Maurten 320 drink met 500 of 750ml
Ja ik merk dat ik dan eigenlijk qua energie niet veel inlever in de gehele rit. Uiteraard ga je je benen voelen na al die beklimmingen in de Ardennen, maar energiepeil blijft wel goed. Geen idee hoe eatmyride tot de berekening van verhouding van koolhydraten en vetten komt. Ik weet wel dat hij de data van van de powermeter haalt op basis van mijn vo2max en ftp.
Ik gooi er een schep Isotone sportdrank van body & fitshop in (watermelon, bevalt mij goed) en vul dat aan met maltodextrine. Dat kan naar behoefte. Ik vul het aan met 28 gram maltodextrine. De isotone sportdrank zorgt voor de zouten en gedeelte fructose. Ik wil nog eens expirimenteren met tafelsuiker zodat ik meer richting de verhouding 1:1 ga.
Als je bij isotone sportdrank leest van "zoveel koolhydraten, waarvan xxgram suiker" kan je er vanuit gaan dat het aantal grammen wat als suiker wordt aangegeven fructose is.
- Bijlagen
-
- Knipsel.JPG (18.97 KiB) 876 keer bekeken
Wat ik nog niet helemaal begrijp is dat tegenwoordig de trend is dat alle producten met toegevoegde suikers slecht zijn. Wat waarschijnlijk ook best wel zo is. Maar als je nu 100gr gewone suiker in je bidon gooit en er 4 opdrinkt op 4uur fietsen heb je 400gr pure suiker opgegeten, is dat gezond of zijn dan echt al die suikers verbrand in je spieren? In in blikje cola zit 32gr suiker en dat wordt gezien als vreselijk ongezond. Wellicht gewoon een domme vraag van mijn kant, maar ik vroeg me dit al een tijdje af. Zijn al die suikers die je op de fiets tot je neemt nu gezond voor je?
Suikers die je tijdens intensief fietsen inneemt veroorzaken nauwelijks een insulinepiek, en worden niet opgeslagen maar direct verbrand.peteri200 schreef: ↑09 mei 2023 20:14 Wat ik nog niet helemaal begrijp is dat tegenwoordig de trend is dat alle producten met toegevoegde suikers slecht zijn. Wat waarschijnlijk ook best wel zo is. Maar als je nu 100gr gewone suiker in je bidon gooit en er 4 opdrinkt op 4uur fietsen heb je 400gr pure suiker opgegeten, is dat gezond of zijn dan echt al die suikers verbrand in je spieren? In in blikje cola zit 32gr suiker en dat wordt gezien als vreselijk ongezond. Wellicht gewoon een domme vraag van mijn kant, maar ik vroeg me dit al een tijdje af. Zijn al die suikers die je op de fiets tot je neemt nu gezond voor je?
Maar dat gaat alleen op als je een beetje een grote motor hebt. Veel forumleden hier zullen tijdens een typisch clubritje zo 3 uur lang 200W gemiddeld trappen. Dan ben al 2000+ Kcal verder, en echte kleppers nog flink langer en flink meer. Daar valt haast niet tegenop te eten.
De gemiddelde a-sportieve Nederlander die eens een half uurtje gaat gymmen of padellen verbrandt daarbij maar 200 of 250 Kcal. Dus dan is een flesje AA met 80g KH wel dikke overkill.
En tijdens een bank- of kantoordag kun je zoveel suiker ook beter mijden.
Laatst gewijzigd door scepticus op 10 mei 2023 07:40, 1 keer totaal gewijzigd.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
Ik meen dat de maximale opname 60gr per uur is en dan nog 30gr fructose. Maar de wetenschap is er nog niet helemaal uit begrijp ik uit de beterworden podcasts.peteri200 schreef: ↑09 mei 2023 20:14 Wat ik nog niet helemaal begrijp is dat tegenwoordig de trend is dat alle producten met toegevoegde suikers slecht zijn. Wat waarschijnlijk ook best wel zo is. Maar als je nu 100gr gewone suiker in je bidon gooit en er 4 opdrinkt op 4uur fietsen heb je 400gr pure suiker opgegeten, is dat gezond of zijn dan echt al die suikers verbrand in je spieren? In in blikje cola zit 32gr suiker en dat wordt gezien als vreselijk ongezond. Wellicht gewoon een domme vraag van mijn kant, maar ik vroeg me dit al een tijdje af. Zijn al die suikers die je op de fiets tot je neemt nu gezond voor je?
100gr suiker zou dan 40gr meer zijn dan je op kunt nemen.
Die hoeveelheden koolhydraten heb je ook pas nodig bij ritten langer dan 3 uur. Tot de 3 uur volstaat gemiddeld 60gr per uur. En korter dan 2 uur 30gr. De bron hiervan ben ik kwijt maar ik vermoed bicycling.
Sowieso gaan deze hoeveelheden vocht enorm klotsen in je maag lijkt me.
