Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Maurten 320 drink met 500 of 750ml

pino
Forum-lid
Berichten: 3380
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 09 mei 2023 16:51

En was het genoeg? (netto 146 gram vet verbrand?)
Niet zijken maar reiden !

1094
Forum-lid
Berichten: 1657
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 09 mei 2023 16:58

Jij maakt die bidon zelf toch, wat gooide je er nou in?

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5068
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 09 mei 2023 16:59

pino schreef: 09 mei 2023 16:51 En was het genoeg? (netto 146 gram vet verbrand?)
Ja ik merk dat ik dan eigenlijk qua energie niet veel inlever in de gehele rit. Uiteraard ga je je benen voelen na al die beklimmingen in de Ardennen, maar energiepeil blijft wel goed. Geen idee hoe eatmyride tot de berekening van verhouding van koolhydraten en vetten komt. Ik weet wel dat hij de data van van de powermeter haalt op basis van mijn vo2max en ftp.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5068
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 09 mei 2023 17:02

1094 schreef: 09 mei 2023 16:58 Jij maakt die bidon zelf toch, wat gooide je er nou in?
Ik gooi er een schep Isotone sportdrank van body & fitshop in (watermelon, bevalt mij goed) en vul dat aan met maltodextrine. Dat kan naar behoefte. Ik vul het aan met 28 gram maltodextrine. De isotone sportdrank zorgt voor de zouten en gedeelte fructose. Ik wil nog eens expirimenteren met tafelsuiker zodat ik meer richting de verhouding 1:1 ga.

Als je bij isotone sportdrank leest van "zoveel koolhydraten, waarvan xxgram suiker" kan je er vanuit gaan dat het aantal grammen wat als suiker wordt aangegeven fructose is.
Bijlagen
Knipsel.JPG
Knipsel.JPG (18.97 KiB) 872 keer bekeken

peteri200
Forum-lid
Berichten: 601
Lid geworden op: 02 aug 2006 19:16

peteri200 09 mei 2023 20:14

Wat ik nog niet helemaal begrijp is dat tegenwoordig de trend is dat alle producten met toegevoegde suikers slecht zijn. Wat waarschijnlijk ook best wel zo is. Maar als je nu 100gr gewone suiker in je bidon gooit en er 4 opdrinkt op 4uur fietsen heb je 400gr pure suiker opgegeten, is dat gezond of zijn dan echt al die suikers verbrand in je spieren? In in blikje cola zit 32gr suiker en dat wordt gezien als vreselijk ongezond. Wellicht gewoon een domme vraag van mijn kant, maar ik vroeg me dit al een tijdje af. Zijn al die suikers die je op de fiets tot je neemt nu gezond voor je?

pino
Forum-lid
Berichten: 3380
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 09 mei 2023 20:26

Mijn indruk is dat alle koolhydraten bij/rond inspanning goed zijn (inclusief die uit Cola), maar dat je buiten het sporten beter flink kunt matigen.
Niet zijken maar reiden !

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 09 mei 2023 22:09

peteri200 schreef: 09 mei 2023 20:14 Wat ik nog niet helemaal begrijp is dat tegenwoordig de trend is dat alle producten met toegevoegde suikers slecht zijn. Wat waarschijnlijk ook best wel zo is. Maar als je nu 100gr gewone suiker in je bidon gooit en er 4 opdrinkt op 4uur fietsen heb je 400gr pure suiker opgegeten, is dat gezond of zijn dan echt al die suikers verbrand in je spieren? In in blikje cola zit 32gr suiker en dat wordt gezien als vreselijk ongezond. Wellicht gewoon een domme vraag van mijn kant, maar ik vroeg me dit al een tijdje af. Zijn al die suikers die je op de fiets tot je neemt nu gezond voor je?
Suikers die je tijdens intensief fietsen inneemt veroorzaken nauwelijks een insulinepiek, en worden niet opgeslagen maar direct verbrand.

Maar dat gaat alleen op als je een beetje een grote motor hebt. Veel forumleden hier zullen tijdens een typisch clubritje zo 3 uur lang 200W gemiddeld trappen. Dan ben al 2000+ Kcal verder, en echte kleppers nog flink langer en flink meer. Daar valt haast niet tegenop te eten.

De gemiddelde a-sportieve Nederlander die eens een half uurtje gaat gymmen of padellen verbrandt daarbij maar 200 of 250 Kcal. Dus dan is een flesje AA met 80g KH wel dikke overkill.

En tijdens een bank- of kantoordag kun je zoveel suiker ook beter mijden.
Laatst gewijzigd door scepticus op 10 mei 2023 07:40, 1 keer totaal gewijzigd.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2027
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 09 mei 2023 22:34

peteri200 schreef: 09 mei 2023 20:14 Wat ik nog niet helemaal begrijp is dat tegenwoordig de trend is dat alle producten met toegevoegde suikers slecht zijn. Wat waarschijnlijk ook best wel zo is. Maar als je nu 100gr gewone suiker in je bidon gooit en er 4 opdrinkt op 4uur fietsen heb je 400gr pure suiker opgegeten, is dat gezond of zijn dan echt al die suikers verbrand in je spieren? In in blikje cola zit 32gr suiker en dat wordt gezien als vreselijk ongezond. Wellicht gewoon een domme vraag van mijn kant, maar ik vroeg me dit al een tijdje af. Zijn al die suikers die je op de fiets tot je neemt nu gezond voor je?
Ik meen dat de maximale opname 60gr per uur is en dan nog 30gr fructose. Maar de wetenschap is er nog niet helemaal uit begrijp ik uit de beterworden podcasts.
100gr suiker zou dan 40gr meer zijn dan je op kunt nemen.
Die hoeveelheden koolhydraten heb je ook pas nodig bij ritten langer dan 3 uur. Tot de 3 uur volstaat gemiddeld 60gr per uur. En korter dan 2 uur 30gr. De bron hiervan ben ik kwijt maar ik vermoed bicycling.

