Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Bandenkeuze

marsman
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 03 mei 2023 10:25

1094 schreef: 02 mei 2023 20:22 Als je de banden wisselt in de winter en de zomerbanden in de schuur bewaard. Rijden ze dan nog een beetje na de winter of is dit een no go?
Als je in de winter door weer en wind doorrijdt, dan zijn goede lekbestendige banden in de winter wel aan te raden. De zomerbandjes slijten niks in de schuur. Ik rij het hele jaar met dezelfde bandjes. Met slecht weer in de winter pak ik de MTB.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

1094
Forum-lid
Berichten: 1598
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 03 mei 2023 10:46

Hoeveel effect heeft het profiel op de racebandjes?

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12477
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 03 mei 2023 11:01

Dat ligt eraan wat je zoekt. Voor water heeft het geen tot weinig zin, voor vuil kan het wel zin hebben. Ook heeft een band met profiel wat meer flex wat iets vergevinggezinder kan zijn.

Maargoed even redelijk. De huidige banden van de topmerken zijn vrijwel allemaal gewoon heel goed. Er zitten nuances in gevoel, slijtage en andere zaken.
Persoonlijk ben ik fan van Pirelli, maar een Schwalbe of Michelin vind ik ook prima.

Als je echt in de perfectie gaat zou je twee merken moeten mixen een Pirelli vooraan voor de stuurprecisie en een Schwalbe achteraan voor het comfort en rust
Maar dan zijn we wel aan het mieren%^%^%$#

Grootste verschil maakt gewoon de bandenspanning. En persoonlijk vind ik "Schwalbe" op de zijkant van mijn fiets geen gezicht. Maargoed als je dat prima vind is het gewoon een hele goed band.

Ga als het kan op 30mm rijden en als je dat iets te log vind sturen voor een 28mm. Dat geeft gewoon extra comfort en is eigenlijk nooit een nadeel hooguit als je wedstrijden rijd op een wielerbaan die erbij ligt als een biljartlaken

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 03 mei 2023 12:08

marsman schreef: 03 mei 2023 10:25
1094 schreef: 02 mei 2023 20:22 Als je de banden wisselt in de winter en de zomerbanden in de schuur bewaard. Rijden ze dan nog een beetje na de winter of is dit een no go?
Als je in de winter door weer en wind doorrijdt, dan zijn goede lekbestendige banden in de winter wel aan te raden. De zomerbandjes slijten niks in de schuur. Ik rij het hele jaar met dezelfde bandjes. Met slecht weer in de winter pak ik de MTB.
Mijn Veloflex Corsa's bleken toch aardig verdroogd te zijn gedurende de winter. Al zal dat wel te maken hebben met inwerking van uv tijdens de zomer.

Maar had ik het geweten, dan had ik ze toch even opgereden op de winterfiets.
Campagnolo Ultra Dork

1094
Forum-lid
Berichten: 1598
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 03 mei 2023 19:44

Dus dat profiel maakt voor grip in de regen/winter niet veel uit?

Waar is het wel voor dan?

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15825
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 03 mei 2023 20:13

1094 schreef: 03 mei 2023 19:44 Dus dat profiel maakt voor grip in de regen/winter niet veel uit?

Waar is het wel voor dan?
Omdat fabrikanten toch iets moeten doen om kopers het idee te geven dat het echt wel anders is. :mrgreen:
I know myself like no one else
Nothing to defend

franciscus82
Forum-lid
Berichten: 127
Lid geworden op: 27 mar 2017 07:51

franciscus82 03 mei 2023 22:47

Banden banden....Op banden bezuinig ik nooit ondanks dat 100 Euro voor een setje tegenwoordig normaal is. Doe gemiddeld anderhalf seizoen met een setje (voor mij is dat circa 3500 km) bij gebruik het hele jaar rond. Dus ook woon werk in herfst en winter.

In het verleden nog regelmatig met de duurzame middenklassers gereden zoals de hier eerder genoemde Vittoria Rubino maar inmiddels is de lekbestendigheid van de meer 'race' banden zo goed dat ik geen zin meer heb in het toch meer tractor gevoel van bijvoorbeeld de Rubino's en gelijken, en ja dat verschil merk je echt duidelijk. Die max twee keer per jaar lek rijden overleef ik ook wel. Soepele banden maken gewoon zoveel verschil uit voor de feel van een fiets.