Het probleem is dat overal grote hoeveelheden snelle suikers worden toegevoegd om het product op smaak te brengen. En je gedurende de dag een enorme hoeveelheid suikerklontjes binnenkrijgt. Om het maar objectief te maken. Op de lange termijn kan dit gezondheidsklachten veroorzaken. Daarom wordt dit als slecht gezien.
Tijdens een (lange) inspanning wordt het een ander verhaal. je lichaam heeft energie nodig. En kan dit oa, uit koolhydraten (suikers) halen. Deze kan je weer onderverdelen in mono-saccharide, di-saccharide (snelle suikers, oa in cola snoep en fruit) en poly-saccharide (maltodextrine (zetmeel)) De termen mono, di en poly staan voor de molecuul ketens. mono bevat dan ook een enkel molecuul saccharide en de di twee moleculen saccharide. Deze kunnen door het lichaam snel worden opgenomen. En zoals verwacht heeft de poly-saccharide een langere molecuul keten, het kan het lichaam langer van energie voorzien. Een combinatie in de juiste verhouding suikers blijkt voor duursporters optimaal te zijn.
En wat Maurten zegt is dat ze de ideale verhouding hierin in hebben, maar het blijven gewoon de zelfde saccharide moleculen die ook in een aardappel zit fruit, snoep, cola havervlokken, babyvoeding enz.
Buiten het sporten om zou ik vooral de snelle suikers laten staan. Er wordt hier en daar gewezen op max zeven suikerklontjes per dag, dat komt neer op een glas cola.
Tijdens een (lange) inspanning wordt het een ander verhaal. je lichaam heeft energie nodig. En kan dit oa, uit koolhydraten (suikers) halen. Deze kan je weer onderverdelen in mono-saccharide, di-saccharide (snelle suikers, oa in cola snoep en fruit) en poly-saccharide (maltodextrine (zetmeel)) De termen mono, di en poly staan voor de molecuul ketens. mono bevat dan ook een enkel molecuul saccharide en de di twee moleculen saccharide. Deze kunnen door het lichaam snel worden opgenomen. En zoals verwacht heeft de poly-saccharide een langere molecuul keten, het kan het lichaam langer van energie voorzien. Een combinatie in de juiste verhouding suikers blijkt voor duursporters optimaal te zijn.
En wat Maurten zegt is dat ze de ideale verhouding hierin in hebben, maar het blijven gewoon de zelfde saccharide moleculen die ook in een aardappel zit fruit, snoep, cola havervlokken, babyvoeding enz.
Buiten het sporten om zou ik vooral de snelle suikers laten staan. Er wordt hier en daar gewezen op max zeven suikerklontjes per dag, dat komt neer op een glas cola.
En of de wetenschap hier uitkomt is ook maar de vraag. Er kan hooguit een globale berekening gemaakt worden. Als je nagaat door welke systemen een saccharide molecuul allemaal doorheen gaat voordat er atp uit gevormd kan worden. En dit ook weer afhangt van het aantal mitochondriën in je cellen, en dus ook de verhouding spiertype. Dan heb je het ook nog over de enzymen die nodig zijn om moleculen te reduceren. Dan kom je al op een complex systeem uit. En het wordt weer wat ingewikkelder doordat niet ieder mens het zelfde is.bakboord1 schreef: ↑09 mei 2023 22:34Ik meen dat de maximale opname 60gr per uur is en dan nog 30gr fructose. Maar de wetenschap is er nog niet helemaal uit begrijp ik uit de beterworden podcasts.peteri200 schreef: ↑09 mei 2023 20:14 Wat ik nog niet helemaal begrijp is dat tegenwoordig de trend is dat alle producten met toegevoegde suikers slecht zijn. Wat waarschijnlijk ook best wel zo is. Maar als je nu 100gr gewone suiker in je bidon gooit en er 4 opdrinkt op 4uur fietsen heb je 400gr pure suiker opgegeten, is dat gezond of zijn dan echt al die suikers verbrand in je spieren? In in blikje cola zit 32gr suiker en dat wordt gezien als vreselijk ongezond. Wellicht gewoon een domme vraag van mijn kant, maar ik vroeg me dit al een tijdje af. Zijn al die suikers die je op de fiets tot je neemt nu gezond voor je?
100gr suiker zou dan 40gr meer zijn dan je op kunt nemen.
Die hoeveelheden koolhydraten heb je ook pas nodig bij ritten langer dan 3 uur. Tot de 3 uur volstaat gemiddeld 60gr per uur. En korter dan 2 uur 30gr. De bron hiervan ben ik kwijt maar ik vermoed bicycling.
Sowieso gaan deze hoeveelheden vocht enorm klotsen in je maag lijkt me.
Dus je kan nagaan dat op die vraag nooit een eenduidig antwoord zal zijn.
Dat kan met de eatmyride app. Dan heb je een scherm op je garmin waarmee je de actuele verbranding kunt zien. (hoe hoger het vermogen, hoe hoger de verbranding), je gemiddelde verbranding per uur, je gemiddelde inname per uur en je depletion. (inname - verbranding).