Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Roval Rapide wielen draaien niet in fiets

Gebruikersavatar
Jimm88
Forum-lid
Berichten: 72
Lid geworden op: 17 sep 2013 22:05

Gebruikersavatar Jimm88 08 mei 2023 08:24

Goedemorgen,

Ik heb een set Roval Rapide CLX 60 wielset. M'n voorwiel draaide niet helemaal soepel meer, dus ik heb de lagers vervangen van beide wielen. Nu heb ik de wielset terug geplaatst. Maar bij het aanspannen van de QR, draait het nog steeds niet soepel.

Het voorwiel stop na ci. 3 sec met draaien, en het achterwiel ook (trappers draaien door, als je ze niet tegenhoud).
Remmen lopen niet aan, banden ook niet.

Wat kan dit zijn? Als ik de QR losser zet, heb ik speling, dus losser zetten gaat helaas niet.

In m'n hand draaien ze wel 'soepel'. Moeten de nieuwe lagers eerst 'inlopen'? De lagers zijn gemonteerd door Plieger Sport, dus die weten wel wat ze doen (ceramische lagers). Ik heb ze nog niet gebeld, omdat ze gesloten zijn vandaag.


Wat zijn nog meer dingen die ik kan controleren?
Afbeelding

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2137
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 08 mei 2023 08:54

Kijk eens of de remmen aanlopen, misschien een hele open deur maar ik lees het niet in jouw post dat de remmen vrij zijn. Desnoods blokjes/pads even verwijderen.
En ik kocht een wielset (DT Swiss CR1600) voor mijn gravelbike (Cannondale Topstone). In dat frame lopen standaard achterwielen gewoon aan, doordat de achtervork asymmetrisch is.
Dogma F

abdr
Forum-lid
Berichten: 559
Lid geworden op: 09 mar 2019 14:16

abdr 08 mei 2023 09:09

@Ramon73: Het is geen nieuwe wielset en Jimm88 schrijft duidelijk “de remmen lopen niet aan”.

De wielen van Roval hebben DT Swiss naven. Dat zijn goede naven die heel eenvoudig in elkaar zitten. Je kan daar niets aan afstellen. Ik houd het erop dat de lagers nog wat stroef lopen. Ik zie wel geen meerwaarde in keramische lagers, in tegendeel. Het enige wat ietwat zin heeft zijn RVS lagers voor wielen die heel veel in het nat gebruikt worden.

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2137
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 08 mei 2023 09:32

abdr schreef: 08 mei 2023 09:09 @Ramon73: Het is geen nieuwe wielset en Jimm88 schrijft duidelijk “de remmen lopen niet aan”.

My bad.
Dogma F

Gebruikersavatar
Maatwielen
Forum-lid
Berichten: 422
Lid geworden op: 28 jan 2014 16:18
Contact

Gebruikersavatar Maatwielen 08 mei 2023 14:38

Jimm88 schreef: 08 mei 2023 08:24 Goedemorgen,

Ik heb een set Roval Rapide CLX 60 wielset. M'n voorwiel draaide niet helemaal soepel meer, dus ik heb de lagers vervangen van beide wielen. Nu heb ik de wielset terug geplaatst. Maar bij het aanspannen van de QR, draait het nog steeds niet soepel.

Het voorwiel stop na ci. 3 sec met draaien, en het achterwiel ook (trappers draaien door, als je ze niet tegenhoud).
Remmen lopen niet aan, banden ook niet.

Wat kan dit zijn? Als ik de QR losser zet, heb ik speling, dus losser zetten gaat helaas niet.

In m'n hand draaien ze wel 'soepel'. Moeten de nieuwe lagers eerst 'inlopen'? De lagers zijn gemonteerd door Plieger Sport, dus die weten wel wat ze doen (ceramische lagers). Ik heb ze nog niet gebeld, omdat ze gesloten zijn vandaag.


Wat zijn nog meer dingen die ik kan controleren?
Het is al een teken aan de wand dat ze je de wielen meegeven terwijl ze weten dat die niet in orde zijn (althans degene die de lagers heeft geplaatst), dat ze niks zeggen en waarschijnlijk denken: "misschien merkt ie het niet dan zijn we ervan af".