Circa 3 jaar met Michelin Power gereden 28mm en helemaal blij mee maar nu toch maar eens de nieuwe Pirelli 4s, circa 1000 km gemaakt en ook tevreden. Hoor en zie van vrienden toch vaak snel afplattende banden bij Continental, ook de huidige 5000 versie. Geen idee waarom nog zoveel mensen die kopen ipv Pirelli of Michelin. Ze zijn ook nog eens lelijk met dat Duitse vlaggetje erop ;-)

franciscus82
Forum-lid
Berichten: 127
Lid geworden op: 27 mar 2017 07:51

franciscus82 03 mei 2023 23:02

wasbeer2006 schreef: 02 mei 2023 19:33 Pirelli ook made in Italy of France
Voor de nieuwe p zero 4s hebben ze inderdaad een nieuwe fabriek neergezet in Italië.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37377
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 04 mei 2023 08:23

Die fabriek moet betaald worden. Die Pirelli’s zijn nog duurder dan Schwalbe en Conti :-(
Less is bore

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5350
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 04 mei 2023 08:37

franciscus82 schreef: 03 mei 2023 22:47 Banden banden....Op banden bezuinig ik nooit ondanks dat 100 Euro voor een setje tegenwoordig normaal is. Doe gemiddeld anderhalf seizoen met een setje (voor mij is dat circa 3500 km) bij gebruik het hele jaar rond. Dus ook woon werk in herfst en winter.

In het verleden nog regelmatig met de duurzame middenklassers gereden zoals de hier eerder genoemde Vittoria Rubino maar inmiddels is de lekbestendigheid van de meer 'race' banden zo goed dat ik geen zin meer heb in het toch meer tractor gevoel van bijvoorbeeld de Rubino's en gelijken, en ja dat verschil merk je echt duidelijk. Die max twee keer per jaar lek rijden overleef ik ook wel. Soepele banden maken gewoon zoveel verschil uit voor de feel van een fiets.

Circa 3 jaar met Michelin Power gereden 28mm en helemaal blij mee maar nu toch maar eens de nieuwe Pirelli 4s, circa 1000 km gemaakt en ook tevreden. Hoor en zie van vrienden toch vaak snel afplattende banden bij Continental, ook de huidige 5000 versie. Geen idee waarom nog zoveel mensen die kopen ipv Pirelli of Michelin. Ze zijn ook nog eens lelijk met dat Duitse vlaggetje erop ;-)
Je fietst duidelijk niet zo veel. Dan kan je ook niet veel lekrijden. :lol:

Die rubino pro's van tegenwoordig hebben weinig te maken met de knalharde rubino tuinslang draadbanden van 15 euro van vroeger. Echt vittoria moet in mijn ogen gewoon helemaal van die naam af. Die zit echt negatief ingegraven in het geheugen van de fietser. Oh rubino staat erop, zal wel niks zijn. Ze zijn inderdaad wel wat minder soepel, maar een winter overleef je er prima op. Er ze gaan dus makkelijk 2x zo lang mee als een continental band, voor een paar watt meer weerstand dat weer wel. Maar de grip is echt meer dan prima tegenwoordig, vroeger waren rubino's doodeng on mee op pad te zijn. Als je puur kijkt naar prijs, kwaliteit, lekbestendigheid, duurzaamheid en grip en redelijk rollen. Dan is het echt een heel economische keuze.

Verder ontlopen al die banden in het hoge segment elkaar weinig, qua prijs ook niet. Michelins vind ik vrij goed. Schwalbe maakt echt leuke mtb en gravel banden, maar ik heb nooit een goed gevoel op hun race banden. Zeker niet op lage druk en al helemaal niet in de regen. Heb gekoerst vroeger. Pirelli is prima, maar langzamer dan michelin en conti in mijn gevoel.

Alleen de prijzen voor een stel banden worden tegenwoordig wel erg hoog. Dus het verbaast me niet dat sommigen andere afwegingen maken. Je maakt zelf ook de keuze voor een 4s, die wat langzamer is dan de race TLR ( marginaal ), maar weinig goedkoper.

Ik bedoel, wat is nu echt een fijne band die je voor een euro of 30 ( online prijzen ) onder je fiets kan hebben. Want ik ben nog altijd niet overtuigd dat de nieuwe continentals of michelins echt hun geld waar zijn.

Er staat ook al lang geen duits vlaggetje meer op de continentals.
Laatst gewijzigd door thestudent op 04 mei 2023 08:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37377
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 04 mei 2023 08:41

Pro One momenteel de goedkoopste van alle topbanden. Makkelijke keuze nu.
Alleen beschikbaarheid van met name de 28mm is bij veel merken dramatisch.
Less is bore

hayes

hayes 04 mei 2023 08:44

Rubino Pro is één van de beste allround bandjes.
Hij bestaat volgens mij ook nog altijd in draadband versie. En die wil je vermijden.
Maar ik heb al ettelijke setjes opgereden.

De nieuwe Corsa n.ext is mischien wel die allrounder die je zoekt? In clincher versie rond de 35 euro denk ik.
En rijdt héél fijn. Iets soepeler dan de Rubino, lekbestendiger dan de gewone Corsa.

Plaats reactie