hartslag.
Ik verzuur erg makkelijk en probeer onder de 140 hartslagen te blijven om zo mijn basis conditie wat te verbeteren.
Die 11-34 is eigenlijk best een goeie range voor me omdat de snelheden die ik wens te rijden omgeveer centraal op de cassette zitten. Maar alle tandwielen liggen bij deze wel minstens 2tanden uit mekaar.
Met die 11-30 zou ik eigenlijk al beter vooraan op de 34 rijden. Zo zou ik amper moeten schakelen naar het grote blad.
Nu zag ik pas dat er ook zoiets bestaat als een 14-28 met veel meer fijne verdelingen. Ik mag met een lange kooi tot 11-28 dus ging ik er van uit dat 14-28 geen probleem mag geven. Op veel sites staat dat de 14-28 enkel combineerbaar met een korte kooi. klopt dat?
Ik had hier en daar gelezen dat de lange kooi alle cassettes aan kan maar de korte kooi eerder beperkt is tot cassettes met 28 tanden maximaal.
Ik ga voorlopig dikwijls alleen rijden en dan zijn de snelheden 26 à 30 km/h op vlakke weg. momenteel eerder 26 a 28 ivm trainen op hartslag.
"
Ultegra R8000 11-speed Achterderailleur
Korte kooi (SS): 11/25, 11/28, 11/30, 12/25, 14/25, 14/27, 14/28, 16/27
Lange kooi (GS): 11/28, 11/30, 11/32, 11/34
"
Ik heb tijdens de winter de ketting vervangen en door de aankoop van een fietstrainer waren er wat verschillen tussen fiets en trainer die ik zelf wou/wil aanpakken

Ik ben er eens mee gaan rijden maar als ik 50 vooraan combineer met 21 achterin, dan is het volgende tandwiel 19 of 23 en dat scheelt gewoon erg veel. Altijd kiezen tussen te hoge trapfrequentie/trager rijden versus te hoog gaan in hartslag.
Ik verzuur erg makkelijk en probeer onder de 140 hartslagen te blijven om zo mijn basis conditie wat te verbeteren.
Die 11-34 is eigenlijk best een goeie range voor me omdat de snelheden die ik wens te rijden omgeveer centraal op de cassette zitten. Maar alle tandwielen liggen bij deze wel minstens 2tanden uit mekaar.
Met die 11-30 zou ik eigenlijk al beter vooraan op de 34 rijden. Zo zou ik amper moeten schakelen naar het grote blad.
Nu zag ik pas dat er ook zoiets bestaat als een 14-28 met veel meer fijne verdelingen. Ik mag met een lange kooi tot 11-28 dus ging ik er van uit dat 14-28 geen probleem mag geven. Op veel sites staat dat de 14-28 enkel combineerbaar met een korte kooi. klopt dat?
Ik had hier en daar gelezen dat de lange kooi alle cassettes aan kan maar de korte kooi eerder beperkt is tot cassettes met 28 tanden maximaal.
Ik ga voorlopig dikwijls alleen rijden en dan zijn de snelheden 26 à 30 km/h op vlakke weg. momenteel eerder 26 a 28 ivm trainen op hartslag.
"
Ultegra R8000 11-speed Achterderailleur
Korte kooi (SS): 11/25, 11/28, 11/30, 12/25, 14/25, 14/27, 14/28, 16/27
Lange kooi (GS): 11/28, 11/30, 11/32, 11/34
"