Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Maurten 320 drink met 500 of 750ml

jasperdeman
Forum-lid
Berichten: 43
Lid geworden op: 12 aug 2014 22:55

jasperdeman 03 mei 2023 10:39

Het idee van snelle opname van hypotone, hypertone of isotone dranken slaat vooral op de opname van vocht: de rehydratatie. Niet zo zeer op de snelheid van opname van koolhydraten (al is dat wel aan elkaar gerelateerd).

Echter voor optimale prestatie heb je zowel hydratatie en koolhydraten nodig. Daarbij is de juiste absolute hoeveelheid consumptie per uur vocht, elektrolyten en koolhydraten van groter belang dan de relatieve concentratie bij elkaar.

Zeker als je het bekijkt in het lichaam waar zich al vocht en voedingsstoffen bevinden voordat je begint met drinken/eten op de fiets.

De opname van koolhydraten is te trainen, als in je lichaam adapteert zich naar waar je het aan blootstelt. Als je niet gewoon bent om meer dan 30g/u binnen te krijgen zal je lichaam bij een plotselinge aanvoer van 90g/u onvoldoende 'pathways' om de koolhydraten met voldoende snelheid het bloed in te krijgen. Heb je dit echter al regelmatig gedaan (het schijnt dat je lichaam al na enkele ritten hier naar adapteert) dan moet dit geen probleem zijn.

De vraag die dan overblijft is vooral hoeveel vocht je neem je tot je? En dat wordt dan vooral bepaalt door jouw fysiek en de omstandigheden. Hoe meer je zweet hoe meer je moet drinken, zo simpel is. Wat dat betreft kan het verstandig zijn om de inname van koolhydraten en vocht (grotendeels) te scheiden. Zodat je de inname van koolhydraten per uur goed kan behalen onafhankelijk van de vochtinname. Is het namelijk warmer, of vochtiger en zweet je meer dan zal je meer moeten drinken. Dan is het fijn als je een bidon met water hebt die je onafhankelijk van je koolhydraten kan drinken naar gelang de behoefte van de dag. Is het echter kouder en droger en zweet je juist heel weinig dan heb je helemaal geen behoefte aan extra water, dan moet je alleen maar van je fiets om te plassen, dus dan kan je je waterbidon gewoon in je bidonhouder laten zitten.

Dit vergt wel planning en de logistiek kan lastig worden.

Terugkomen op de vraag echter of je maurten in 500ml of 750ml moet mengen, maakt dus niet uit als je maar zorgt dat je de koolhydraten en hoeveelheid water per uur maar aansluiten op je behoefte van de dag en prestatie.

Symen
Forum-lid
Berichten: 191
Lid geworden op: 27 aug 2014 01:26

Symen 03 mei 2023 12:32

Het beste is dus een bidon van 625 ml, dat zit mooi tussen de twee werelden in. Binnenkort komt er een drinkfles uit die je drankje precies op 6,5 graden houdt. want die 6,5 graden is schijnbaar ideaal voor het snel kunnen opnemen van de essentiële voedingstoffen. Ook de dop is zo ontwikkeld dat je niet teveel voeding in een keer binnenkrijgt waardoor het tijdens elke slok gelijkmatig verdeeld is en er een betere opname plaatsvindt door het darmstelsel. 😂😂🤪

richard84
Forum-lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 27 mar 2009 13:01

richard84 04 mei 2023 15:05

Nooit Maurten in 750ml oplossen! Op het zakje staat specifiek 500ml. Als je je niet aan die regels houdt kan het wel eens heel slecht aflopen. Elektrolytstoornissen kunnen fataal zijn! Je speelt met je leven.

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1216
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 04 mei 2023 21:22

En ook nooit van tevoren een slok water uit de andere bidon drinken want dan overtreed je de Maurten oplos regels alsnog.

Symen
Forum-lid
Berichten: 191
Lid geworden op: 27 aug 2014 01:26

Symen 04 mei 2023 23:06

Je ziet het ook vaak bij die marathon lopers. Maurten sponsort hier en daar marathons. De meeste lopers pakken een slok en gooien het bekertje daarna weer weg. Je ziet ze de rest van het jaar ook geen marathon meer lopen, zal wel iets verkeerd zijn gegaan met die oplossing van Maurten. Of niet geschikt voor de gevoelige maag. Sifan Hassan kreeg zelfs kramp tijdens haar eerste marathon. Na het drinken van een bekertje met ranja ging het wel weer en won ze alsnog de marathon.
Toch maar oppassen dus.

