Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Restauratie Plum Vainqueur - onderdelen identificatie

pino
Forum-lid
Berichten: 3287
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 05 mei 2023 15:15

"patina" heet dat.
Eventueel roestige plekjes tot op het metaal schuren en blanke lak erover.
Niet zijken maar reiden !

Mehekachtohapi
Forum-lid
Berichten: 582
Lid geworden op: 17 nov 2020 11:26

Mehekachtohapi 05 mei 2023 15:18

Het ligt helemaal aan wat je wil bereiken. Ik heb veel stalen fietsen die in concourstaat zijn en in principe laat ik niets herlakken of opnieuw verchromen. Ik heb één keer een Pinarello Treviso laten herlakken, maar voor een detailfetisjist als ik is dat lastig. Er klopt altijd een detail net niet. Ondanks dat het de echte originele rode kleur is, de decals juist zijn, enz. Maar ik heb bewust ook een originele jaren '60 Caballero Springfield die ik alleen schoon heb gemaakt en een set passende Franse periodecorrecte tuubwieltjes voor €20 op gezet. Die blijft patina en zal nooit worden herlakt. Dan is de geest uit de fiets ;-)

Als je de patina ziet als onderdeel van de historie en sentimentele waarde, dan zou ik dat lekker zo laten. Sporen mogen dan gezien worden toch?

En een dikke +1 voor de tips van @thestudent hierboven.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 05 mei 2023 19:29

Gunther90 schreef: 05 mei 2023 10:07 Hallo,

Een goede vriend van me vroeg de oude Plum Vainqueur van z'n vader zaliger te restaureren. Geen idee wat de fiets op zich nog waard is, maar de sentimentele waarde is wel groot, vandaar dat ik er iets moois van wil maken.

Ik ben bedreven in fietsherstellingen op huidige modellen, maar aangezien de "standaarden" al zo vaak veranderd zijn wil ik wat raad mbt identificatie van benodigde onderdelen.

De schakelgroep is een Shimano 600 met Campagnolo schakellevers. De remmen en remhoeven zijn van Modolo Sporting.
Waar is wat nog voor bovenstaande groepen te vinden? Er zit een 6 speed cassette op, maar is eender welke huidige 6 speed toepasbaar? De veren van de remhoeven zijn hun kracht wat verloren, dus die keren niet mooi terug en hebben nood aan revisie of vervanging.

Welke bottombracketlagers, zijn die nog te vinden en welke tools zijn daar nog voor?

De huidige wielen die er in zitten zijn gaar en klaar, dus daar moeten sowieso nieuwe in. Naar welke breedtes of standaarden moet ik kijken?

Bekabeling: Passen daar gewoon huidig verkrijgbare rem- en schakelkabels type Shimano/SRAM of Campagnolo in?

Een hoop algemene vragen en ik zoek wat raad om me op gang te zetten met dit project.
Als ik zo de staat van de fiets kan beoordelen komt er als eerste vraag bij mij boven:
- wat is het budget?
- wat wil jouw vriend er mee bereiken showroom model of wil hij er mee gaan fietsen?

Verder is alles op de banden, rem- en versnellingskabels na naar mijn bescheiden menig gewoon te hergebruiken door de onderdelen te demonteren, schoonmaken, poetsen, insmeren cq. invetten en weer monteren. Als volgens jou de wielen gaar en klaar zijn zou je kunnen overwegen er nieuwe spaken in te zetten anders een tweedehands set te scoren op o.a. Marktplaats. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16065
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 06 mei 2023 08:21

Ik zou eens beginnen met alles te demonteren waar je het gereedschap voor hebt. Vervolgens het chroom poetsen met een propje aluminiumfolie en wat olie. En de lak zo goed en grondig mogelijk reinigen.

Dan heb je nog maar een paar euro uitgegeven en weet je ongeveer wat er mogelijk is.

Mijn grootste zorg is ook de vork maar ook die kan soms op een retrobeurs gevonden worden mocht je die echt niet naar wens krijgen.

Of je blijft 2dehands.be in de gaten houden voor een donorfiets met naast de juiste vork ook nog wat andere goede onderdelen.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4202
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 06 mei 2023 10:14

Ik kan niet zien of die vork rechte of gebogen poten heeft. Als hij gebogen poten heeft, heb ik zo’n verchroomde vork (praktisch nieuw) liggen. Met alleen een G ipv een P als letter op de kroon.
Mag weg voor een bescheiden bedrag….

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16065
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 06 mei 2023 11:15

Een Glum Vainqueur, uniek!

Er zal inderdaad een gebogen vork in horen, zoals deze: https://www.2dehands.be/v/fietsen-en-br ... -racefiets

(Die is wellicht een beetje te goed als donorfiets)
Campagnolo Ultra Dork

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 06 mei 2023 15:03

Off topic: bestaat de Plum winkel in Gent nog?

Gebruikersavatar
Kiekeboe
Forum-lid
Berichten: 2426
Lid geworden op: 31 mar 2010 11:03
Locatie: West-Vlaanderen (B)

Gebruikersavatar Kiekeboe 06 mei 2023 16:06

Geen idee, maar de Plum winkel in Oostende is er nog altijd.

Gunther90
Forum-lid
Berichten: 129
Lid geworden op: 20 nov 2017 18:54

Gunther90 12 mei 2023 08:36

Bedankt voor de vele reacties alvast!
Opgegeven budget is 300-400€, daar vallen uiteraard geen grote wonderen mee te verrichten.

Fiets hoeft niet terug in showroomstaat te komen, ik denk dat dat onrealistisch is gezien de staat en het voorziene budget.

Ben een beetje in dubio wat te doen. De wielen kosten 80€/stuk werk exclusief onderdelen om te laten herspaken. Dan zit je nog wel altijd met het ongemak van de "tubes" natuurlijk. Waar moet ik rekening mee houden als ik eens op zoek ga naar een 2dehands setje? Wat past hier zo maar in en wat niet?

Mehekachtohapi
Forum-lid
Berichten: 582
Lid geworden op: 17 nov 2020 11:26

Mehekachtohapi 12 mei 2023 09:07

Alles met inbouwbreedte 126 mm past. Op Marktplaats, maar vooral op Facebookgroepen zoals "onderdelenweeshuis het verloren wiel", "Verkoop / interesse retro racefietsen..." , "Retrofietsen, retrokoersen, retrotoertochten" en zo zijn er nog wel wat. Dan kan je voor een paar tientjes een leuk wielsetje voor draadbandjes vinden.

Gunther90
Forum-lid
Berichten: 129
Lid geworden op: 20 nov 2017 18:54

Gunther90 19 mei 2023 10:10

Zouden deze 2 sets bijvoorbeeld passen:
https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... E1LjAuMC4w

https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... k5LjAuMC4w

Wat de cassette betreft, momenteel zit er een 5 speed op. De fiets zelf schakelt nog met "buizencommandeurs", dus niet in stappen, maar krijgt de derailleur achteraan dit volledig geschakeld?

Gebruikersavatar
Daantje92
Forum-lid
Berichten: 191
Lid geworden op: 02 aug 2011 22:12

Gebruikersavatar Daantje92 19 mei 2023 13:16

Zou moeten lukken, ik heb met buis commandeurs al 10 speed geschakeld.
Wilier Cento1Air (2017)
Specialized Crave (2013)

Plaats reactie