Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Maurten 320 drink met 500 of 750ml

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 15 mei 2023 15:01

Daar zit ik ook wel eens aan te denken..... bv bij MTB heb ik toch een camelbak met 2L bij me.
Of mijn hele bidon vol met haribo kikkers, dat eet weer zo lastig

Nu neem ik die powerbar gums, wel extreem veel suiker! iets van 90% dacht ik.

Neem je gewoon witte basterdsuiker?

jasperdeman
Forum-lid
Berichten: 44
Lid geworden op: 12 aug 2014 22:55

jasperdeman 15 mei 2023 15:56

wasbeer2006 schreef: 15 mei 2023 15:01 Daar zit ik ook wel eens aan te denken..... bv bij MTB heb ik toch een camelbak met 2L bij me.
Of mijn hele bidon vol met haribo kikkers, dat eet weer zo lastig

Nu neem ik die powerbar gums, wel extreem veel suiker! iets van 90% dacht ik.

Neem je gewoon witte basterdsuiker?
Suiker is ook hetgeen wat je nodig hebt. Zou vervelend zijn als het veel vezels of eiwitten of vetten zouden zijn, daar heb je niet zo veel aan op de fiets (uitzonderingen daargelaten).

Ik zou gewoon witte kristalsuiker nemen, persoonlijk vind ik dat makkelijker oplossen dan basterdsuiker, maar het is eenmaal opgelost in het water hetzelfde.

Ik doe hetzelfde als DDX, een bidon helemaal volproppen met suiker (maar dan zonder dure Maurten) en de benodigde zout en eventueel caffeine (voor de hele rit) en de andere bidon alleen water. Die kan je onderweg weer bijvullen.

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5109
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 15 mei 2023 16:26

Ik heb juist het idee dat basterdsuiker makkelijker oplost, klontert ook minder snel.
Gewoon witte of gele. (had dit weekend gele mee)
Maurten gebruik ik ook niet altijd, soms gewoon alleen suiker met wat water.

@jasperdeman; met wat voor caffeine pillen/poeder doe jij er dan bij ?

Rick23
Forum-lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 03 feb 2020 21:04

Rick23 15 mei 2023 19:00

jasperdeman schreef: 15 mei 2023 15:56
wasbeer2006 schreef: 15 mei 2023 15:01 Daar zit ik ook wel eens aan te denken..... bv bij MTB heb ik toch een camelbak met 2L bij me.
Of mijn hele bidon vol met haribo kikkers, dat eet weer zo lastig

Nu neem ik die powerbar gums, wel extreem veel suiker! iets van 90% dacht ik.

Neem je gewoon witte basterdsuiker?
Suiker is ook hetgeen wat je nodig hebt. Zou vervelend zijn als het veel vezels of eiwitten of vetten zouden zijn, daar heb je niet zo veel aan op de fiets (uitzonderingen daargelaten).

Ik zou gewoon witte kristalsuiker nemen, persoonlijk vind ik dat makkelijker oplossen dan basterdsuiker, maar het is eenmaal opgelost in het water hetzelfde.

Ik doe hetzelfde als DDX, een bidon helemaal volproppen met suiker (maar dan zonder dure Maurten) en de benodigde zout en eventueel caffeine (voor de hele rit) en de andere bidon alleen water. Die kan je onderweg weer bijvullen.
Heb je bij kristalsuiker niet het ‘probleem’ dat de verhouding glucose en fructose niet optimaal is?

jasperdeman
Forum-lid
Berichten: 44
Lid geworden op: 12 aug 2014 22:55

jasperdeman 15 mei 2023 20:21

DDX schreef: 15 mei 2023 16:26 Ik heb juist het idee dat basterdsuiker makkelijker oplost, klontert ook minder snel.
Gewoon witte of gele. (had dit weekend gele mee)
Maurten gebruik ik ook niet altijd, soms gewoon alleen suiker met wat water.

@jasperdeman; met wat voor caffeine pillen/poeder doe jij er dan bij ?
Ik heb nul problemen met normaal suiker qua oplossen, sterker, bij mij klonter basterd juist, bovendien is dat vaak al een beetje geklonterd in de bewaarblik waardoor het lastiger met mijn maatschepje af te meten is. Maar goed, persoonlijke voorkeur.

Voor caffeïne gebruik ik deze: https://www.bulk.com/nl/cafeine-tabletten.html
Die zijn eventueel nog makkelijk door midden te breken (zijn al "voorgesneden"). Ik gebruik een pilvergruizer om ze vervolgens tot poeder te vergruizen.
Caffeïne poeder wordt volgens mij niet verkocht (volgens mij zelfs verboden) in verband met mogelijkheid tot overdosis bij verkeerd afmeten, je wilt niet per ongeluk 2 gram binnenkrijgen, zeg maar. Bij een pil kan je maximaal een 200mg binnen krijgen wat equivalent van ongeveer 2 kopjes is.

