Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Trainen tussen koersen

Sergov
Forum-lid
Berichten: 64
Lid geworden op: 24 nov 2021 19:04

Sergov 07 mei 2023 15:48

Dag allemaal,

Na al heel lange tijd getraind te hebben met JOIN zonder te koersen, koers ik sinds een aantal weken wel wekelijks nu. Ik vind het echter wel moeilijk om te bepalen wat ik moet doen qua training tussen die twee weekends. Wat doen jullie zoal? Vooral Z2 training of ook nog interval?

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 07 mei 2023 15:58

Het moment om trainingpeaks erbij te halen ;-).
Er is geen algemeen antwoord beweer ik.
Het blijft de vraag of je nog aan het opbouwen bent of al aan een piek zit. Dit om te begrijpen of je nog meer duurvermogen kan trainen, of op intensiteit of enkel wat onderhoudstrainingen moet doen.

Maar je zou ook wat moeten vertellen over je leeftijd, afstanden van wedstrijden en hoeveel tijd je hebt in de week.

Walter
Ps; op je eigenlijke vraag kan ik niet antwoorden want ik gebruik mijn leeftijd als excuus om niet aan wedstrijden te beginnen...

Sergov
Forum-lid
Berichten: 64
Lid geworden op: 24 nov 2021 19:04

Sergov 07 mei 2023 17:05

Ik ben 36 jaar, momenteel FTP rond de 350 bij 86 kg. De koersen die ik doe zitten meestal rond de 70-85 km.
Heb dit jaar ook al 7000 km in de benen en vorig jaar rond de 20000 km.
Heb dus wel een brede basis en train ook regelmatig blokken.
Voor de koersen trainde ik rond de 12-15u per week.
Vind het gewoon moeilijk in te schatten hoe ik moet trainen tussen die hoge intensiteit van wedstrijden om bij de start van een wedstrijd daar met optimale benen te staan.
Trainen doe ik genoeg, maar nu met een wedstrijd kalender ertussen, vind ik het wat moeilijker te doorgronden.

Gebruikersavatar
BertL
Forum-lid
Berichten: 1339
Lid geworden op: 20 jul 2016 21:22
Locatie: Veenendaal
Contact

Gebruikersavatar BertL 07 mei 2023 18:30

WedstrijdTraining is altijd in functie van wedstrijddoelen.
Uw eerste taak is de wedstrijddoelen te bepalen. Uitrijden, eerste tien, podium, winnen, pieken bij een wedstrijd in uw woonplaats over x maanden etc.
hun fietsen.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12477
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 08 mei 2023 10:27

Sergov schreef: 07 mei 2023 15:48 Dag allemaal,

Na al heel lange tijd getraind te hebben met JOIN zonder te koersen, koers ik sinds een aantal weken wel wekelijks nu. Ik vind het echter wel moeilijk om te bepalen wat ik moet doen qua training tussen die twee weekends. Wat doen jullie zoal? Vooral Z2 training of ook nog interval?
Maar wat geeft join dan aan?

Ik reed geen wedstrijden, maar in de winter elke week of twee weken op de MTB hard door.
Dat is redelijk verglijkbaar denk ik. Join maakte mijn andere ritten lichter, veel duur en maar kort intensief

Sergov
Forum-lid
Berichten: 64
Lid geworden op: 24 nov 2021 19:04

Sergov 08 mei 2023 16:06

JOIN geeft ook vaak duurritten aan. Ik weet gewoon niet goed of het ook nog nodig is om aan de intervallen te blijven werken, weliswaar ik iets mindere mate, en wanneer ik dat dan best doe. Maar misschien moet ik inderdaad maar vertrouwen op JOIN.

Symen
Forum-lid
Berichten: 191
Lid geworden op: 27 aug 2014 01:26

Symen 08 mei 2023 16:24

Ik denk zelf dat je even moet gaan kijken wat de veldrijders tijdens het veldrit seizoen doen. Ik vindt dat altijd wel een goede basis/schema om te hanteren.

Weekend wedstrijd
maandag uitfietsen/rust
Dinsdag duurtraining
woensdag techniek/ intervallen
donderdag duurtraining
vrijdag uitfietsen/ rust/ benen met een blokje op spanning zetten.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12477
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 11 mei 2023 09:20

Sergov schreef: 08 mei 2023 16:06 JOIN geeft ook vaak duurritten aan. Ik weet gewoon niet goed of het ook nog nodig is om aan de intervallen te blijven werken, weliswaar ik iets mindere mate, en wanneer ik dat dan best doe. Maar misschien moet ik inderdaad maar vertrouwen op JOIN.
Dat zou ik gewoon doen. Ondanks dat ik nu niet meer met join rij zijn de trainingen echt wel heel goed uitgebalanceerd.
Ook als je tussendoor wedstrijden rijd of wat anders doet.

Als ik bv in intervals.icu kijk, dan loopt de drie maanden dat ik join heb gebruikt perfect door het groen. Ook met de intensieve MTB ritten.

Gewoon op vertrouwen en een paar maanden de kans geven.

Plaats reactie