Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Canyon Aeroad perikelen, fiets retour of niet?

Jddv
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 mar 2017 15:37

Jddv 07 mei 2023 22:46

Ik hoop dat iemand mij kan adviseren en hier ook ervaring mee heeft.

Na jaren sparen en maanden wachten was hij er dan eindelijk, mijn Canyon Aeroad.
Wat een fiets. Wat een snelle bak, niet te geloven. De eerste 300 km alleen maar met een smile op de fiets gezeten.
Ik reed harder dan ooit, voelde me sterk, kreeg complimenten over de fiets. Echt super.
Als ik door de schuur langs de fiets liep kreeg, kon ik mijn ogen er niet van af houden.. wat een beauty..
Tot zover alles goed.

Toen begon het...

Na 350 km dacht ik dat mijn zadel toch een halve cm omhoog moest. Alles weer netjes op moment vast.
Eerste klinkerdorp een geluid, alsof mijn frame in twee stukken brak...Afgestapt en mijn zadel was 2 cm gezakt.
Alles thuis uit elkaar gehad, nieuw carbon vet erin. Rijden weer, hetzelfde.... Zadel iets verzet. weer.. Tot 4 keer aan toe.
Je wordt er doodbang van want dat geluid is echt niet normaal...

Toen maar eens googlen..Toen werd ik pas echt bang..Honderden verhalen over zadelpen issues...(kraken en zakken) en verhalen van foute engineering etc.

Canyon gebeld en op aanraden van hen een servicepartner gecontact voor een afspraak. Daar kreeg ik een beetje hetzelfde verhaal; Je bent niet de eerste..het is bekend..Meer vetten of iets harder aandraaien.. Dit gaf mij niet veel vertrouwen.

Opnieuw Canyon gecontact. 2 opties gekregen of de fiets kan terug, of de fiets wordt nagekeken op het hoofdkantoor.

Voor mij is 4000 euro echt een hoop geld voor een fiets. Volgens mij moet een fiets van die prijsklasse gewoon perfect zijn. En zeker niet zulke issues hebben. En al helemaal niet na 300km). Ik heb zeker geen zin om met een imperfect product te gaan lopen klooien. Ik ben ook bang om over een half jaar met een half afgeschreven fiets te zitten die niet meer terug kan...

Wie kan me raden? Wie heeft hier ervaring mee? Ik ben benieuwd naar soortgelijke verhalen.
Aan de ene kant denk ik weg ermee en geld terug. Aan de andere kant ben ik het plezier van de eerste 300 km ook nog niet vergeten.

Bedankt alvast

tom de groot
Forum-lid
Berichten: 885
Lid geworden op: 03 jul 2011 11:53

tom de groot 07 mei 2023 23:05

In jouw geval terugsturen eb naar wat anders kijken.

Succes ermee.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 08 mei 2023 01:24

Fiets terug en nieuwe bestellen?
Maar niet alleen je Canyon zal je dat fietsplezier gunnen.

Of ook; je verwacht toch voor 4.000 euro een fiets die zijn zadel op zijn plaats blijft.
Ik weet het is pijnlijk. Zelf zou ik blijven zitten met de onzekerheid dat de fiets niet goed genoeg is op dat essentiële punt van een zadel dat op zijn plaats blijft na het verstellen....

Als een oplossing idd is alles vaster te zetten dan volgens specs, laat het zeker door Canyon op papier zetten....

El Pistolero
Forum-lid
Berichten: 1671
Lid geworden op: 21 dec 2012 18:50

El Pistolero 08 mei 2023 04:18

tom de groot schreef: 07 mei 2023 23:05 In jouw geval terugsturen eb naar wat anders kijken.

Succes ermee.
Eens. Ik zou gaan kijken voor een Cube of Sensa in dit geval.
Bianchi Oltre xr3 Ultegra di2/Scope R4D/Deda Alanera Dcr.
Factor Ostro VAM Dura-Ace di2/Black Inc.

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2135
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 08 mei 2023 06:12

El Pistolero schreef: 08 mei 2023 04:18
tom de groot schreef: 07 mei 2023 23:05 In jouw geval terugsturen eb naar wat anders kijken.

Succes ermee.
Eens. Ik zou gaan kijken voor een Cube of Sensa in dit geval.
+1
Rijplezier vind je ook op andere fietsen, als Canyon nu al aanbiedt om de fiets terug te nemen is dat toch een aanduiding dat er iets niet goed zit.
Zat andere merken die je een fijne fiets kunnen leveren.
Tip: zoek een fysieke winkel waar ze je maat nemen. Mijn vorige racer werd dat gedaan. Kwam iets anders uit dan verwacht en ik heb daardoor geweldig fijn op de fiets gezeten.
Dogma F

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1751
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 08 mei 2023 06:57

Een vriend van me rijdt bij movistar en daar hebben ze schuurpapier rond de zadelpen om het zakken te voorkomen.

