Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Maurten 320 drink met 500 of 750ml

svdveen
Forum-lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 26 mar 2008 12:20

svdveen 02 mei 2023 16:09

Ik gebruik sinds een paar maanden de Maurten 320 drank, vooral op de langere ritten. Op zich werkt het prima, het is makkelijk plannen qua voeding met de grammen koolhydraten per uur die ik in wil nemen en ik merk dat ik daardoor langer frisser op de fiets zit.
Nu gebruik ik die drank in een 750ml bidon en ook aangelengd met 750ml water terwijl Maurten zegt dat het product het beste werkt met 500ml water.
Ik heb al gezocht op internet maar nergens kan ik het antwoord vinden op de vraag hoeveel verschil het nou precies maakt als je 750ml water gebruikt. Ik wil soms in een uur minimaal 750ml vocht binnen krijgen inclusief de koolhydraten. Waar lever ik op in als ik 750ml gebruik in plaats van 500ml en hoeveel is dat dan wat ik inlever?
Anderhalf zakje Maurten gebruiken in een 750ml bidon kan natuurlijk wel, maar voordat ik dat ga doen wil ik snappen wat dat gedoe me oplevert.
Ik zei al, ik merk dat de drank me goed doet, maar vraag me af waar nou dat verschil zit...
Bedankt alvast voor de reactie.

1094
Forum-lid
Berichten: 1653
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 02 mei 2023 16:18

Volgens Maurten zelf gaat het om de structuur die de koolhydraten mee de darmen in sleept.
De hydrogel structuur zorgt ervoor dat de suikers etc de maag niet overbelasten en als je die verdunt wordt die functie minder goed

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 02 mei 2023 16:42

De oefening naar energie is gewoon zorgen dat je voldoende energie opneemt...
De oefening naar vocht/mineralen is dat je voldoende vocht en mineralen opneemt.
Als je zoals je stelt in het begin van je betoog (zo versta ik het toch ;-)), je voldoende koolhydraten opneemt is alles ok voor wat betreft de energie. Of dat nu is in meer of minder vocht maakt niet uit.
Theoretisch is een drank op een bepaalde manier aangelengd iets beter opneembaar (als het zoutgehalte wat gelijkaardiger aan het zoutgehalte in het bloed dacht ik...). Een goede fabrikant zou naar dat optimum moeten werken. Maar is je drank puur suiker maakt het gewoon niet uit. Maar ik betwijfel of je dat zal merken. Tenzij je lange wedstrijden gaat rijden en het moeilijk wordt voldoende energie in te nemen.

Waarbij je dus ook even moet vertellen wat je doel is. Ga je wedstrijden rijden of rijd je voor je plezier wat rondjes -die best snel mogen gaan en lang zijn...
Als het gewoon voor je plezier is, doe gewoon waar je je goed bij voelt...
Zelf vind ik de drank zoals de fabrikanten voorschrijven dikwijls te zoet; dus ik leng ze meer aan en eet dan gewoon iets meer.... maar ik streef ook geen topprestaties na.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 02 mei 2023 16:45

1094 schreef: 02 mei 2023 16:18 Volgens Maurten zelf gaat het om de structuur die de koolhydraten mee de darmen in sleept.
De hydrogel structuur zorgt ervoor dat de suikers etc de maag niet overbelasten en als je die verdunt wordt die functie minder goed
Dat klinkt dan vooral als een verkoopsverhaal ;-). Normaal is een hydrogel dat wat je in luiers vindt...

svdveen
Forum-lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 26 mar 2008 12:20

svdveen 02 mei 2023 16:51

1094 schreef: 02 mei 2023 16:18 Volgens Maurten zelf gaat het om de structuur die de koolhydraten mee de darmen in sleept.
De hydrogel structuur zorgt ervoor dat de suikers etc de maag niet overbelasten en als je die verdunt wordt die functie minder goed
Nu je het zegt... Die hydrogels zorgen ervoor dat de drank de maag verlaat en in de dunne darm optimaal opgenomen kan worden. Als er met teveel water wordt aangelengd zou het kunnen zijn dat de mix te waterig wordt en die hydrogels niet optimaal werken waardoor je ook last van je maag kunt krijgen. Maar tot nu toe heb ik geen last van m'n maag gehad. Dus als ik die 750ml-oplossing blijf gebruiken, krijg ik dan dezelfde koolhydraten binnen als dat ik bij de 500ml-oplossing binnen zou krijgen? Want 750 ml is toch weer extra vocht ten opzichte van de 500ml.
walter- schreef: 02 mei 2023 16:42 ......
Waarbij je dus ook even moet vertellen wat je doel is. Ga je wedstrijden rijden of rijd je voor je plezier wat rondjes -die best snel mogen gaan en lang zijn...
Als het gewoon voor je plezier is, doe gewoon waar je je goed bij voelt...
Zelf vind ik de drank zoals de fabrikanten voorschrijven dikwijls te zoet; dus ik leng ze meer aan en eet dan gewoon iets meer.... maar ik streef ook geen topprestaties na.
Ik ben een simpele fietser die bij lange na niet fietst wat hij zou willen. Oftewel, ik rijd voor m'n plezier en dan ook meestal harder of verder dan eigenlijk comfortabel is... Maar ik merk dat ik echt anders thuis kom als ik goed gevoed en gehydrateerd ben onderweg. Dat verschil vind ik echt heel groot. Dan hoef ik bij wijze van spreken de laatste 30km niet te harken.
Dus vandaar zoek ik naar het voor mij optimale vocht- en voedingsplan en wil ik snappen wat er gebeurt zodat ik daar rekening mee kan houden. Want als ik het nu redelijk goed doe en het verschil al zo merkbaar is, dan wordt het alleen maar nog fijner als ik het beter ga doen.