Sowieso gaan deze hoeveelheden vocht enorm klotsen in je maag lijkt me.

Symen
Forum-lid
Berichten: 191
Lid geworden op: 27 aug 2014 01:26

Symen 09 mei 2023 22:36

Het probleem is dat overal grote hoeveelheden snelle suikers worden toegevoegd om het product op smaak te brengen. En je gedurende de dag een enorme hoeveelheid suikerklontjes binnenkrijgt. Om het maar objectief te maken. Op de lange termijn kan dit gezondheidsklachten veroorzaken. Daarom wordt dit als slecht gezien.
Tijdens een (lange) inspanning wordt het een ander verhaal. je lichaam heeft energie nodig. En kan dit oa, uit koolhydraten (suikers) halen. Deze kan je weer onderverdelen in mono-saccharide, di-saccharide (snelle suikers, oa in cola snoep en fruit) en poly-saccharide (maltodextrine (zetmeel)) De termen mono, di en poly staan voor de molecuul ketens. mono bevat dan ook een enkel molecuul saccharide en de di twee moleculen saccharide. Deze kunnen door het lichaam snel worden opgenomen. En zoals verwacht heeft de poly-saccharide een langere molecuul keten, het kan het lichaam langer van energie voorzien. Een combinatie in de juiste verhouding suikers blijkt voor duursporters optimaal te zijn.

En wat Maurten zegt is dat ze de ideale verhouding hierin in hebben, maar het blijven gewoon de zelfde saccharide moleculen die ook in een aardappel zit fruit, snoep, cola havervlokken, babyvoeding enz.

Buiten het sporten om zou ik vooral de snelle suikers laten staan. Er wordt hier en daar gewezen op max zeven suikerklontjes per dag, dat komt neer op een glas cola.

Symen
Forum-lid
Berichten: 191
Lid geworden op: 27 aug 2014 01:26

Symen 09 mei 2023 22:46

bakboord1 schreef: 09 mei 2023 22:34
peteri200 schreef: 09 mei 2023 20:14 Wat ik nog niet helemaal begrijp is dat tegenwoordig de trend is dat alle producten met toegevoegde suikers slecht zijn. Wat waarschijnlijk ook best wel zo is. Maar als je nu 100gr gewone suiker in je bidon gooit en er 4 opdrinkt op 4uur fietsen heb je 400gr pure suiker opgegeten, is dat gezond of zijn dan echt al die suikers verbrand in je spieren? In in blikje cola zit 32gr suiker en dat wordt gezien als vreselijk ongezond. Wellicht gewoon een domme vraag van mijn kant, maar ik vroeg me dit al een tijdje af. Zijn al die suikers die je op de fiets tot je neemt nu gezond voor je?
Ik meen dat de maximale opname 60gr per uur is en dan nog 30gr fructose. Maar de wetenschap is er nog niet helemaal uit begrijp ik uit de beterworden podcasts.
100gr suiker zou dan 40gr meer zijn dan je op kunt nemen.
Die hoeveelheden koolhydraten heb je ook pas nodig bij ritten langer dan 3 uur. Tot de 3 uur volstaat gemiddeld 60gr per uur. En korter dan 2 uur 30gr. De bron hiervan ben ik kwijt maar ik vermoed bicycling.

Sowieso gaan deze hoeveelheden vocht enorm klotsen in je maag lijkt me.
En of de wetenschap hier uitkomt is ook maar de vraag. Er kan hooguit een globale berekening gemaakt worden. Als je nagaat door welke systemen een saccharide molecuul allemaal doorheen gaat voordat er atp uit gevormd kan worden. En dit ook weer afhangt van het aantal mitochondriën in je cellen, en dus ook de verhouding spiertype. Dan heb je het ook nog over de enzymen die nodig zijn om moleculen te reduceren. Dan kom je al op een complex systeem uit. En het wordt weer wat ingewikkelder doordat niet ieder mens het zelfde is.
Dus je kan nagaan dat op die vraag nooit een eenduidig antwoord zal zijn.

1094
Forum-lid
Berichten: 1657
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 10 mei 2023 09:08

Hoe kan je benaderen of bereken hoeveel gram koolhydraten je per uur verbrand?

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5068
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 10 mei 2023 09:23

1094 schreef: 10 mei 2023 09:08 Hoe kan je benaderen of bereken hoeveel gram koolhydraten je per uur verbrand?
Dat kan met de eatmyride app. Dan heb je een scherm op je garmin waarmee je de actuele verbranding kunt zien. (hoe hoger het vermogen, hoe hoger de verbranding), je gemiddelde verbranding per uur, je gemiddelde inname per uur en je depletion. (inname - verbranding).

Plaats reactie