Over smarttrainers, mancaves, ANT+ dongles, zweetdoeken en Zwiftigheden

Strava kosten gestegen?

0475
Forum-lid
Berichten: 795
Lid geworden op: 05 apr 2020 09:56

0475 09 mei 2023 13:02

rikkert schreef: 09 mei 2023 11:18 Trouwens, zou het dan werken om met een vpn vanuit Zweden een abo af te sluiten tegen zweedse kosten? En daarna ga je gewoon verder op je nederlandse ip, want die abo heb je toch al.
Mogelijk dat het struikelt als je de NL/BE credit card trekt en het systeem ziet waar je vandaan bent ondanks VPN.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6059
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 09 mei 2023 13:38

rikkert schreef: 09 mei 2023 13:00 En dan nog iets: ik vind strava wel erg duur. Als je het vergelijkt met dit soort online diensten als Netflix en Spotify: voor 9.99 kan ik echt ongelooflijke hoeveelheden muziek luisteren, met netflix kan ik voor een dergelijk bedrag series/films streamen, die er speciaal voor gemaakt worden. En strava, ik kan mijn trainingen uploaden en er wat analyse op los laten en segementen. Vind het eigenlijk best wel duur voor vrij weinig functionaliteit en (ik vergeet vast een paar functies), zeker nu in Nederland (12euri). Ieder zijn meug natuurlijk hoor....just my 2cents.
Duur is relatief.
Met een jaarovereenkomst is het geen 12, maar amper 6 euro per maand (70 euro). Verschil van 10 euro met de buurlanden is dan ook klein. mag nog steeds niet, maar ik ga er mijn energie niet in stoppen.

Of die 70 euro teveel is of niet, hangt natuurlijk van je doel af. Voor mij vormt strava de vergaarbak van al mijn sporten. Of het nu schaatsen is (mylaps transponder), zwemmen, roeien, fietsen, hardlopen, landtraining..., of het van mijn forerunner komt, mylaps chip, edge fietscomputer of handmatig.., bij strava komt alles bij elkaar. Dat werkt voor mij bijvoorbeeld niet in garmin connect (die kan de mylaps op de ijsbaan niet goed weergeven bijv.)

Daarnaast vind ik de routeplanner best prima (ja ik gebruik ook wel climbfinder voor snelle routeplanning in de bergen/heuvels). Ik betaal ook 10 pond per jaar aan veloviewer. Dat er dan weer een plugin is in de routeplanner van strava is erg makkelijk voor het tilehunten.

de trainingsstatistieken en evaluaties ed. gebruik ik dan weer totaal niet.

Maar goed, dat is mijn kant van het verhaal. Als je alleen fietst, je routes elders maakt, geen koppeling met veloviewer zoekt, en de segmenten je reet roesten. Dan zou ik ook niet snel voor strava gaan betalen. Maar mocht de gratis versie dan een keer verdwijnen, is een overstap naar een overzicht van je garmin, wahoo, polar, sigma sport .., waarschijnlijk ook voldoende goed.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 09 mei 2023 14:07

That makes sense. Ik heb alleen een garmin op de fiets, en mijn looprondjes doe ik handmatig met mijn mobiel en strava. Maar voor de laatste zijn ook zat andere opties.

Vroegah, las ik het af van mijn fietscomputer en tikte ik het in een excel :-)
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

marsman
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 09 mei 2023 14:38

Begin dit jaar hebben ze ook een forse ontslagronde doorgevoerd. https://www.runnersworld.com/news/a4243 ... increases/

Cijfermatig gaan het bijzonder lekker met Strava, 60% jaar op jaar groei van de omzet en een bak met nieuwe users (Dank Corona) https://www.businessofapps.com/data/strava-statistics/

Knullige strategie die vooral ingegeven lijkt te worden door winstbejag. Tenzij ze een issue hebben met hun kosten en dus te weinig marge maken.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 09 mei 2023 15:33

marsman schreef: 09 mei 2023 14:38 Begin dit jaar hebben ze ook een forse ontslagronde doorgevoerd. https://www.runnersworld.com/news/a4243 ... increases/

Cijfermatig gaan het bijzonder lekker met Strava, 60% jaar op jaar groei van de omzet en een bak met nieuwe users (Dank Corona) https://www.businessofapps.com/data/strava-statistics/

Knullige strategie die vooral ingegeven lijkt te worden door winstbejag. Tenzij ze een issue hebben met hun kosten en dus te weinig marge maken.
Ja maar als dat allemaal gratis accounts zijn, dan is het potentieel betalend, maar uiteindelijk kosten die gasten alleen maar geld, zeker als je niet eens betaalde advertenties voor kan schotelen. Voor zover ik kan zien weet je niet hoeveel er betalen en hoeveel gratis accounts er zijn.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

tom de groot
Forum-lid
Berichten: 886
Lid geworden op: 03 jul 2011 11:53

tom de groot 09 mei 2023 22:25

Mail gestuurd nog naar strava. Je krijgt dan een automatisch gegenereerde mail terug gestuurd. Bedrijf waar de menselijkheid weg is. 24 mei stopt mijn premium lidmaatschap na 11 jaar.

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2019
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 09 mei 2023 22:37

Mijn abo stopt in juli. Benieuwd welke reactie ik ga krijgen op mijn opzegging.

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 10 mei 2023 08:10

Mag ik gokken? Ik denk: geen reactie
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27462
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 10 mei 2023 08:24

Grootste fout bij Strava is altijd geweest dat het betaalde membership te weinig voordelen biedt boven de gratis variant. Dat is nu een klein beetje beter geworden doordat de routebuilder achter een betaalmuur is gegaan, maar daarvoor zijn nog altijd heel veel alternatieven, ook gratis.

Zou ik CEO bij Strava zijn zou ik de gratis variant veel verder uitkleden (en de prijs voor een membership omlaag gooien naar 30 euro per jaar o.i.d.).

Bijvoorbeeld door powerdata alleen weer te geven als je betaalt. Of het aantal sporten dat je kan opvoeren maximeren op 1 of 2. Of het aantal foto's op 1-2 per rit te zetten. Dat soort dingen.

Nu hebben ze leaderboards enzo achter een betaalmuur gezet. Een functie die voor 95% van de gebruikers niet relevant is want die doet niet meer om welke prijs dan ook (daar hoor ik zelf ook bij, dus het is niet denigrerend bedoeld).

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15826
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 10 mei 2023 08:45

@Havana, dat vat het redelijk goed samen.
Wel raar dat er bij Strava niemand op dit idee is gekomen.
I know myself like no one else
Nothing to defend

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4328
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 10 mei 2023 08:54

In mijn ogen dient Strava bij de gratis variant, veel meer met advertenties te doen. De gratis variant zou dan ook niet meer moeten zijn dan een social media app. Daar horen wel foto's bij en in mijn ogen ook wel een Kom klassement met je connecties.
Analyse van je gegevens kan dan volledig achter de betaalmuur. (Zonder reclame uiteraard)

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 10 mei 2023 08:59

Dat zou inderdaad als een zinnig model klinken. Alleen verzamelen de googles en facebooks bakken met data waardoor het verkopen en targeten van advertenties lastig is. Strava weet welke sport je in geïnteresseerd bent. Dat is het
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Plaats reactie