Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Bandenkeuze

1094
Forum-lid
Berichten: 1654
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 02 mei 2023 16:04

Op dit moment rijdt ik op Victoria Zaffiro Pro Graphene 2.0 en die gaan op termijn wel een keer op raken dus wilde me eens verdiepen in andere banden.

Ondanks dat de banden mij goed bevallen wil ik ook af en toe eens wat anders proberen.
Dingen die ik me hierbij afvraag:
Zijn er bekende banden die structurele problemen hebben (zoals de eerste series GP5000)
Ik rij het hele seizoen met dezelfde wielen, moet ik hiervoor nog op speciale dingen letten (profiel/dikte etc)
Zijn skinwalls sneller lek?
Wat zijn goede sites waar je banden kan vergelijken als je de reviews van webwinkel bekijkt zie je toch voornamelijk positieve geluiden en wanneer het niet goed is dan omdat er binnen 100km een keer lek gereden is.

Wat is jullie eigen keuze qua band?

marsman
Forum-lid
Berichten: 2374
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 02 mei 2023 17:06

Deze Vittoria's (Mijn buuf heet Victoria :-) ) zijn vooral gemaakt met een langere levensduur in gedachten. Voor wat het waard is, maar de rolweerstand is wel hoger.

Ik rij al een paar jaar tot volle tevredenheid met Vittoria banden. Voorheen Conti 4000s, ook erg goed. Over de Conti 5000 zijn hier en daar wat geluiden dat ze erg moeilijk te monteren zijn en ook wel wat over scheuren in de zijkanten. Maar wat ik lees is dat de kwaliteit vooral erg wisselend is. Zelfs met dezelfde banden.

Als je bij Vittoria wil blijven en een iets snellere band wil proberen, dan zou je zou de Corsa Control G2 kunnen bekijken. Deze zijn nog steeds goed lekbestendig. Ik heb hier nu een paar jaar mee gereden en zelden lek gereden. Wel 1 keer en issue waarbij er een scheur in de zijkant ontstond. Ik heb nu de Vittoria Corsa G2, omdat de Control versie niet leverbaar was. Ik voel nauwelijks verschil. Deze zijn volledig gericht op snelheid, maar wel meer lekgevoelig. Ik rij zelden in de regen, dus dat moet wel lukken. Ze gaan niet lang mee.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

dream
Forum-lid
Berichten: 279
Lid geworden op: 25 jan 2005 15:16

dream 02 mei 2023 17:30

Op deze site kan je helemaal los gaan qua vergelijken:

https://www.bicyclerollingresistance.com/

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15953
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 02 mei 2023 18:50

Er zijn een pak goede banden maar weinig banden die nog in Europa worden geproduceerd.
Ik rij zelf op Veloflex Corsa's.
"Made in Italy"
I know myself like no one else
Nothing to defend

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12640
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 02 mei 2023 19:33

Pirelli ook made in Italy of France

jackflash
Forum-lid
Berichten: 292
Lid geworden op: 17 sep 2007 23:37

jackflash 02 mei 2023 20:06

marsman schreef: 02 mei 2023 17:06
Als je bij Vittoria wil blijven en een iets snellere band wil proberen, dan zou je zou de Corsa Control G2 kunnen bekijken. Deze zijn nog steeds goed lekbestendig. Ik heb hier nu een paar jaar mee gereden en zelden lek gereden. Wel 1 keer en issue waarbij er een scheur in de zijkant ontstond. Ik heb nu de Vittoria Corsa G2, omdat de Control versie niet leverbaar was. Ik voel nauwelijks verschil. Deze zijn volledig gericht op snelheid, maar wel meer lekgevoelig. Ik rij zelden in de regen, dus dat moet wel lukken. Ze gaan niet lang mee.
Ik heb sinds december op mijn winterfiets / woon-werkfiets ook gekozen voor de Vittoria Corsa Control G2, maar ik zou ze aan niemand aanbevelen, Ik heb er inmiddels 2000km mee gereden en maar liefst 5x lek gereden. Pluspunten aan deze band: de looks, het zoevende geluid als je over het asfalt zwiert, ze blijven mooi 'bol' (i.t.t. Conti GP 4000, die snel vierkant worden), duurzaamheid (pas 2000km mee gereden, maar nog lang niet 'op'). Minpunt dat wel doorslaggevend is voor mij: steentjes blijven snel in de groefjes zitten en dit veroorzaakt sneller lekke banden. 5x lek dus, nog nooit gehad in zo'n korte tijd. Ik had ze juist gekocht omdat ze lekbestendig zouden zijn, maar die ervaring heb ik dus niet. Ik koop ze nooit meer. Wellicht doen ze het beter in de zomermaanden en droog weer, maar voor de winter een 'no go'.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5385
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 02 mei 2023 20:18