Maar dat zou ik nu wel niet doen op mijn eigen fiets.

Kun je niet eens gaan naar dat service center? Misschien helpt het wel als zij het doen en heb je toch nog iets van garantie als er toch iets mis gaat.

Verder: heb je zeker die witte pasta niet aangeraakt met het onderste deel toen je de zadelpen erin stak? Want daar gaat ie zeker van slippen.
Poets eens alles eraf en doe eens de carbon pasta opnieuw aan de onderkant van de zadelpen.

Een momentsleutel kopen, want dat prul die bijgeleverd wordt is totaal niet correct.

Popoye
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 jan 2023 22:44

Popoye 08 mei 2023 08:10

Heb ook een Aeroad en zadelpen zakte ook enkele keren, had de zadelpen op moment aangetrokken zoals aangegeven maar dan bleef de zadelpen zakken.
Dan de zadelpen gewoon op gevoel goed vastgezet en nu al 2000 km geen probleem meer
Mijn Aeroad van eerste generatie had dit probleem ook. Gewoon vaster gezet dan aangegeven en ook geen problemen meer gehad.

HarryuitHilversum
Forum-lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05

HarryuitHilversum 08 mei 2023 08:30

Ik had dit probleem ook. Bij mij was het goed insmeren van het dunne deel vd pen met carbonpasta de oplossing.

marsman
Forum-lid
Berichten: 2370
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 08 mei 2023 08:52

Ik dacht dat Canyon dit al even geleden opgelost? De fiets is even uit de handel geweest vanwege dit issue, maar wordt nu gewoon weer verkocht. Iets met een sleeve in de seatpost toch?

Ik zou de fiets niet zomaar terugsturen. Is zonde en dit moet toch op te lossen zijn. Als ik wat Google, lees ik dat je carbonpasta alleen daar moet smeren waar je de zadelpen vastzet. Dus alleen op het dunne gedeelte. Het bredere gedeelte moet je juist alleen smeren. Ik zou ook proberen om hem iets vaster te draaien, conform het advies van Canyon.

Welke aanhaalmoment gebruik je nu?
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

marsman
Forum-lid
Berichten: 2370
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 08 mei 2023 08:55

Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16202
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 08 mei 2023 10:00

Zoveel moeite voor zoiets simpels als zadelpenklemming. Voor mij zou het toch echt reden zijn om hem terug te sturen.
Als dat Movistar verhaal klopt, is wel duidelijk dat het met gangbare maatregelen nooit 100% gegarandeerd goed gaat.
Campagnolo Ultra Dork

uninvitedguest
Forum-lid
Berichten: 1703
Lid geworden op: 05 aug 2007 14:19
Locatie: Omg. Eindhoven

uninvitedguest 08 mei 2023 11:11

Jddv schreef: 07 mei 2023 22:46 ...............Na jaren sparen en maanden wachten was hij er dan eindelijk, mijn............


...............Dit gaf mij niet veel vertrouwen............................

Opnieuw Canyon gecontact. 2 opties gekregen of de fiets kan terug, of de fiets wordt nagekeken op het hoofdkantoor.

Voor mij is 4000 euro echt een hoop geld voor een fiets........................

Aan de ene kant denk ik weg ermee en geld terug. Aan de andere kant ben ik het plezier van de eerste 300 km ook nog niet vergeten.
Je geeft zelf al aan dat €4000 voor jou een hoop geld is en dat je er jaren voor hebt moeten sparen.
Ik herken dat want voor mij is het niet anders.

Ook ben ik het met je eens dat je voor dat geld een perfecte fiets mag verwachten.

Volgens de berichten is het een gekend en bekend probleem wat Canyon tot op heden niet op heeft weten te lossen.

Maar nu komt wat mij betreft het belangrijkste issue; je geeft aan dat je het vertrouwen kwijt bent geraakt.
Nu ken ik je niet, maar als ik het vertrouwen in eene produkt kwijt ben, den ik bij elk kraakje of piepje "het zal toch niet".

Daarom is mijn advies de fiets terug te sturen en voor dat geld een fiets zoeken waar je net zo verliefd op wordt als op je Canyon.
Die zijn er echt wel.

Vind het dan ook erg jammer voor je dat de fiets waar je zolang voor hebt gespaard en je in eerste instantie zo blij mee was, de verwachtingen niet waarmaakt.
Doe alles wat je doet met hart en ziel.

Plaats reactie