Klein_Verzet
Forum-lid
Berichten: 759
Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53

Klein_Verzet 05 mei 2023 12:17

Isotoon? Klinkt mooi, voor als het rechtstreeks in de aderen gaat, maar ... Allereerst hebben we een mond, jawel met speekselklieren, die zetmeel en aanverwante gebonden suikers uit elkaar laten vallen: moet je wel eerst kauwen, maar dat is logisch. Dan hebben we een slokdarm om het naar de maag te voeren. In die maag gebeurt ook het een en ander. Dan moet het door de maagpoort om in de twaalfvingerige darm te geraken. Hoe snel passeert die rotzooi (uhh, suikers) deze barrière, en hoe zit het met de vermenging van en met allerlei verteringssappen? Dan pas komt het in de dunnen darm waar een actief inname beleid bepaalt wat wel en niet de darmwand mag passeren om in de bloedbaan te worden opgenomen; op weg naar de spieren. O ja, we hebben ook nog insuline en aanverwante hormonale evenwichtskunstenaars om de zaak een beetje binnen de perken te houden. Tot zover mijn biologische kennis, die ik in de praktijk breng middels een scheutje sinaasappelsap, drie schepjes kristalsuiker, een tikkie zout en vier kneepjes citroensap - daar kan geen fabrikant tegenop, want kost geen drol.

Critic
Forum-lid
Berichten: 896
Lid geworden op: 28 jul 2015 19:17

Critic 07 mei 2023 17:08

Dus even voor mijn beeld, terugkomen op pagina 2..
Als ik in mijn bidon 100 gram suiker zou doen. (Ikzelf gebruik van isostar, das 35gr koolhydraten per bidon, en daar dan 65gr suiker bij doe) zit ik aan 100gr koolhydraten per uur?
Dus dan is 1 bidon gelijk aan de beruchte 2 strips bloks om maar even een vergelijk te trekken..

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5072
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 07 mei 2023 17:56

Ja.
Of gewoon 200 (of 300) gram suiker in je bidon en wat minder snel leegdrinken.
Werkt in winter ook erg handig als je niet echt makkelijk reepjes kan eten door handschoenen.

CDBE
Forum-lid
Berichten: 89
Lid geworden op: 29 dec 2018 21:09

CDBE 09 mei 2023 11:48

100gr KH per uur tijdens het sporten, sommigen weten denk ik niet waarover ze spreken... :shock: :shock: :shock:
Er zijn nog maar weinig topsporters die dat kunnen.
Specialized Sl7 pro Sram Force

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5017
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 09 mei 2023 14:23

CDBE schreef: 09 mei 2023 11:48 100gr KH per uur tijdens het sporten, sommigen weten denk ik niet waarover ze spreken... :shock: :shock: :shock:
Er zijn nog maar weinig topsporters die dat kunnen.
Ik heb vorige week een rit van 5u12min gemaakt van Zuid Limburg naar Spa en terug en de rit gelogd met eatmyride app. Je kan dan alles wat je tot je neemt ingeven (vooraf programmeren wat voor soort voedsel en drinken je meeneemt). Kwam op gemiddeld 78 gram per uur. Verbranding was +/- 446gram koolhydraten en +/- 146gram vet.

Ik kan mij voorstellen dat profs en of goed getrainde (qua maag) renners prima 100 gram per uur wegkrijgen met de juiste verhouding.

1094
Forum-lid
Berichten: 1598
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 09 mei 2023 16:42

Ik moet daar ook echt moeite voor doen hoor, zeker zonder vloeibaare middelen

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5017
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 09 mei 2023 16:49

1094 schreef: 09 mei 2023 16:42 Ik moet daar ook echt moeite voor doen hoor, zeker zonder vloeibaare middelen
In een bidon zat 75 gram koolhydraten per 750ml bidon (1.5u) 4x.
+ 3 powerbar repen 39gram en 2 gels 24 gram.

4e bidon van 750ml had ik niet helemaal leeg.

Plaats reactie