Corsa controls zijn ook zeker geen winter band. Het is gewoon een band met katoenen zijwang nota bene. De control heeft meer grip, vooral in nat weer en is misschien ietsje pietsje lekbestendiger, maar ik betwijfel dat.

In de winter zou ik de Rubino pro G2.0 TLR nemen, veel trager, maar lek krijg je m niet snel.

Tegenwoordig heb je ook de Corsa Next.

De levensduur van 5000s is onvergelijkbaar met goedkopere vittorias. De huidige 5000 series gaan zeker niet erg lang mee. Ze zijn vrij dun en willen nog best wel eens lek en ze zijn ook nog eens duur. Ze zijn echter wel snel, de grip is goed en zo ongeveer de snelste op de markt.

Ik heb nu net dus de 5000s TR erop liggen. En ja er zit binnen 200km al een steentje doorheen. De tubeless vloeistof heeft m gedicht dat dan weer wel. Ik ben alleen zelf nog niet overtuigd of ze hun hoge prijs wel kunnen waarmaken.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

1094
Forum-lid
Berichten: 1654
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 02 mei 2023 20:22

Als je de banden wisselt in de winter en de zomerbanden in de schuur bewaard. Rijden ze dan nog een beetje na de winter of is dit een no go?

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15953
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 02 mei 2023 20:35

Ik rij mijn banden gewoon op en vervang ze als ze moeten vervangen worden.
Waarom zou je in de winter met "mindere" banden rondrijden.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
Daantje92
Forum-lid
Berichten: 194
Lid geworden op: 02 aug 2011 22:12

Gebruikersavatar Daantje92 02 mei 2023 20:40

Momenteel zitten er bij mij good year Eagle f1 banden onder, deze geprobeerd omdat de Pirelli's waar ik altijd met reed niet meer voorradig waren. Profiel van beide banden vergelijkbaar. Voorlopig dik tevreden van de good years
Wilier Cento1Air (2017)
Specialized Crave (2013)

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5385
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 02 mei 2023 20:45

Lcsmet schreef: 02 mei 2023 20:35 Ik rij mijn banden gewoon op en vervang ze als ze moeten vervangen worden.
Waarom zou je in de winter met "mindere" banden rondrijden.
Omdat stilstaan in de kou geen optie is :winkthumb:
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16216
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 02 mei 2023 23:48

Daantje92 schreef: 02 mei 2023 20:40 Momenteel zitten er bij mij good year Eagle f1 banden onder, deze geprobeerd omdat de Pirelli's waar ik altijd met reed niet meer voorradig waren. Profiel van beide banden vergelijkbaar. Voorlopig dik tevreden van de good years
En als budget oplossing vind ik de Eagle Sport ook best een aanrader.
Ik heb eerlijk gezegd een beetje moeite om 100+ € uit te geven aan een setje banden. De goedkopere banden gaan dan vaak ook nog wat langer mee.
In dit geval heb ik ook niet het idee dat ik merkbaar snelheid en grip inlever (komende van Veloflex Corsa).
Campagnolo Ultra Dork

Plaats reactie