Rick23 schreef: 15 mei 2023 19:00 Heb je bij kristalsuiker niet het ‘probleem’ dat de verhouding glucose en fructose niet optimaal is?
Nee, kristalsuiker en basterdsuiker is nagenoeg hetzelfde. Basterdsuiker is fijne kristalsuiker met wat toevoegingen. Aan deze suiker is dan suikerstroop en/of karamel toegevoegd. Dat is voor mij nog een reden om gewoon kristalsuiker te nemen.
Het is beide 50% glucose en 50% fructose (tenzij de minimale toevoegingen aan basterdsuiker daar nog minimaal van doet afwijken.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5069
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 16 mei 2023 08:25

jasperdeman schreef: 11 mei 2023 16:24
NuitKor schreef: 09 mei 2023 17:02 Als je bij isotone sportdrank leest van "zoveel koolhydraten, waarvan xxgram suiker" kan je er vanuit gaan dat het aantal grammen wat als suiker wordt aangegeven fructose is.
Die aanname zou ik niet zo snel doen. Als er "zoveel koolhydraten, waarvan xxgram suiker" kan die "xxgram" net zo goed voor suiker (glucose+fructose), dextrose (glucose), of fructose zijn. Maar kijk dan vooral naar ingrediënten: die staan op volgorde van voorkomen. Bijvoorbeeld:
Ingrediënten van de SportvoedingWebshop.com Iso Drink:
maltodextrin, sugar, fructose
en Koolhydraten 91,9 gram
Waarvan suikers 60 gram
Betekent dus per 100g:
Koolhydraten niet suikers: 31,9 maltodextrine (glucose)
Waarvan 60g suiker: Misschien (niet met zekerheid te zeggen) 40g suiker (20g glucose+20g fructose) + 20g fructose.

Dus mogelijk (niet met zekerheid te zeggen) is de samenstelling van deze sportdrank:
  • 31,9+20=51,9s glucose
    20g+20= 40g fructose
Bedankt, ik kijk er bij thuiskomst even naar.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 16 mei 2023 08:56

Er zijn wel pre workout poeders waar cafeinne inzit, dan heb je meteen ook wat smaak. Elk merk heeft dat wel en het is heel goedkoop.
Ook heb ik pillen (met oplosbare huls) die kan je ook zou doormiddel snijden, breken.

Maar let wel op! In die pre workoutpoeders zit soms per dosering 400mg cafeinne. (dat zijn 7 bakken koffie of 6 red bulls)
Dat is voor een hele dag (zonder koffie en andere cafeinne) prima. Maar na een uurtje of 15 zou ik niets meer nemen ivm je slaap.

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5109
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 16 mei 2023 09:36

Of juist wel als je de nacht door wilt gaan ;)
Opzich werkt zakje Maurten met caffeine ook prima en tja wat is prijzig. Blikje cola bij een tankstation is veel duurder.
En heb ook sis gels met caffeine mee tijdens de wat langere ritten.

Schrok zaterdag ook wat beetje eten tegenwoordig kost bij de Burgerking. kleine milkshake, burger en wrap en dat is dan 17 euro...

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 16 mei 2023 10:28

Offtopic:

Ja dat is bizar in Nederland........ Dat gaat echt nergens over.
Het viel me pas bij mijn rondje Europa op dat het buiten Nederland veel minder gestegen is.

Ga je 19 uur parkeren in het Centrum van Monaco, dan verwacht je dat je aan de beurt bent....... 20 euro........ 3 of 4 uur grote stad in NL.
De burgers en shakes in monaco ook, veel beter dan een burgerking of Mac en net zo duur, aan de haven in Monaco.......
Nou dan zijn we in NL echt van het pad.

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5109
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 16 mei 2023 10:54

Was in dit geval in Frankrijk ;)

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 16 mei 2023 12:20

jasperdeman schreef: 15 mei 2023 20:21
DDX schreef: 15 mei 2023 16:26 @jasperdeman; met wat voor caffeine pillen/poeder doe jij er dan bij ?
Voor caffeïne gebruik ik deze: https://www.bulk.com/nl/cafeine-tabletten.html
Die zijn eventueel nog makkelijk door midden te breken (zijn al "voorgesneden"). Ik gebruik een pilvergruizer om ze vervolgens tot poeder te vergruizen.
Caffeïne poeder wordt volgens mij niet verkocht (volgens mij zelfs verboden) in verband met mogelijkheid tot overdosis bij verkeerd afmeten, je wilt niet per ongeluk 2 gram binnenkrijgen, zeg maar. Bij een pil kan je maximaal een 200mg binnen krijgen wat equivalent van ongeveer 2 kopjes is.
Ik heb laatst per ongeluk* caffeine capsules gekocht, daar zit gewoon poeder in dus die zou je open kunnen trekken en in je bidon mikken.

* Ik heb eigenlijk liever tabletten die je met een breeklijntje of pillensnijder in 2 kunt choppen.
Iemand een potje 200mg caffeïne capsules hebben?
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

1094
Forum-lid
Berichten: 1657
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 16 mei 2023 13:32

Misschien je caffeine afhankelijkheid afbouwen en dan is een bak espresso vooraf ook voldoende

Plaats reactie