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5098
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 02 mei 2023 16:55

Maar 500ml water + inhoud zakje heb je toch al minimaal een 600ml bidon nodig ?
Doe je er 100ml extra water bij dan is het niet opeens zo dat je minder gaat presteren ofzo.

Maar Maurten zegt ook dat je ieder uur nieuwe bidon moet nemen, leuk als je een volgauto hebt. (en geld teveel)

Drank doet je goed omdat er energie in zit, maar probeer ook eens suiker icm water doet bijna hetzelfde. (en stuk goedkoper)

svdveen
Forum-lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 26 mar 2008 12:20

svdveen 02 mei 2023 16:56

walter- schreef: 02 mei 2023 16:45
1094 schreef: 02 mei 2023 16:18 Volgens Maurten zelf gaat het om de structuur die de koolhydraten mee de darmen in sleept.
De hydrogel structuur zorgt ervoor dat de suikers etc de maag niet overbelasten en als je die verdunt wordt die functie minder goed
Dat klinkt dan vooral als een verkoopsverhaal ;-). Normaal is een hydrogel dat wat je in luiers vindt...
Er is wel aangetoond dat de hydrogels ervoor zorgen dat de drank de maag verlaat, zonder deze te overbelasten met koolhydraten, zodat de opname volledig in de dunne darm kan plaatsvinden. En uit persoonlijke ervaringen kan ik zeggen (waarbij ik het psychologische component niet ontken) dat het bij mij beter en fijner werkt dan andere sportdranken.

svdveen
Forum-lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 26 mar 2008 12:20

svdveen 02 mei 2023 17:00

DDX schreef: 02 mei 2023 16:55 Maar 500ml water + inhoud zakje heb je toch al minimaal een 600ml bidon nodig ?
Doe je er 100ml extra water bij dan is het niet opeens zo dat je minder gaat presteren ofzo.

Maar Maurten zegt ook dat je ieder uur nieuwe bidon moet nemen, leuk als je een volgauto hebt. (en geld teveel)

Drank doet je goed omdat er energie in zit, maar probeer ook eens suiker icm water doet bijna hetzelfde. (en stuk goedkoper)
Nee, het poeder neemt bijna geen plek in. Ik heb het nagemeten, er past nog gewoon 500ml en 750ml in m'n bidons.
En met twee bidons op de fiets en de route zo plannen dat je ergens halverwege een watertappunt tegenkomt maakt dat je met 2 extra drankmixzakjes en nog wat gelletjes in de zak van je fietsjack makkelijk 4-6 uur kunt fietsen.

1094
Forum-lid
Berichten: 1653
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 02 mei 2023 17:23

Je kan het eens proberen door 4 uur te rijden met 4 bidons met 500 ml, andere keer met 750 ml en weer de volgende keer met zelfgemaakt suikerwater.
Uiteindelijk zijn die maurten dingen best duur maar als je gewone gels pakt zijn die per gram koolhydraat niet veel goedkoper.
Tenzij je gewoon ontbijtkoek uit de supermarkt oid neemt.

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5098
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 02 mei 2023 17:29

Gooi voor de grap eens 100 gram suiker in een bidon, mix het met water en gebruik dat als sportdrank. (eventueel nog wat zout erin doen)
En daarnaast een andere bidon met water die je bijvult als je waterkraantje tegenkomt (staan er gelukkig genoeg van in nederland)

Of nog meer suiker en je kan wat langer met die voedingsbidon doen.

Ik gebruik ook die Maurten zakjes, werken prima en lekker makkelijk om mee te nemen bij lange ritten.
Maar er zijn goedkopere manieren om energie naar binnen te krijgen.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5055
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 02 mei 2023 18:42

DDX schreef: 02 mei 2023 17:29 Gooi voor de grap eens 100 gram suiker in een bidon, mix het met water en gebruik dat als sportdrank. (eventueel nog wat zout erin doen)
En daarnaast een andere bidon met water die je bijvult als je waterkraantje tegenkomt (staan er gelukkig genoeg van in nederland)

Of nog meer suiker en je kan wat langer met die voedingsbidon doen.

Ik gebruik ook die Maurten zakjes, werken prima en lekker makkelijk om mee te nemen bij lange ritten.
Maar er zijn goedkopere manieren om energie naar binnen te krijgen.
Bij echt lange (zware) ritten doe ik in een 750ml bidon een schep isotone sportdrank van body en fitshop. Daar zit een groot gedeelte glucose in (naast maltodextrine). Glucose is niets anders dan tafelsuiker. Die bidon vul ik aan met zo'n 40 gram maltodextrine. De isotone sportdrank geeft de bidon smaak, glucose en zout. Zo'n bidon is al zo'n 70 gram koolhydraten en de rest vul ik aan met repen en gels. Vrij goedkope oplossing. Je kan naar behoefte ook meer maltodextrine of tafelsuiker erbij gooien, als je bijvoorbeeld minder repen of gels wil eten.

svdveen
Forum-lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 26 mar 2008 12:20

svdveen 02 mei 2023 19:11

Ten eerste bedankt voor alle reacties. Fijn dat hier op het forum door zoveel mensen de moeite wordt genomen!
Maar ik ben niet op zoek naar meer prijsbewuste keuzes. Mijn vraag gaat specifiek over de 500ml versus de 750ml drank bij het gebruik van de Maurten 320 drank. Inmiddels snap ik hoe het maagproblemen kan veroorzaken, maar dat is afhankelijk van de persoon en gelukkig heb ik daar geen last van.
De vraag die nog open staat is of er een effect is op de hoeveelheid koolhydraten die ik opneem bij het gebruik van de 750ml bidon...

Maar toch waardeer ik alle antwoorden, begrijp me niet verkeerd.

Plaats reactie