Die indruk heb ik althans sterk.


Groet,

Hans

Babaloose
Forum-lid
Berichten: 84
Lid geworden op: 22 feb 2022 22:22

Babaloose 08 mei 2023 15:10

Bij het achterwiel zou je kunnen kijken of de veertjes juist geplaatst zijn en de 15mm spacer geplaatst is.
Bij het voorwiel kan eigenlijk niets misgaan.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15946
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 08 mei 2023 16:53

Een wiel dat maar 3 sec door draait is abnormaal.
Mogelijk zijn er te smalle lagers gebruikt.
Terug naar de winkel in plaats van zelf te klooien.
I know myself like no one else
Nothing to defend

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5574
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 08 mei 2023 19:57

Maatwielen schreef: 08 mei 2023 14:38

Het is al een teken aan de wand dat ze je de wielen meegeven terwijl ze weten dat die niet in orde zijn (althans degene die de lagers heeft geplaatst), dat ze niks zeggen en waarschijnlijk denken: "misschien merkt ie het niet dan zijn we ervan af".

Die indruk heb ik althans sterk.


Groet,

Hans
Beetje vreemde stelling/aanname de TS geeft zelf aan dat ze in de hand wel soepel draaien, gewoon ermee terug naar de FM en kijken wat zijn reactie is. Ik kan me niet voorstellen dat de wielen met deze gedachte mee gegeven zijn.

Overigens lees ik ook dat de TS schrijft dat hij de lagers heeft vervangen, en later zegt hij dat dit door Plieger sport is gedaan?
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

Gebruikersavatar
Maatwielen
Forum-lid
Berichten: 422
Lid geworden op: 28 jan 2014 16:18
Contact

Gebruikersavatar Maatwielen 08 mei 2023 20:35

colnagofreak schreef: 08 mei 2023 19:57
Maatwielen schreef: 08 mei 2023 14:38

Het is al een teken aan de wand dat ze je de wielen meegeven terwijl ze weten dat die niet in orde zijn (althans degene die de lagers heeft geplaatst), dat ze niks zeggen en waarschijnlijk denken: "misschien merkt ie het niet dan zijn we ervan af".

Die indruk heb ik althans sterk.


Groet,

Hans
Beetje vreemde stelling/aanname de TS geeft zelf aan dat ze in de hand wel soepel draaien, gewoon ermee terug naar de FM en kijken wat zijn reactie is. Ik kan me niet voorstellen dat de wielen met deze gedachte mee gegeven zijn.

Overigens lees ik ook dat de TS schrijft dat hij de lagers heeft vervangen, en later zegt hij dat dit door Plieger sport is gedaan?
Hij heeft het woordje 'laten' vóór 'vervangen' vergeten.

Iedereen met een beetje verstand van deze materie test de lagers ook onder belasting, door het wiel bijvoorbeeld strak in de richtbok te zetten, of, nog beter, in een frame.

Maar misschien was ik inderdaad iets te gretig in mijn kritiek. Laten we afwachten.

Groet,

Hans

jandb
Forum-lid
Berichten: 235
Lid geworden op: 21 okt 2014 15:35
Locatie: Westland

jandb 09 mei 2023 08:38

En gewoon een stukje gaan rijden en dan kijken of alles dan wel soepel loopt?
Wat voor fiets je ook hebt, Je moet altijd blijven trappen.

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2857
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 09 mei 2023 09:16

Hoe ver een monteur moet gaan met testen van spullen is een discussie apart.

Ik heb hier ook wel eens iemand gehad met nieuwe ceramische lagers die direct uit de winkel niet goed liepen. Ik heb gevraagd of hij naar de winkel terug wilde want dit is de enige correcte oplossing. Terug gaan en vragen om een nieuwe set lagers en als het kan neem ook je fiets mee en laat ze het wiel ook in jouw fiets testen. Fouten maken kan gebeuren, hoe je er mee omgaat is het belangrijkst. Ook gerenomineerde winkels maken wel eens fouten.

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5574
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 10 mei 2023 10:08

Is er al een update te melden door de TS hoe dit nu is afgelopen?
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

Plaats reactie